Aansprakelijkheid aannemer sleutel op de deur.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

Aansprakelijkheid aannemer sleutel op de deur.

#1 , 28 dec 2015 11:49

Hallo, ik hoop hier een beetje meer advies te kunnen krijgen hoe ik het volgende moet aanpakken en of ik wel een "zaak" heb...

Ik heb een sleutel op de deur woning, deze wordt volgend jaar op 1 april 8 jaar. Een maand terug vond ik ineens water dat uit de brander liep. Bij nadere controle gaat het om water afkomstig uit de afvoer/schoorsteen. Ik verwittig de onderhoudsfirma die ter plaatse komt en meteen zegt dat dit niet voor hen is maar voor diegene die mijn installatie plaatste. Mogelijk is er een defect in de afvoer. of een lek of... In ieder gevel loopt er condenswater terug naar de brander ipv naar buiten toe. Volgens deze persoon is de aannemer hier 10 jaar voor verantwoordelijk. Ik heb de aannemer al gemaild en enkele keren gebeld maar krijg geen antwoord terug.

Wat is hiervan waar? Is dit een gebrek dat ten laste van de aannemer valt? Indien ja, wat kan ik hier verder nog voor doen? Aangetekend schrijven? Wat als er dan nog geen reactie komt?

Ik heb via mijn verzekeringen gevraagd naar rechtsbijstand maar zijn weigeren omdat dit volgens hen een probleem is voor de aannemer. Ze willen er wel nog eens naar "kijken" als ik een lekdetectie laat uitvoeren en een offerte laat opstellen voor de ganse herstelling.

Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 dec 2015 12:07

Het is eenvoudig.
U hebt een condensatieketel. Het condensatiewater wordt via de ketel naar het riool afgevoerd.
Dat gaat via een syphon die in de ketel zit.
Die syphon moet periodiek worden gereinigd, zoniet wordt de afvoer van het condenswater onmogelijk wegens bloccage en zoekt het een andere uitweg.

Uw probleem is te wijten aan een gebrek aan periodiek onderhoud van de ketel en valt NIET onder enige waarborg en zeker niet onder de tienjarige.

Indien u een beetje handig bent en de handleiding van de ketel bij de hand hebt (of opzoekt op internet) kunt u dat zelf op vijf minuten oplossen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 28 dec 2015 13:06

Roharro, het water komt UIT de afvoer teruggelopen richting ketel. Als ik het water niet aflaat via het gaatje waar ze de metingen uitvoeren stopt de brander gewoon met werken. De afvoer van condenswater IN de ketel werkt perfect. Helaas moet er ergens een probleem zijn in de afvoer waardoor er ook water daar condenseert.

Als je goed leest schreef ik dus ook dat dit werd gezegd door de ONDERHOUDSFIRMA. Waar ik een contract bij heb en die in mei nog een onderhoud hebben uitgevoerd en deze hebben ook gezegd dat de afvoer van condenswater perfect proper was en werkte.

Dus zo simpel is het wel niet zoals jij het voorstelt...

PS: ik had zelf al de condensafvoer gereinigd. Zo'n uilskuiken ben ik nog niet.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 dec 2015 13:20

U schrijft dat het water uit de brander komt...daarmee hebt u me wel op het verkeerde been gezet.
Ik betwijfel of een verstopte afvoerleiding onder de tienjarige waarborg valt.

Werken al de andere aflopen naar de riool correct?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 28 dec 2015 13:49

Ja, deze werken perfect... Kijk, het water hoopt zich op in de afvoerbuis en kan daar niet meer weg. Ofwel springt de brander uit op vlamstoring, ofwel als er veel water in de afvoerbuis zit begint dit na enige tijd aan de aansluiting van brander met afvoer te lekken en loopt zo over het branderhuis weer in het ganse systeem. Nogmaals, volgens de onderhoudsfirma is dit een defect en geen verstopping. Zij zeiden onmiddellijk dat dit voor de aannemer was wegens 'verborgen gebrek/defect.' Voor de rest trekt mijn schouw nog goed, dus een verstopping lijkt me vreemd te zijn.

Zo slim als ik was heb ik nog een 2e CV technieker laten komen, een kennis. En deze sprak onmiddellijk dezelfde woorden. Defect zit in de afvoerbuis, niet aan de brander. Dus 2 techniekers die hetzelfde zeggen...

