Auto 3x naar garage voor zelfde probleem.

Race-eend
Topic Starter
Berichten: 2

Auto 3x naar garage voor zelfde probleem.

#1 , 25 sep 2015 14:43

In aug. 2014 hebben we een tweedehandsauto gekocht ( particulier ).
Na +/- 6 maanden begint de auto te stotteren tijdens het rijden. Aangezien het om een particuliere aankoop gaat hebben we geen garantie.
Dus hebben we de auto naar een erkende opel garage gedaan voor nazicht van het probleem.

09 feb 2015 : uitlezen van een fout, resetten fout v. injectoren, werkuren en 3 gloeilampen : 117,56 euro .

--> auto stottert nog steeds.

20 feb 2015 : herstellen injectoren, en werkuren : 384,24 euro.

--> auto stottert nog steeds.

23 sept 2015 : vervangen luchtvolt. met. en werkuren : 439,96 euro.

-->auto stottert nog steeds.

Dus de auto is reeds 3x naar de garage geweest om dit probleem op te lossen, maar het stotteren raakt niet opgelost !! terwijl het ons in totaal al 941,76 euro heeft gekost.

Kan een garagist zomaar onderdelen blijven vervangen en ons op kosten jagen zonder het probleem op te lossen ?
En kunnen we daar iets tegen ondernemen (vb geld terug eisen, rechtzaak,...) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 25 sep 2015 17:28

Wat is de reactie van de garage?

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 sep 2015 20:10

Andere garage zoeken.

Reclame

Race-eend
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 28 sep 2015 21:26

Reactie, na 3x binnen te zijn geweest," rijd je wagen zo goed als leeg en probeer eens een ander tankstation."
Altijd bij Esso getankt hij rade texaco aan. Zonder effect ! wagen blijft stotteren.

Hij zei ook dat ze het verleden van mijn auto niet kennen. Maar ik vind opel is opel en carpass is aanwezig.

Ik heb woensdag terug een afspraak ginder, maar ik zal melden dat dit de laatste kans is om mijn auto te repareren en ik zal geen werkuren betalen,

Anders moet ik idd. een andere garage zoeken vrees ik.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 sep 2015 21:45

Ga er eens mee naar de logopedist die kan het stotteren misschien verhelpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 sep 2015 10:40

Ga er eens mee naar de logopedist die kan het stotteren misschien verhelpen.
Of naar en VAB diagnosecentrum bvb in Zwijndrecht

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2015 11:00

Of naar en VAB diagnosecentrum bvb in Zwijndrecht

Men zou beter daar belang aan hechten dan aan een carpas, die niks over de motor zegt, als men een tweedehands wagen koopt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 29 sep 2015 11:08

Ga er eens mee naar de logopedist die kan het stotteren misschien verhelpen.
Of naar en VAB diagnosecentrum bvb in Zwijndrecht
Die gaan U niet veel wijzer maken. Die doen enkel een vaststelling. Ze gaan U niet vertellen wat er juist mis is.

Wat ik wel van Opel weet, is dat sommige modellen met benzine motoren last hebben van waterinfiltratie via de voorruit.
Dat water loopt dan via de bougies de motor binnen. Wat duid op een constructiefout.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2015 11:33

Die gaan U niet veel wijzer maken. Die doen enkel een vaststelling. Ze gaan U niet vertellen wat er juist mis is.
ben enkele jaren terug eens bij de hieronder diagnosecenter geweest en daar legden ze me toch volledig uit wat er mis aan de wagen was!

http://www.motorenrevisie.be/Diagnosecentrum
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 sep 2015 12:24

Ben er zelf al 2 x geweest en telkens een volledige diagnose gekregen met de oorzaak ervan, en wat eraan te doen valt.
Met dat rapport kan je dan naar de garage trekken, want zelf herstellen ze niets.

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 sep 2015 16:12

Hij zei ook dat ze het verleden van mijn auto niet kennen. Maar ik vind opel is opel en carpass is aanwezig.
Normaal kan een garage de herstel- en onderhoudshistoriek van een auto nagaan ... als die in het officiële dealernet onderhouden en hersteld werd.
Ik heb woensdag terug een afspraak ginder, maar ik zal melden dat dit de laatste kans is om mijn auto te repareren en ik zal geen werkuren betalen,
Op papier zetten en laten tekenen vooraf.
No cure / no pay

Ik heb zo'n vermoeden dat de garagist daar niet aan gaat meedoen ...


