productiefout in behangpapier

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

productiefout in behangpapier

#1 , 24 aug 2015 12:57

hallo
enkele dagen geleden kochten we behangpapier. Ondanks dat het een duurder papier was bleek er toch een productiefout in te zitten. Dit wordt ook toegegeven door zowel de verdeler als de producent. Men stelt ons nu voor dat ze op hun kosten nieuw papier en lijm zullen leveren. Maar wat met onze verloren tijd? En we moeten toch ook het papier nog verwijderen alvorens er opnieuw behangen kan worden. Kunnen we deze kosten ook (gedeeltelijk) verhalen op de verdeler/producent?
Alvast bedankt voor uw advies.
Nimue

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2015 12:59

welke productiefout? Een zichtbare vlek/lijn/... of een lichte verkleuring die op de rol niet te zien was?

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 24 aug 2015 15:00

Wel het motiefje komt waar de stroken elkaar raken, niet steeds overeen. Dus op een lengte van 3 meter klopt het motief soms 10 cm niet meer. Het is ook niet voor elke strook papier zo maar op een muur van 5meter zijn er zo toch wel een 5tal fouten.
Het vreemde is dat toen ik het papier ging ophalen, de verkoper zei "als u een fout in het papier merkt mag u maar drie stroken hangen". M.a.w. ze hadden er al problemen mee gehad. Nu hebben wij meer dan 3 stroken behangen omdat de eerste fout zich pas na de 3de strook zich voor heeft gedaan en omdat je dit ook niet zag zolang de lijm niet was opgedroogd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 aug 2015 15:08

een motief die niet overlapt, zie je toch ook met niet-opgedroogde lijm?

gaat het trouwens over "standaard" behangpapier of vliesbehang? Maakt een duidelijk verschil in de te verwachten kosten...

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 24 aug 2015 15:13

neen toch niet omdat het een heel klein motiefje is wat sowieso al erg druk is, bovendien is het een heel donker bruin papier en het motief is zwart. Kijk hier even naar; http://www.selectwallpaper.co.uk/store/ ... 73472.html

Het gaat over vliesbehang.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 24 aug 2015 15:21

Dan was je toch verwittigd, en kan je moeilijk schadevergoeding gaan vragen voor u werk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 aug 2015 15:24

ok, dan versta ik het, is idd moeilijk te zien.

Vliesbehang is héél gemakkelijk af te trekken, daar heb je dus in de praktijk geen kost aan. Als de verkoper kan bewijzen dat ze het advies gaven dat je max 3 stroken mag behangen in eens, dan kan je maximaal de lijm+moeite voor die 3 stroken aanrekenen. Uit ervaring is dat dus een verwaarloosbaar bedrag...

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 24 aug 2015 15:37

Bedankt voor je antwoord.

Het probleem is echter dat het niet zichtbaar was na drie stroken, het probleem stelde zich pas erna. Dat heb ik hun ook kunnen laten zien op de foto's dat de eerste drie stroken geen probleem hebben gegeven, daar liep de tekening wel nog juist. Het eerste probleem is tussen de 3de en 4de strook, het volgende probleem is dan weer pas tussen strook 5 en 6. Ik zal even hun definitieve voorstel afwachten. De kosten lopen sowieso snel op met behangpapier van 50 euro per rol...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 aug 2015 16:20

ze moeten die rol volledig vervangen natuurlijk, maar verdere kosten zijn er nauwelijks.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 aug 2015 16:50

Bij dergelijk papier dient het hele lot te worden vervangen door een lot dat uit hetzelfde bad komt, of men heeft buitten dat verschil in de tekening,, ook nog een kleurverschil.

k.b.
Berichten: 876

#11 , 24 aug 2015 16:57

Drie stroken ??? Dus je mocht met één rol proberen ... want een strook is doorgaans minder dan 3 m en een rol is 10.05 m ...
Hoe kun je nu uit één rol enige conclusie trekken
Als het een goede rol is zie je niks ... en als de tweede dan afwijkt zie je het bij de vierde pand ... of bij de zevende ...

Wel een perfect motiefje om te leren behangen ... :P

k.b.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 24 aug 2015 17:04

neen toch niet omdat het een heel klein motiefje is wat sowieso al erg druk is, bovendien is het een heel donker bruin papier en het motief is zwart. Kijk hier even naar; http://www.selectwallpaper.co.uk/store/ ... 73472.html

Het gaat over vliesbehang.
Maar als ik de gegevens van dit papier bekijk zit hier alvast geen motief in ( althans geen motief waarvan de fabrikant zegt dat het repetitief terugkomt)

...

k.b.

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

#13 , 24 aug 2015 17:16

nochtans komt de tekening steeds terug alleen op sommige plaatsen lijkt ze niet aan te sluiten... Kan ik hier foto's posten? Lijkt me makkelijker om het duidelijk te maken :)
Het is duidelijk dat ze al problemen gehad hebben met dit papier anders zou de verdeler niet zelf bij het afhalen zeggen 'mocht u een fout merken als u aan het behangen bent..." Ik voelde toen al nattigheid...

Nimue
Topic Starter
Berichten: 22

#14 , 08 okt 2015 22:10

Even een update. De verkoper van het papier zegt dat de producent bereid is om de rollen te vervangen. Op onze vraag wat de oorzaak van het probleem is krijgen we echter geen antwoord. Men durft zelfs te eisen dat we het huidige papier eerst verwijderen en aan hun terugbezorgen alvorens we de drie rollen mee krijgen!

Op de site van de producent vinden we de volgende tekst terug:
'Eventuele zichtbare gebreken aan de geleverde materialen moeten, op straffe van verval, vóór
de verwerking ervan worden medegedeeld daar waar de materialen werden aangekocht.
Klachten over eventuele zichtbare gebreken aan geplaatste muurbekleding moeten, op straffe
van verval, na het plaatsen van maximaal 3 banen worden gemeld daar waar de materialen
werden aangekocht. De klachten dienen te geschieden per aangetekende brief met vermelding
van alle relevante gegevens en vergezeld van een kopie van de factuur, die op het geleverde
materiaal betrekking heeft, een staal van de muurbekleding waarop de klacht van toepassing
is evenals de roletiketten. Indien de klacht gegrond is, zal de aansprakelijkheid van de nv
beperkt worden tot de kosteloze vervanging van de materialen, die gebrekkig blijken te zijn.
Arbeidsloon wordt niet vergoed. "

Kan dit zo maar? Is het wettelijk om geen werkuren (al dan niet gedeeltelijk) terug te betalen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 08 okt 2015 22:33

Wat op de website van de producent staat, of wat zij zeggen is niet van belang voor jullie. Het probleem is enkel tussen u en de verkoper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”