Motor wagen stuk 7e maand na aankoop

dogboy
Topic Starter
Berichten: 9

Motor wagen stuk 7e maand na aankoop

#1 , 18 aug 2015 17:59

in januari dit jaar heb ik een Volvo xc70 bj. 2011 gekocht bij een verkoper in het Antwerpse.

Vorige maandag zag ik een olievlek onder de wagen en ben ik onmiddellijk naar de dichtsbijzijnde Volvo garage gegaan. Het verdict was niet mals: oliekoeler stuk, en na vervaning bleek ook er nog een tweede probleem was (ze hebben me op voorhand gezegd dat dat mogelijke tweede probleem enkel kon vastgesteld worden na herstelling van het eerste). Bij een warme motor komt er te veel druk op het expansievat, wat duidt op een probleem of met de koppaking, of met de cylinderkop, of met het motorblok.

Aangezien het probleem zich na de eerste 6 maanden van de garantie voordoet, is het blijkbaar aan mij om aan te tonen dat dit probleem al "onderhuids" aanwezig was bij de aankoop. De Volvo garage beweert dat dit uiterst waarschijnlijk is en is ook bereid de discussie met de verkoper aan te gaan.

Dit gaat uiteraard op een welles-nietes spelletje uitdraaien, maar ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met dit soort situatie. Wie beslist er uiteindelijk over het moment van ontstaan van deze defecten? En wordt dit gedekt door de rechtsbijstand van de verzekering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5466

#2 , 18 aug 2015 22:01

Een standaard rechtsbijstand dekt geen contractuele geschillen. Sommige uitgebreide wel evenals de "dure" aparte rechtsbijstandsverzekeringen.

De fora vermelden de D5 oliekoeler als een dikwijls te vervangen onderdeel.... Enige drukopbouw in een gesloten koelwatersysteem is normaal. Is je garagist een Volvo expert of een "alle merken" ... De meeste cilinderkoppakkingsproblemen veroorzaken motoroververhitting (wegens lek in pakking tussen cilinder en koelvloeistof).

Om procederend gelijk te halen zal de door de rechter (dure) aangestelde expert moeten kunnen aantonen dat "duizenden" D5 motoren dit op voorhand aankondigden - maw gebrek bestond bij aankoop. Kans op slagen lijkt mij minimaal.

Zou oliekoeler vervangen en opvolgen op vervolgproblemen (advies onder t sterkste voorbehoud ...)

Milo72
Berichten: 1018

#3 , 19 aug 2015 15:32

De "echte" juristen kunnen hier meer en correctere info over geven, maar volgens mij heb je al ferm in je eigen vingers gesneden en de poten van je stoel afgezaagd door je auto te laten herstellen bij een andere garage, voor je overeenstemming had met de verkoper.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 19 aug 2015 15:43

Ik heb ook al dezelfde situatie meegemaakt met KIA... Na 3 jaar zorgeloos rijden, ging opeens het hele motorsysteem haperen... Alles zonder morren vervangen onder garantie... Dus denk niet dat ze bij volvo moeilijk gaan doen... Echter mocht je niet naar die andere garage gestapt zijn.
Hoewel het nog altijd volvo is...

Hoe reageren ze bij de garage? Al over de garantie gesproken?

Ben benieuwd, laat vooral weten hoe het afloopt.
Laatst gewijzigd door mjers op 19 aug 2015 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2015 15:49

De commerciële garanties van KIA en Volvo zijn verschillend. Ik ken van beide de specifieke garantieregelingen niet, maar meestal wordt een commerciële garantie beperkt tot de oorspronkelijke eigenaar en gaat niet mee bij een doorverkoop.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 19 aug 2015 15:56

Garantie blijft onverminderd van toepassing. Echter, om beroep te kunnen doen op garantie, moet je de verkoper aanspreken. Door op een ander te gaan, heb je de verkoper niet de kans gegeven om het euvel te herstellen, en kan hij moeilijk doen over de terugbetaling van de kosten hiervan.

Bewijslast ligt na 6 maanden inderdaad bij de consument, maar een verklaring van een professional (wat uw huidige garagist hopelijk is) vormt meestal voldoende bewijs. Maar rekening houdend met bovenstaande, is het dan nog niet zeker dat deze herstelling onder garantie zal vallen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”