verkoop wagen export - welke documenten

Merel Peeters
Topic Starter
Berichten: 5

verkoop wagen export - welke documenten

#1 , 19 jul 2015 00:00

Beste,

graag een antwoord op de volgende situatie:

ik wil mijn auto verkopen voor export maar vraag me af of ik ook het inschrijvingsbewijs moet meegeven? De koper moet dat in principe toch aangeven? de koper in kwestie is geen officiële verkoper - als jullie begrijpen wat ik bedoel- dus hij gaat dat nooit aangeven.

ik probeerde dit al even te googlen, maar kreeg tegenstrijdige antwoorden.

Moet het nu meegeven worden of niet? Lijkt me gevaarlijk aangezien ze dan over mijn gegevens beschikken en ze dit noooit gaan aangeven in zogenaamd land van export. Verhaal van de koper over wat hij met wagen ging doen was erg vaag. Op de website waar hij me contacteerde biedt hij stukken aan. Voor zelfde geld gaat hij wagen uit elkaar halen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 19 jul 2015 03:51

Als verkoper moet je het inschrijvingsbewijs en het gelijkvormigheidsattest meegeven. Verzekeringsbewijs NIET en ook de platen niet. De officiele plaat moet je aan DIV bezorgen om je rijtaks stop te zetten.

Zonder inschrijvingsbewijs (het vroeger roos formulier) krijgt de koper de wagen (in het buitenland) niet ingeschreven. Afrikaexport is misschien verschillend maar ook dan geef je t best mee.

Wel de verkoopsovereenkomst duidelijk dateren (datum en uur) en aangeven welke documenten meegeleverd werden.

Merel Peeters
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 19 jul 2015 10:22

Bedankt voor je indo, ga ik zeker onthouden!

Maar wat als de koper een valse naam opgeeft om het contract op te maken? Zijn verhaal klopte langs geen kanten, veel vertrouwen heb ik er dus niet in.

Op andere sites las ik verhalen van mensen die nummerplaten namaken en dan brokken maken. Er is altijd een periode tussen de verkoop en het moment dat ik mijn platen opstuur. (Ik weet het, misschien vergezocht, maar toch...) Ik wil geen risico nemen.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 jul 2015 11:29

Zeker het verkoop document welke je zelf opmaakt laten tekenen, eventueel nummerplaat noteren waarmee ze komen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dako
Berichten: 333

#5 , 23 jul 2015 16:41

Maar wat als de koper een valse naam opgeeft om het contract op te maken? Zijn verhaal klopte langs geen kanten, veel vertrouwen heb ik er dus niet in.
Vraag dan even zijn ID-kaart of rijbewijs en maak hier even een scan/kopie van, of schrijf desnoods deze gegevens over...

Qsdqsdqsd
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jul 2017 17:54

Mag ik mijn gegevens gedeeltelijk schrappen op inschrijvingsbewijs ? Naam en straat. De buitenlandse opkoper zegt ook een factuur nodig te hebben voor de inschrijving in het buitenland. Nieuwe koper heeft toch geen uitstaans met mij ? Die heeft toch verkoopsovereenkomst tussen mij en opkoper niet nodig ?

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 24 jul 2017 18:18

Heeft deze inderdaad niet nodig.
Geef uw nplt binnen op dag van verkoop op de post dus ver zal u niet moeten lopen. Bpost doen verder het nodige. Verwittig ook uw makelaar / verzekering dat wagen dd. A verkocht wordt en nplt binnengebracht - geef deze ook copie van binnenbrengen en copie van overeenkomst.
Als particulier kan geen facturen opstellen (die aan de wettelijke voorwaarden voldoen).
Er is wel een verkoopsovereenkomst - Laat de koper daar zeker op tekenen. Stel deze op in tweevoud( één exemplaar per partij.
Als u langs de keuring gaat hebt u een "geperforeerd inschrijvingsbewijs voor verkoop" en een carpas. Dit is in feite de correcte wijze bij een verkoop.
U kan er mogelijk ook opschrijven - verkoop voor onderdelen.


