tweedehandswagen + garantie + handelaar

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

tweedehandswagen + garantie + handelaar

#1 , 30 apr 2015 13:22

Begin februari is mijn oude Renault Espace stuk en zet ik deze op een zoekertjesite te koop voor onderdelen en/of export. Ik zoek op dezelfde site naar een andere zelfde tweedehandswagen en vind er eentje die binnen mijn (klein) budget valt maar waarvan de tekst wel goed lijkt: auto helemaal in orde, gekeurd voor verkoop en met het onderhoudsboekje. Ik doe een bod op de wagen en krijg reactie van de verkoper: hij vindt het bod te laag maar wil er wel mee akkoord gaan als hij mijn kapotte wagen voor een prikje kan overnemen. De verkoper schrijft in zijn mail ook dat hij handelaar is. Handelaar + tweedehandswagen = 1 jaar garantie. Dat, samen met het onderhoudsboekje en de TC in orde, en vorige (zeer) goede ervaringen met die types tweedehandswagens, doen mijn besluiten om akkoord te gaan met de deal. Ik kon de auto gaan ophalen aan de privéwoning van de verkoper. Vlak voor het naar huis rijden met mijn 'nieuwe' wagen, vertelt de verkoper nog snel dat de afstandsbediening van de wagen op dat moment niet werkt, gezien de batterijen van de sleutel leeg zijn. Ik moet dus enkel nieuwe batterijen in de sleutel steken en dan werkt alles perfect. Tijdens het naar huis rijden merk ik echter wel dat de ambriage af en toe blijft steken. Ik breng de verkoper hiervan de volgende dag op de hoogte, maar die heeft daar nooit iets van gemerkt, zegt hij. Ondertussen koop ik nieuwe batterijen, maar ook dan doet de sleutel het niet. Omdat ik bij aankoop echter maar 1 sleutel gekregen had, rijd ik naar een officiële dealer en bestel er eentje bij: 175,50 euro. Enkele dagen later komt de sleutel toe en mag ik naar de garage voor het activeren van de code voor de afstandsbediening. Dat lukt echter niet en de garage vraagt om de auto achter te laten. 2,5 dagen heeft men in de garage geprobeerd om de nieuwe sleutel geactiveerd te krijgen, maar niets lukte. (Zeer dure sleutel dus.)
Enkele dagen later regent het tijdens een rit en merk ik dat de ruitenwissers tot op de draad versleten zijn. Vreemd, wat wordt dat niet gekeurd voor verkoop? Nog geen week later valt tijdens het rijden de boordcomputer uit: het hele instrumentenpaneel is zwart op 1 rood 'stand'lichtje na. Pinken lukt nog, maar zowel de groene lampjes op het dashboard als het geluid tijdens het pinken gebeuren in supersnel tempo. Na herstarten is echter alles weer in orde. Ik doe navraag bij de garage over dit probleem: volgens hun zou er ooit een alarminstallatie in de wagen gestaan hebben, die op een zeer onprofessionele wijze terug verwijderd werd: zwaar geknoei met bedrading en elektro. Zowel het sleutelprobleem als het uitvallen van de boordcomputer zouden hier het gevolg van zijn. Herstelkosten ongeveer 2500 euro. Ik wil de verkoper in gebreke stellen, maar omdat de inhoud van zo'n tekst nogal correct moet zijn, spreek ik een (pro deo) advocaat aan. Tijdens de enkele weken wachten op goedkeuring voor pro deo, valt mijn auto tijdens het rijden plots stil en kan ik niet meer sturen. Terug starten lukte maar enkele km verder opnieuw hetzelfde. Uiteindelijk geraak ik met de wagen toch nog bij de garage, waar blijkt dat de poulie stuk. Herstelkosten: 555 euro. En niks vervoer meer. Ik geef alles door aan de advocaat en wacht af. Mijn pro deo wordt goedgekeurd, maar helaas hoor ik niet van de raadsman: bij telefoneren is het antwoordapparaat en op mails geen reactie terug. Omdat ik alleenstaande met kinderen ben en in een klein dorp woon (met slecht openbaar vervoer), is een auto voor ons noodzakelijk. Ik kan deze situatie zonder vervoer niet meer laten aanslepen en ben dus genoodzaakt om zelf actie te ondernemen. Gezien de verkoper zegt dat hij handelaar is, heb ik recht op 1 jaar garantie (hij kocht ook mijn wrak op om op te knappen en nadien terug te verkopen). Maar ondertussen lopen de kosten op en zijn deze al veel hoger dan de aankoopprijs van de wagen zelf. Ik kan ook eisen dat de verkoper de wagen terugneemt en mij mijn geld teruggeeft, maar dat moet dan via de vrederechter. Maar voor die stap moet ik wel eerst aantonen dat er al een communicatie met de verkoper geweest is. Dat is dus die "gevaarlijke" ingebrekestelling. Weet iemand waar ik zo'n correct mogelijk voorbeeld van zo'n ingebrekestelling kan vinden? Hoe geldig en/of gevaarlijk is een gewone mail versturen naar de verkoper? En wat met tijd? Want met het aanspreken van een advocaat en het wachten, ben ik al heel wat tijd kwijtgespeeld. En hoe snel verloopt de piste 'vrederechter'?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 apr 2015 13:30

