Waterschade wagen

ronny.Damme
Topic Starter
Berichten: 2

Waterschade wagen

#1 , 05 nov 2015 16:02

Beste,

enige tijd geleden leed ik waterschade als gevolg van een carwash bezoek. Water had zijn weg naar binnen gevonden, onder het dashbord en over de electronica. Momentele factuur bij garage: 700 euro...

Oorzaak vastgesteld door officiële dealergarage: afwateringskanalen die verstopt geraakt zijn, waardoor het water (afkomstig van bv. voorruit), niet de gewoonlijke weg naar de grond kon volgen.

Garage/fabrikant kent dit probleem, maar zegt dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is, terwijl deze afwateringskanalen niets zichtbaar, noch bereikbaar zijn voor mij als gebruiker... Wagen is 6 jaar oud, fabrieksgarantie 4 jaar, dus geen fabrikant weigert tussenkomst te doen; heeft wel 'tegoedbon' van 150 euro voor volgend garagebezoek voorgesteld, maar dat heb ik geweigerd.

Nu is mijn vraag: kan dit zo maar? Moet ik deze schade zelf betalen, ookal ben ik voor 0% verantwoordelijk voor deze schade?

Ik, als gebruiker, heb geen enkele controle op deze 'afwateringskanalen' (ik kan ze niet zien, kan ze zelf niet bereiken, wist zelfs niets van hun bestaan af!), er staat geen waarschuwing in mijn 'handleiding' en de officiële dealer doet er geen controle naar bij onderhoudsbeurt...

Nog heel wat andere water-schade gevallen zoals dat van mij terug gevonden op het internet...

Mijn rechtsbijstand van de autoverzekering geldt in deze niet volgens mijn verzekeringsagent... Wat kan ik nog doen, wat zijn mijn opties? Want ik wil het hier niet bij laten (wetende dat elektronica schade na water vaak pas na langere termijn duidelijk wordt)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12863

#2 , 05 nov 2015 16:31

Ik snap uw redenering niet helemaal. De auto valt buiten garantie en is zes jaar oud, dan is het toch niet abnormaal dat er al iets aan mankeert? Zelfs al wordt daar bij elk onderhoud nazicht naar gedaan, een afwatering kan met wat pech toch van de ene dag op de andere verstopt geraken?

Wat zeggen die andere gevallen die u op internet gevonden hebt? Hebben die mensen een tussenkomst gekregen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 nov 2015 17:47

Er is geen waarborg meer...op wat zou u dan beroep willen doen???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 nov 2015 19:03

Nog heel wat andere water-schade gevallen zoals dat van mij terug gevonden op het internet...

Mijn rechtsbijstand van de autoverzekering geldt in deze niet volgens mijn verzekeringsagent... Wat kan ik nog doen, wat zijn mijn opties? Want ik wil het hier niet bij laten (wetende dat elektronica schade na water vaak pas na langere termijn duidelijk wordt)
Denk niet dat je gevallen zoals de uwe met een wagen van 6 jaar, gaat vinden op internet welke herstelt is onder garantie.
Na 6 maand garantie moet jij bewijzen, dat het defect reeds bestond bij aankoop, na 6 jaar dit nog bewijzen!!!
Je had die 150€ moeten aannemen, je kan altijd via gerechtelijke weg proberen, maar u kansen zijn heel miniem of onbestaande.
Water op elektronica, dat is onmiddellijke schade en defect.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 nov 2015 00:44

Er is geen waarborg meer...op wat zou u dan beroep willen doen???
Constructie/ontwerp-fout ...


Een Duitse constructeur die de laatste tijd wat last heeft met zijn diesels, heeft ook last met die afwateringskanalen van het tussenschot tussen motor en passagiersruimte, en dat alvast tot in voertuigen gelanceerd in 2012 toe :!:

Ik had ook nog nooit van het probleem gehoord voor ik een karretje van dit merk kocht en las dat mensen last hadden met niet weg te krijgen damp op de ruiten of zelfs met voeten in het water zaten in hun nieuwe auto.


