Auto 3x naar garage voor zelfde probleem.

giserke
Berichten: 2434

Re: Auto 3x naar garage voor zelfde probleem.

#16 , 07 jan 2016 17:38

Wat is voldoende testen? Een keer tot eind de straat rijden, of eens naar Brussel weg en weer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ice
Berichten: 240

#17 , 22 jan 2016 11:50

Om te beginnen heeft de TS een tweedehandswagen gekocht. Verder gaat hij met die wagen naar een garage naar keuze met een probleem.
Zowel de TS als de garage kan niet weten wat er met die wagen echt gebeurt is. het is een tweedehandswagen.

Als garage kun je een aantal geijkte procedures volgen die door het merk voorgeschreven worden.
Ook zijn er een aantal gekende problemen die door eigen of collega garages en gebruikers worden vastgesteld.
Met die info moet je het als garage doen. De garage voerd werken uit waaraan hij vermoed dat daar het probleem kan liggen.

Wil je zeker zijn dan moet je als een garage de motor er uithalen en hem volledig her samenstelen vanaf 0 en alle versleten onderdelen vernieuwen.
Ik weet niet hoe je als klant dan zou reageren. Het zal waarschijnlijk ook niet goed zijn, maar in sommige gevallen de enige mogelijkheid.
Meestal is 'die info' meer dan voldoende om te kunnen weten wat er precies scheelt en het probleem te verhelpen, daarvoor is de garagist immers een 'geschoolde mechanieker'? (en zeker in een merkgarage, door eerdere ervaring met dat merk zou de oorzaak snel kunnen achterhaald worden, zeker als het specifiek gelinkt zou zijn aan dat merk)

Komaan! De motor uithalen en volledig her-samenstellen en alle versleten onderdelen vernieuwen?! Absoluut en zeker niet de enige mogelijkheid, komt in de praktijk zelfs nooit voor, vermoed ik want dan kun je beter een andere wagen kopen, dat zou goedkoper zijn.
U bedoelt dus dat geen enkele garagist bekwaam is om aan andere wagens te werken, behalve deze die hijzelf verkocht/onderhoudt/kent? Geen opsteker voor de competentie van garagisten...
Uw reactie argumenteert niet waarom ik geen gelijk heb. Ik heb U gezegd hoe een garage te werk gaat, maar niet altijd kan de grove middelen gebruiken omwille van de kosten.

En wat denkt u dat de kostprijs zal zijn, indien de garage alle zoekuren gaat doorrekenen?
Maar jij bent zeker van de soort die verwacht dat anderen deels gratis werken?
Neen, ik ben van het 'soort' dat verwacht dat je kan vertrouwen op de expertise en beroepskennis van de garagist dat, bij vervanging van een onderdeel waarvoor je tenslotte betaalt, hij weet waar hij mee bezig is zonder je zorgen te hoeven maken om achteraf brokken te krijgen omdat hij zijn job maar half heeft gedaan. Dàt vertrouwen mag de klant, die tenslotte leek is in de automechaniek, toch verwachten als dienstverlening in ruil voor de factuur of niet?

jef007
Berichten: 1683

#18 , 22 jan 2016 15:59

bijkomende vraag : is het werk/uurloon van de garagist resultaatsgebonden ??

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 jan 2016 16:16

bijkomende vraag : is het werk/uurloon van de garagist resultaatsgebonden ??
Neen !
Die hebben geen resultaatsverbindenis, net zoals een dokter dit niet geeft.

Wat ik wel weet dat je in den techniek soms uren kan zoeken eer je de fout gevonden heeft, die soms heel klein en onschuldig kan zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#20 , 27 jan 2016 09:10

Meestal is 'die info' meer dan voldoende om te kunnen weten wat er precies scheelt en het probleem te verhelpen, ...
Zoals je zelf zegt: meestal. Meestal is snel een (juiste) diagnose te stellen, en is het defecte onderdeel snel te benoemen.
Meestal is echter niet "altijd".

En als de garagist een bepaalde conclusie trekt, en de bijhorende herstelling uitvoert, dan is't logisch dat je voor die herstelling moet betalen, tenzij misschien als je kan bewijzen dat de garagist met zijn expertise (of geclaimde expertise) onomstotelijk had kunnen (en moeten) weten dat zijn diagnose niet correct was. Good luck with that :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#21 , 28 jan 2016 06:36

Het gedachte goed van Calimero ligt bij Ice duidelijk zeer hoog.
Je zou als garagist ok kunnen denken dat als je het als consument steeds beter weet en je toch met een instelling voor hem staat dat je een halve oplichter of zelfs al prutser bent je het zelf maar kan uitzoeken. Trouwens dure uren die alleen hun oorzaak vinden in de relatie garagist en fabrikant;
Hm ik denkt het niet. Ik zit zeker niet in de autobranche maar wachten op mijn auto voor onderhoud (dus veel meer personeel) is mogelijk. Koffie drinken, krantje lezen, wifi overal, lekker zeteltje idd allemaal kosten maar dan wel van die steeds maar hoger liggende eisen vanuit de consumentenmarkt. Zie verder ook zaken zoals bvb Ikea. Je zou eens moeten weten hoeveel kosten in % er op een meubeltje zitten opdat jij dat kan beoordelen in hun shoppingcentra's
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

giserke
Berichten: 2434

#22 , 28 jan 2016 09:59

Om te beginnen heeft de TS een tweedehandswagen gekocht. Verder gaat hij met die wagen naar een garage naar keuze met een probleem.
Zowel de TS als de garage kan niet weten wat er met die wagen echt gebeurt is. het is een tweedehandswagen.