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik dit niet allemaal zelf ga bekostigen en dat ik daarna problemen krijg als het wel voor de aannemer blijkt te zijn. Maar ik krijg de indruk dat ik eens bij een echte advocaat mijn verhaal moet gaan halen. Alleen weegt dat op tegen de kosten van de herstelling? Groot deel van de keuken moet open gebroken worden en schouw en plat dak en zelfs de aansluiting naar de ketel. Niet meteen een klein werkje en dat voor een probleem of lek in de dubbelwandige buis?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 28 dec 2015 14:13

De restwarmte van de uitlaat wordt in die dubbele uitlaatbuis gerecupereerd via condensatie. Het condensatievocht moet dan nog worden afgevoerd via de extra afvoer. Of heb ik het verkeerd voor?
Is dit een gas of stookolie ketel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 28 dec 2015 14:24

Er klopt iets niet met de gegeven uitleg.
Het condenswater wordt afgevoerd naar de riool. Wettelijk moet dat gebeuren via een "open' verbinding.
Dat betekent dat het condenswater dat uit de ketel komt wordt opgevangen door een soort van open trechter waarop een buis richting riool is aangeslten.
Derhalve zal wanneer de verbinding met de riool is geblokkeerd de 'trechter' overlopen, maar de werking van de ketel wordt daardoor geenszins verstoord.
Ik begrijp daarom niet wat u eigenlijk bedoelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 29 dec 2015 08:18

Wat is er nu nog niet duidelijk eigenlijk? :?

Het gaat om een gasgestookte ketel...

Maar eigenlijk was dat mijn vraag ook niet he... Mijn vraag is nog steeds of dat als het een probleem betreft met de afvoerbuis, of dit valt onder de aansprakelijkheid van de aannemer of niet. :)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 29 dec 2015 09:19

De afvoerbuis is een probleem voor de firma van de sleutel op deur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 29 dec 2015 11:57

Indien het een constructiefout is dan kunt u zich richten tot de sleutel op deur firma.
Indien het een verstopping is door gebrek aan onderhoud dan niet.
Aangezien het acht jaar zonder problemen heeft gewerkt is het waarschijnlijk een verstopping richting riool.

" Voor de rest trekt mijn schouw nog goed, dus een verstopping lijkt me vreemd te zijn." Het is niet modat u schouw goed trekt dat het riool niet verstopt kan zijn.

U blijft herhalen dat de brander uitvalt: dat kan geen gevolg zijn van een verstopte afvoer, tenzij de afvoer verkeerd is aangesloten op de afvoer naar de riool (geen open verbinding).

Stuur alleszins een aangetekende brief naar de sleutel op deur firma.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 30 dec 2015 09:29

Als uw schouw vol water steekt kan uw brander zijn gassen niet meer kwijt en springt deze natuurlijk af... Bon, nog even nadenken hoe ik het verder ga aanpakken.

Bedankt alvast voor de hulp!

mjers
Berichten: 1788

#12 , 04 jan 2016 15:57

U bedoeld waarschijnlijk de rookgasafvoer?
Roharro heeft het waarschijnlijk over de condensafvoer uit de ketel.

Zoals aangegeven door sloeberken wordt het condensvocht uit de rookgasafvoer ook afgevoerd.
Zit hier het defect in?

Om u een degelijk antwoord te geven hebben we echt meer info nodig wat het defect precies is?

"Defect zit in de afvoerbuis, niet in de brander"

Wat is dat defect precies? Is dit een verstopping? Of is er een onderdeel stukgegaan.
Indien er een defect is door slijtage is deze kost voor u. Is er een defect door slechte plaatsing, dan is de herstelling ten laste van de aannemer.
U vraag best nog eens in detail aan de technieker wat het defect precies is.

Indien het een defect is ten laste van de aannemer en hij reageert niet, dan stuurt u hem een aangetekend schrijven.
Reageert hij daarop niet ( wat ik verwonderlijk zou vinden) dan contacteert u een advocaat en dreigt u met juridische stappen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 04 jan 2016 16:00

Het valt nog te bezien of dit defect (waarvan de oorzaak blijkbaar onduidelijk blijft) wel echt onder de tienjarige waarborg valt.....
niet vanzelfsprekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomG
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 17 mar 2017 18:48

Nog even mijn oud topic onder het stof vandaan halen. Er was wel degelijk een probleem met de buizen van mijn rookgasafvoer, deze waren binnenin uit elkaar geschoven. Dit is geen normale slijtage. Het bijkomende probleem volgens mijn installateur was dat de afloop/val niet groot genoeg was en hij diende dus extra kapwerken uit te voeren. Hij liet duidelijk verstaan dat dit eigenlijk voor de aannemer was. Probleem opgelost door de verzekeringen in de schakelen. Camera check alleen al was ruim 500 euro. Herstelling zelf ook al ruim 1000 euro. Af en toe eens rondvragen alvorens een advocaat in te schakelen kan dus ook helpen. Waarschijnlijk was dit nog de makkelijkste oplossing.

Ondanks dat het een oud bericht is, werd mijn probleem eigenlijk nog maar recent opgelost...

Terug naar “Gebrekkige Producten”