De gaten zijn langs onder bereikbaar / doorprikbaar - maar dat helpt maar even.
De rommel (bladeren,stof, ..) daar opkuisen gaat doorgaans enkel langs boven, eventueel na wat demontagewerk (ruitenwissers en plastiek afdekkingen)
Als je dat niet doet, of laat doen, roest de boel uiteindelijk door.

ronny.Damme
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 07 nov 2015 17:23

Beste,

alvast bedankt voor uw reacties...

roharro, ik zou inderdaad, zoals Inazuma, ook denken aan een constructiefout, aangezien dit iedereen kan voor hebben die met zo'n wagen rijdt...

Sloeberken, electronica en water kan inderdaad directe schade geven (hiervoor heb ik dus al een factuur van 700 euro betaald), maar ook problemen op langere termijn, ten gevolge van bv. oxidatie...

LeenW, als een afwateringskanaal van een normale wagen van de ene dag op de andere verstopt geraakt, zelfs bij regelmatige reiniging, dan ben je ofwel 'offroad' gaan rijden en is het begrijpelijk dat zoiets kan gebeuren (en lijkt het mij ook evident dat je er zelf verantwoordelijk voor bent ) , ofwel is er toch een constructiefout in mijn ogen, aangezien de waterdichtheid van een wagen - voor regen en carwash - toch een vrij essentieel onderdeel van het ontwerp is, lijkt mij...

En ALS de garage deze controle systematisch zou uitvoeren, dan zou je al meer kunnen twijfelen aan het 'normale' gebruik van de wagen, mochten deze kanalen toch verstopt geraken... Maar dat is hem net: de garage doet er geen controle op, ik als gebruiker weet niet dat deze kanalen er zijn en moet de defecten maar ondergaan op het moment dat ze zich voordoen, terwijl ze perfect vermeden kunnen worden, door OFWEL de constructie van de kanalen aan te passen, OFWEL de controle in de garage te laten uitvoeren. Want als gebruiker kan je deze kanalen niet bereiken...

Kan/mag ik het misschien vergelijken met een distributieriem? Hiervan weet elke constructeur wel te vertellen na hoeveel kilometer deze vervangen moet worden. De controle van de distributieriem gebeurt ook op andere momenten -door de garagehouder-... Wel, als de controle van de afwateringskanalen ook op de onderhoudschecklist zou staan, dan zou deze waterschade vermeden kunnen worden, niet? OFWEL door de constructie van de afwateringskanalen aan te passen, waardoor het water niet naar binnen KAN, maar blijft staan in plassen, op plaatsen waar het dan niet naar binnen kan lopen, niet?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2015 13:05

Ik zou dit toch niet als constructiefout beschouwen, eerlijk gezegd. Een maand geleden ging een onderdeel van mijn wagen ook gewoon kapot (gescheurd). Dit viel gelukkig wel nog binnen de 5 jaar garantie die ik heb, dus kostte me niets, maar moest dit nu buiten de garantie gevallen zijn, zou ik dan ook constructiefout in kunnen roepen? Als dit het geval is voor elk defect dat zich voordoet, dan zou alles wat kan kapot gaan aan een auto, gratis moeten vervangen worden / gerepareerd worden, onder het argument: "wat kapot gaat is een constructiefout."? Da's volgens mij wel wat kort door de bocht.

Ik denk ook dat je de €150 had moeten aannemen... Je kan je beklag doen bij de importeur en hem melden dat dergelijke gebrekkige kwaliteit van hun merk van wagens er zal voor zorgen dat je nooit meer dat merk zal kopen, en vrienden en familie ook zal laten weten wat er gebeurd is, en hen zal aanraden ook dit merk niet meer te kopen. Héél misschien doet deze dan nog een iets grotere commerciële geste...

Maar of je juridisch iets kan beginnen. I doubt it...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 19 nov 2015 13:19

Geen beginnen aan.
Waarborg geldt voor o.a. constructiefouten, maar die is al lang verlopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Gebrekkige Producten”