Staat de aankoop factuur op de handelaar. Heb je geen rechtsbijstand verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 01 mei 2015 09:56

Heb rechtsbijstandsverzekering, maar die komen niet tussen, gezien het om een aankoop gaat en geen schadegeval. Heeft iets met een (on- of conventioneel?) beding te maken. En de factuur was gewoon een getypte brief met vermelding van de verkoop van de ene wagen en de overname van mijn oude wagen, met naam van de verkoper en door hem ondertekend.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 01 mei 2015 10:43

Dus koopt en verkoopt die wagens in zwart, zou hem toch even onder druk zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 01 mei 2015 15:41

de vraag is nog steeds : is de verkoper een handelaar of niet?? btw nummer?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 01 mei 2015 17:24

Blijkbaar heb je geen reguliere factuur gekregen waarop de verkoper als handelaar staat geïdentificeerd.
Wat je hebt gekregen is een enkel een ontvangstbewijs dat je betaald hebt voor die auto.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 02 mei 2015 07:29

Er is nergens info te vinden over de verkoper als zijnde handelaar, maar hij schrijft wel zwart op wit dat hij handelaar is. En inderdaad, het is geen factuur maar een ontvangstbewijs (waar echter niet op staat dat ik de auto gekocht heb in de staat zoals hij zich bevindt). Kan een klacht neerleggen bij politie ook helpen? Het feit dat hij zich uitgaf als handelaar en een auto verkocht die in orde was, met het onderhoudsboekje erbij en de TC in orde voor verkoop, deed mij denken dat ik een goede auto kocht. Pleegt hij geen valsheid in geschrifte?
Bij de verkoop liet de verkoper me het blanco keuringsattest en de car pass zien: de 2 gele papieren van de car pass. Het kilometertellercertificaat liet hij niet zien, en daar staan zeer vreemde dingen op: op 08/10/2011 heeft de wagen 166702 km, op 24/10/20111 (16 dagen later) staan er 77239 km op en 30/03/2012 (+/- 5 maanden later) staan er plots 171450 km op. Dat van die sleutel heeft de verkoper zeer goed geweten, want de batterijen die in de sleutel zaten die de verkoper mij overhandigde, waren nog perfect in orde. Dat van de ambriage die regelmatig blijft steken heeft hij ook geweten: hij is tenslotte met de auto naar de TC gereden, en ik heb tot nu toe nog geen enkele rit (zelfs geen heel korte) gedaan waarbij de ambriage niet bleef steken. De ruitenwissers zijn na de TC moedwillig terug vervangen door een versleten paar, want deze versleten ruitenwissers zouden zeker een opmerking op het keuringsattest opgeleverd hebben.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 02 mei 2015 09:41

Zeker klacht indienen bij de politie. Op wie zijn naam stond die wagen ingeschreven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 02 mei 2015 11:00

ik kreeg van de verkoper een leeg roos formulier voor inschrijving, enkel de gegevens van de auto stonden erop vermeld. Verder kreeg ik geen enkel document met een naam op of een verwijzing naar de vorige eigenaar.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 02 mei 2015 12:34

Dat inschrijvingsboekje moet er toch bij zijn. Denk dat die verkoper heel wat aan verbergen heeft. Zeker klacht indienen bij politie, en als ik u was raadpleegde ik een advocaat, of u rechtsbijstand verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

rita_topa
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 02 mei 2015 12:45

rechtsbijstandsverzekering komt niet tussenbeide wegens "contractueel beding uitgesloten", zeggen zij. En ik vond een advocaat die deze zaak pro deo wilde doen (jammer genoeg moet het pro deo). Deze advocaat vroeg de goedkeuring voor pro deo aan, dit werd goedgekeurd … maar sindsdien hoor ik helemaal niks meer van deze raadsman, niet telefonisch en niet per mail. Indien ik wil aantonen dat het hier om verborgen gebreken gaat, moet dit allemaal wel binnen de 6 maanden na aankoop gebeuren. Als ik blijf wachten, zonder enig antwoord of reactie, ben ik straks het voordeel van die 6 maanden kwijt. En dat wil ik dus absoluut vermijden!

Terug naar “Gebrekkige Producten”