Als hun computerke tegenwoordig niet zegt wat er aan de hand is, komt een merkgarage ook niet meer verder dan blind wat onderdelen vervangen in de hoop dat het per ongeluk eens opgelost wordt.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 04 okt 2015 18:34

Ik vind eigenlijk de reacties aan het adres van de garage er zwaar over!
Om te beginnen heeft de TS een tweedehandswagen gekocht. Verder gaat hij met die wagen naar een garage naar keuze met een probleem.
Zowel de TS als de garage kan niet weten wat er met die wagen echt gebeurt is. het is een tweedehandswagen.

Als garage kun je een aantal geijkte procedures volgen die door het merk voorgeschreven worden.
Ook zijn er een aantal gekende problemen die door eigen of collega garages en gebruikers worden vastgesteld.
Met die info moet je het als garage doen. De garage voerd werken uit waaraan hij vermoed dat daar het probleem kan liggen.

Wil je zeker zijn dan moet je als een garage de motor er uithalen en hem volledig her samenstelen vanaf 0 en alle versleten onderdelen vernieuwen.
Ik weet niet hoe je als klant dan zou reageren. Het zal waarschijnlijk ook niet goed zijn, maar in sommige gevallen de enige mogelijkheid.

De relatie garage/ verkoper met een klant is in deze toch wel net iets anders, dan een willekeurige klant die eerst zijn wagen kweet niet waar gekocht heeft, en vervolgens verwacht dat een willekeurige garage zijn stront gaat opkuisen.

Sorry, als je een tweedehandswagen koopt moet je aanvaarden dat je een "problemcar" kunt gekocht hebben. Dat zijn de risico's. En zeker als je hem koopt bij een particulier.

Ice
Berichten: 240

#13 , 07 jan 2016 01:19

Helemaal niet akkoord, giserke.
Het is niet overdreven om als klant te verwachten dat een garagist beroepskennis heeft, zeker als het een dealer van een bepaald merk betreft.
Ongeacht vanwaar die auto komt, van elke dealer (die toch verondersteld wordt kennis te hebben van het merk waarvoor hij dealer is) mag toch verwacht worden dat hij ook praktijkervaring heeft met dat merk en het vertrouwen (én geld!) van de klant waard is.

Bovendien mogen dealers in deze tijd dankbaar zijn dat er zich nog klanten aanbieden als je de prijzen van hun werkuren in aanmerking neemt, die mede worden veroorzaakt door de hoge eisen die gesteld worden aan dealers door de fabrikant.

Nonchalant omgaan met een potentiële klant is geen aansporing om vaste klant te worden en zeker niet als ze je aan het dure lijntje houden zonder een oplossing te bieden voor je probleem.

Akkoord dat ze soms moeten zoeken naar de oorzaak van een probleem, vooral als het verleden van de auto niet gekend is, maar een garagist die zijn vak verstaat zal extra omzichtig te werk gaan en zijn best doen om het probleem op een redelijke termijn en voor een redelijke prijs op te lossen om de klant tevreden te stellen: dat heet klantenbinding maar ook dat is blijkbaar niet meer nodig.

Tegenwoordig is het zo dat je zélf, als leek, je moet voorbereiden en via beschikbare kanalen zelf moet uitvlooien wat er aan de hand kan zijn als zich een probleem stelt; echter: als de boordcomputer een error aangeeft, dan kan de garage dit perfect uitlezen en al enkele oorzaken uitsluiten waar het probleem zich stelt zonder te gaan gissen en zelf schade te veroorzaken door lukraak te 'proberen'

Veel garagisten zijn wraakzuchtig en doen de klant boeten door fors te doen betalen omdat ze de auto ergens anders hebben gekocht, net als jij beschrijft:
Sorry, als je een tweedehandswagen koopt moet je aanvaarden dat je een "problemcar" kunt gekocht hebben. Dat zijn de risico's. En zeker als je hem koopt bij een particulier.
Je moet dus niks aanvaarden, een leek kan mogelijk een 'problemcar' herkennen want daartoe heeft ie de kennis niet, een klant is geen garagist. Als je beroep doet op een merk-dealer dan heeft die zn job te doen, correct, ongeacht vanwaar de auto komt want hij daar wordt hij tenslotte voor betaald en fors tegenwoordig!
Het getuigt ook niet van een professionele houding of beroepseer.

