2e Hands BMW bij erkende verkoper gekocht met achteraf ernstig probleem distributie ketting n47 blok...

Mathijs78
Topic Starter
Berichten: 5

2e Hands BMW bij erkende verkoper gekocht met achteraf ernstig probleem distributie ketting n47 blok...

#1 , 12 mar 2016 22:11

Beste mensen,

Ik heb begin januari bij een autohandel een BMW 520d e61 LCI uit 2008 gekocht met 230.000 op de teller.
De auto zou 100% in orde zijn.
Er werd bij de verkoop een garantie verzekering afgesloten van realgarant, bij een defect zouden een materiaal kosten voor 40% vergoed worden en arbeidskosten 100%. Omdat het om een auto ging met veel kilometers heeft de verkopende partij speciaal toestemming moeten vragen voor acceptatie van de verzekeraar, maar omdat de auto dealer onderhouden was tot en met 2015 was dit geen probleem.

19-01-2016
De eerste week hoorde ik direct al een slepend geluid uit de motor komen en ben naar de BMW dealer gereden voor een analyse. Het distributiesysteem bleek vervangen te moeten worden, te weinig ketting spanning, kans op breken distributieketting. Mijn kosten: €154,00 voor de analyse.
Offerte om de spanners en kettingen te vervangen: €2200.

Een bekend en berucht probleem bij deze motorblokken van BMW..

21-01-2016
De verkopende partij verwees mij door naar her zuster bedrijf dat verantwoordelijk is voor onderhoud en techniek, deze luisterden naar de motor en contacteerden de verzekeraar.

Toen bleef het lang stil.

Ik heb regelmatig gebeld.(16-02-16/ 27-01-2016) Ze vertelden mij eens dat de verzekeringsexpert de auto wilde controleren bij de bmw dealer die de analyse gedaan heeft omdat zij over de juiste apparatuur beschikken. Ik vond dat goed, wederom bleef het lang stil...

4-03-2016
Ik besloot zelf eens naar de verzekeraar te bellen.

Een niet te vriendelijke man vertelde mij dat ze mij bang gemaakt hebben bij BMW en dat hun belang alleen is om dure reparaties uit te voeren. Het gaat om het motorgeluid zei de man.
De verzekering is niet bedoeld om van een oude auto een nieuwe auto te maken, zo zei de man. Een schade expert zou wel eens naar het geluid gaan luisteren zei de man.

Het gaat om de OORZAAK van het motorgeluid zei ik en niet om het geluid zelf. Alleen luisteren naar het geluid heeft geen zin. En om de veel te lage kettingspanning waardoor de ketting kan breken en de hele motor kapot is. Ik heb €154 betaald voor een serieuze analyse.

4-03-2016
Toen ben ik gebeld door een schade expert. De man vroeg wanneer een afspraak mij uit kwam. Toen ik vroeg of de afspraak bij de bmw dealer was en hem het hele verhaal uitlegde vertelde hij mij dat hij eerst de verkopende partij en de bmw dealer zou bellen voordat er een afspraak gemaakt kon worden.
Sinds dien niets meer gehoord.

Om de relatie met de verkopende partij niet direct onder druk te zetten heb ik geen aangetekende brief gestuurd maar de analyse en offerte persoonlijk langs gebracht. Maandag 14-03-2016 wil ik alsnog een aangetekende brief sturen om niet van nalatigheid te kunnen beticht indien de ketting nu zou breken.

Ik denk dat de kans dat de ketting breekt reëel is. Ik denk dat de kosten dan ongeveer €8000 zijn!! Als ik dan 60% van materiaal kosten moet betalen ben ik zelf ook heel veel geld kwijt!!

Uiteindelijk heb ik de auto gekocht van de verkopende partij, In België heb ik 1 jaar recht op garantie. Mag de verkopende partij mij een eigen bijdrage vragen op materiaal kosten? Ik heb wel getekend voor het verzekeringscontract...

Wat is jullie advies? Wat moet ik nu doen? Kan ik de verkopende partij bijvoorbeeld onder druk zetten zonder direct veel kosten te moeten maken?

Moeten ze dit probleem gewoon verhelpen en hoe krijg ik ze zo ver?

Mathijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 13 mar 2016 07:44

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van dergelijke verkoopsovereenkomst gehoord. Ik vind dit ook heel erg in uw nadeel. Waarom zou je met dergelijke voorwaarden akkoord gaan?

Hoedanook, in België heb je inderdaad echt op 1 jaar garantie. Deze wet staat boven staat boven individuele overeenkomsten. Heb je dus een een overeenkomst met de handelaar dat er geen garantie gegeven wordt. En de auto is defect, dan kan je naar het gerecht stappen, dan is de verkoper verplicht op de garantievoorwaarden aan te passen naar wetgeving. En die voorziet 2 jaar garantie!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 mar 2016 08:11

Indien er geen garantie periode vermeld staat op de factuur, heb je 2 jaar wettelijke garantie.
Stuur een AS naar de verkoper en stel hem in gebreke.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”