PS laat hem geen proefrit maken zonder dat er iemand van uw kant mee in de wagen zit.
Komt regelmatig voor koper blijft bij u staan vriend rijdt er eventjes mee weg - u wordt afgeleid en uw koper springt in een andere wagen met buitenlandse nplt en verdwijnt met de zuiderzon.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 24 jul 2017 18:56

Mag ik mijn gegevens gedeeltelijk schrappen op inschrijvingsbewijs ? Naam en straat. De buitenlandse opkoper zegt ook een factuur nodig te hebben voor de inschrijving in het buitenland. Nieuwe koper heeft toch geen uitstaans met mij ? Die heeft toch verkoopsovereenkomst tussen mij en opkoper niet nodig ?
Je bent verplicht bij verkoop beide delen van het inschrijvingsbewijs aan koper te geven. Jij mag daar niets aan wijzigen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Qsdqsdqsd
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jul 2017 19:57

Te laat. Naam en straat zijn al onleesbaar gemaakt op de Inschrijving. Mijn privacy is mij trouwens meer waard dan dat stukje papier. Er doen genoeg verhalen de ronde van inbraken na verkoop van auto of identiteitsfraude met autopapieren. Ik moet het allemaal niet weten ! Auto werd meegenomen door de opkoper zonder keuring, wel met door beiden ondertekende verkoopsovereenkomst, laatste keuringsattest, GVA en de 2 delen van de Inschrijving. Nummerplaat hou ik en komt op mijn nieuwe auto.
Vreemd vind ik het wel dat die beweert de verkoopsovereenkomst nodig te hebben om de auto in buitenland te kunnen inschrijven. Hij geeft dit document dus mee met hun koper. Ik had ook op de verkoopsovereenkomst genoteerd : "Eigenaar van plaatnummer 1-enz." ipv mijn naam en adres. Ze reden weg met auto en papieren zoals ik ze aangepast en opgesteld had en een dag later loopt de mailbox van mijn gsm vol en krijg ik de ene na de andere sms. Als ik dan zeg : goed, breng auto terug, ik geef je geld terug, dat kan dan weer niet... Vreemd allemaal.
Ik heb al 2 x een oude auto zo verkocht vroeger, nooit problemen mee gehad, nu plots wel ! Eigenlijk moet ik ze helemaal niets meer, zij hebben mij betaald en ik heb hen de auto en papieren meegegeven die ze hebben aanvaard. De verkoop is dus rond. Moeten ze naderhand niet meer komen leuteren vind ik...
Ik zou nu alleen nog willen weten waarom dit vroeger perfect kon en nu niet meer...

jef007
Berichten: 1679

#10 , 24 jul 2017 20:37

heeft u zitten knoeien aan het officiele inschrijvingsbewijs?

Qsdqsdqsd
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jul 2017 22:10

Met een zwarte Artline stift mijn naam afdekken is iets heel anders dan "knoeien" hé, Jef007 ?
Daarbij, ik moet mij hier niet verdedigen !
Ik vraag alleen hoe het komt dat ik vroeger perfect aan buitenlanders mijn auto's zo kon verkopen en er geen haan naar kraaide, en nu plots niet meer (zeggen zij)... Het gaat hier gewoon om het beschermen van mijn identiteit. Zou de overheid wel even wat meer aandacht aan mogen besteden !!!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 24 jul 2017 23:03

Daar staat wel degelijk op "Dit document is eigendom van de Belgisch staat ".
Staat u naam dan niet op het verkoopsdocument, dit is ook verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Qsdqsdqsd
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2017 23:59

Dat zijn geen antwoorden op mijn vraag hé, wat jullie zeggen weet ik, maar wat ik wil weten, weten jullie niet.
Ik ga het hier ook niet te weten komen, voel ik, tijdverlies...

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 25 jul 2017 09:38

Om u verder tijdverlies te besparen zou ik aanraden iemand te zoeken op www.advocaat.be .

Houdt u ons op de hoogte?

Qsdqsdqsd
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jul 2017 11:16

Je hebt nog altijd de letter van de wet en de geest van de wet, maar goed, dat is een andere discussie.

Een ander vraagje dat net bij mij opkomt : kunnen douane beambten binnen in de computer van het DIV om nummerplaten en adressen te controleren van auto's die aangeboden worden ter uitvoer ?

Zo ja, dan is mijn probleem opgelost...

Q.

Terug naar “Gebrekkige Producten”