Als dealer hoort hij op de hoogte te zijn van constructiefouten van het merk (waterinfiltratie in de motor via bougies oa) en als hij een fout niet vindt, dient hij het probleem voor te leggen aan collega-dealers of zelfs de fabrikant, maar niet onder de mat te vegen en de klant met brokken opzadelen.
Op papier zetten en laten tekenen vooraf.
No cure / no pay

Ik heb zo'n vermoeden dat de garagist daar niet aan gaat meedoen ...
@imazuma: klanten zijn nog lang niet mondig genoeg, het is niet aan de garagist of ie daaraan meedoet of niet...

Ik heb een gelijkaardig voorval gehad: computer-error, stotteren, een sensor is stuk, het onderdeel waarin de sensor zat, werd vervangen door een tweedehands onderdeel.
De garagist 'vergat' de rubberen dichting te vervangen van het tweedehands onderdeel met als gevolg: een olielek door een verduurde dichting.
Gelukkig ben ik zuinig op mijn wagen en controleer ikzelf water, oliepeil etc.....want anders had ik mijn motor naar de vaantjes gereden wegens gebrek aan olie. (En dán is het je eigen fout want dan ben je 'nalatig' geweest, nietwaar? Je moet zélf alles controleren, al ben je een leek. Dat het olielek veroorzaakt werd door een fout van de garagist is dan bijkomstig, wegens niet te bewijzen dus de schade zal voor de klant zijn!)

Terug gegaan naar de garage en ik heb op voorhand duidelijk gesteld dat ik geen factuur verwachtte voor het rechtzetten van hun fout waardoor mijn wagen bijna onherstelbare schade had opgelopen en op de schroothoop was beland!
Uiteraard kreeg hij voor de herstelling mijn sleutels NIET (retentierecht!) wél voerde hij de herstelling uit in de tijd van een andere klant (fiche per klant?) zijn tijd/werkuur werd dus toch betaald maar niet door mij.
Je zou mogen verwachten dat de vakman weet waar ie mee bezig is, dat ie je vertrouwen waard is voor de hoge facturen die je telkens voorgeschoteld krijgt!
Niet dus, je moet het allemaal zelf doen en er nog voor betalen ook!

Voor eenzelfde probleem worden geen 2 facturen betaald. Dan zal er wel moeite gedaan worden om het probleem daadwerkelijk op te lossen en je auto in orde te maken/houden. Niet akkoord? Garages genoeg.... :twisted:

giserke
Berichten: 2434

#14 , 07 jan 2016 11:55

Uw reactie argumenteert niet waarom ik geen gelijk heb. Ik heb U gezegd hoe een garage te werk gaat, maar niet altijd kan de grove middelen gebruiken omwille van de kosten.

En wat denkt u dat de kostprijs zal zijn, indien de garage alle zoekuren gaat doorrekenen?
Maar jij bent zeker van de soort die verwacht dat anderen deels gratis werken?

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 07 jan 2016 16:50

@imazuma: klanten zijn nog lang niet mondig genoeg, het is niet aan de garagist of ie daaraan meedoet of niet...
Het is net WEL aan de garagist of ie daaraan meedoet of niet. Jij kan voorwaarden stellen, de garagist kan die weigeren.
Net zoals jij niet hoeft akkoord te gaan met de voorwaarden die de garagist stelt.

Mijn persoonlijke mening: de garage maakt (misschien)een fout door de auto niet afdoende te testen, en dus niet zelf vast te stellen dat het oorspronkelijk probleem niet verholpen is. (misschien: was het probleem onmiddellijk opnieuw merkbaar ? of pas na enige km ?)
Echter, als ze dat WEL hadden gedaan, hadden ze ook perfect ALLE werkuren en vervangen onderdelen mogen aanrekenen. Dus eigenlijk de som van de verschillende facturen ...

Het lijkt me niet meer dan logisch dat het werk dat de garage uitvoert, betaald dient te worden. Je kan natuurlijk stellen dat ze werk deden dat niet gevraagd was en niet nodig voor de herstelling, maar hoe ga je dat bewijzen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Gebrekkige Producten”