Tweedehands wagen: airco stuk

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

Tweedehands wagen: airco stuk

#1 , 20 aug 2015 19:42

Beste lezers,

Wij kochten recent een tweedehands wagen bij een professional. Wij weten dat we dus 1 jaar garantie hebben.
Nu blijkt kort na aankoop dat de airco van deze wagen niet naar behoren werkt, meerdere onafhankelijke garagisten hebben ons dit reeds bevestigd. De garage waar wij onze auto gekocht hebben, beweert echter dat er niets mis is met de airco.

Ik zou nu graag een second opinion willen in een officieel aircocenter, dit is echter niet gratis.

Kan ik eisen van de verkoper van onze wagen dat deze second opinion ter zijner laste valt indien blijkt (zwart op wit in een analyseverslag) dat er wel degelijk iets mis is met de airco? Kan ik daarna ook eisen dat de airco hersteld wordt op zijn kosten.

Ik zou deze twee dingen willen voorstellen en hem dit op papier laten ondertekenen.

Is dit papier dan rechtsgeldig en verder: welke stappen moet ik ondernemen als de verkoper elke verdere medewerking weigert en blijft bij het standpunt dat er niets mis is met de airco?

Dank alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 aug 2015 19:51

U kan alles eisen wat u wenst, maar indien de verkoper er niet op reageert staat u nergens.

Als hij weigert kan u een advocaat aanstellen en de garage laten dagvaarden.
Maar dat zal meer kosten dan een nieuwe airco.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 20 aug 2015 19:59

Dan begrijp ik niet waarom er zoiets bestaat als een jaar garantie? Als de garagist toch overal onderuit kan komen...

Ik heb rechtsbijstand bij mijn autoverzekering, dus mijn advocaat gaat toch niets kosten?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 aug 2015 20:02

Die rechtsbijstand is enkel in geval van ongeval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 20 aug 2015 20:06

Dus als ik het goed begrijp, is een jaar garantie niets waard, zo lang de kosten die met het euvel gemoeid zijn veel lager liggen dan de kosten van een advocaat???

Proper systeem...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 aug 2015 21:45

Die rechtsbijstand is enkel in geval van ongeval.
Klopt niet. Normaal bijna alles wat met u voertuig te maken heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 20 aug 2015 22:41

Zeker niet in mijn polis rechtsbijstand auto. TS spreekt ook over zijn rechtsbijstand auto.
Voor dat risico moet je bijkomend rechtsbijstand voor contractuele schade afsluiten.

Opletten met deze zaken blindelings te verkondigen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 21 aug 2015 09:17

Zeker niet in mijn polis rechtsbijstand auto. TS spreekt ook over zijn rechtsbijstand auto.
Voor dat risico moet je bijkomend rechtsbijstand voor contractuele schade afsluiten.

Opletten met deze zaken blindelings te verkondigen!
Met welk contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 21 aug 2015 10:08

Het grote probleem is dat bijna niemand weet wat zijn rechtsbijstandverzekering dekt. Terwijl het toch een belangrijke en goedkope verzekering is.
Sommige mensen hebben 2 wagens en 2 rechtsbijstand verzekeringen. Waarom geen 1 nemen die veel meer dekt dan de 2 te samen.
Ik heb 1 rechtsbijstandverzekering, die zowel mijn auto's als mijn brand en familiale dekt bij een aparte verzekeraar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”