Als garage kun je een aantal geijkte procedures volgen die door het merk voorgeschreven worden.
Ook zijn er een aantal gekende problemen die door eigen of collega garages en gebruikers worden vastgesteld.
Met die info moet je het als garage doen. De garage voerd werken uit waaraan hij vermoed dat daar het probleem kan liggen.

Wil je zeker zijn dan moet je als een garage de motor er uithalen en hem volledig her samenstelen vanaf 0 en alle versleten onderdelen vernieuwen.
Ik weet niet hoe je als klant dan zou reageren. Het zal waarschijnlijk ook niet goed zijn, maar in sommige gevallen de enige mogelijkheid.
Meestal is 'die info' meer dan voldoende om te kunnen weten wat er precies scheelt en het probleem te verhelpen, daarvoor is de garagist immers een 'geschoolde mechanieker'? (en zeker in een merkgarage, door eerdere ervaring met dat merk zou de oorzaak snel kunnen achterhaald worden, zeker als het specifiek gelinkt zou zijn aan dat merk)

Komaan! De motor uithalen en volledig her-samenstellen en alle versleten onderdelen vernieuwen?! Absoluut en zeker niet de enige mogelijkheid, komt in de praktijk zelfs nooit voor, vermoed ik want dan kun je beter een andere wagen kopen, dat zou goedkoper zijn.
U bedoelt dus dat geen enkele garagist bekwaam is om aan andere wagens te werken, behalve deze die hijzelf verkocht/onderhoudt/kent? Geen opsteker voor de competentie van garagisten...
Uw reactie argumenteert niet waarom ik geen gelijk heb. Ik heb U gezegd hoe een garage te werk gaat, maar niet altijd kan de grove middelen gebruiken omwille van de kosten.

En wat denkt u dat de kostprijs zal zijn, indien de garage alle zoekuren gaat doorrekenen?
Maar jij bent zeker van de soort die verwacht dat anderen deels gratis werken?
Neen, ik ben van het 'soort' dat verwacht dat je kan vertrouwen op de expertise en beroepskennis van de garagist dat, bij vervanging van een onderdeel waarvoor je tenslotte betaalt, hij weet waar hij mee bezig is zonder je zorgen te hoeven maken om achteraf brokken te krijgen omdat hij zijn job maar half heeft gedaan. Dàt vertrouwen mag de klant, die tenslotte leek is in de automechaniek, toch verwachten als dienstverlening in ruil voor de factuur of niet?
Bent U garagist?
En hoe weet U dat mankementen aan een auto uitsluitend kunnen herleidt worden tot procedures, en optelsommen van dit en dat om tot een sluitende diagnose te komen?

BrainTrain
Berichten: 496

#23 , 28 jan 2016 14:06

Bent U garagist?
En hoe weet U dat mankementen aan een auto uitsluitend kunnen herleidt worden tot procedures, en optelsommen van dit en dat om tot een sluitende diagnose te komen?
Omdat een auto niets meer is dan een verzameling op elkaar afgestemde technische componenten. Ik denk niet dat de auto zijn "levenswil" heeft verloren of, zoals werd voorgesteld, een logopedist nodig heeft om het stotteren af te leren (misschien is hij wel bang van het drukke verkeer en voelt hij zich niet meer veilig op de weg). :)

Of het is een probleem met de mechanische componenten of het is een informatica probleem. Beide kunnen onderzocht worden door procedures uit te voeren en door middel van eliminatie de oorzaak te vinden.

Daar kan inderdaad wat tijd over heen gaan. En men mag niet te snel op de garagist schieten als hij het niet meteen vindt. Deze garagist loopt de procedures gefaseerd af. Ooit vindt hij het wel. Het is aan u om te beslissen of u hem vertrouwt en hem verder laat zoeken (tot hij het vindt) of naar een andere garagist te stappen die hoogstwaarschijnlijk de procedure van voorafaan zal beginnen :roll: om er zeker van te zijn dat zijn collega niet iets over het hoofd heeft gezien.

BW123
Berichten: 42

#24 , 17 mar 2016 09:29

Mijn vader heeft hetzelfde meegemaakt met de injectoren van een X, waardoor de wagen bij koude start immens rookte. De X garage in Lokeren heeft toen 2 van de 4 injectoren vervangen. Kostte een paar honderd euro met werkuren. De dag erna was het probleem nog niet verholpen. Teruggeweest, en toen gingen ze de 2 andere ook vervangen.
Daarop ben ik tussengekomen en heb ik een onafhankelijke garagist gecontacteerd. Die vertelde me een aantal zaken, waar ik van achterover viel:
- Dat model van X was blijkbaar gekend voor een probleem van de EGR klep. Na zijn tussenkomst was het probleem ook verholpen. Er was dus niks mis met de injectoren.
- De X kreeg 2 nieuwe injectoren van elk meer dan 100 EUR / stuk. Die onafhankelijke garagist vertelde me dat voor 20 EUR men injectoren kan reviseren en er dus eigenlijk geen nieuwe nodig waren. Die optie had men nooit voorgelegd aan mijn vader. Dus die X garage heeft niet alleen goede injectoren vervangen door nieuwe en die dik aangerekend, maar ze kunnen die goede nog weer herverkopen.

LeenW
Berichten: 12839

#25 , 17 mar 2016 09:32

Gelieve geen namen te noemen op dit forum. En ik weet ook niet welke meerwaarde deze post heeft 5 maanden na de openingspost.

Terug naar “Gebrekkige Producten”