Recente Tweedehandswagen - Problemen met de Koppeling

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Recente Tweedehandswagen - Problemen met de Koppeling

#1 , 14 jun 2014 15:53

Hallo Allemaal,

Na mijn ongeval in februari, besloot ik met de restwaarde van m'n oude auto een tweedehandsmodel te kopen: een Citroën Saxo uit 2002 met 62.275km op de teller. Keuring was schoon (tja, autoverkopers zijn goeie klanten he), buiten een vermelding over de mistlampen en de uitlaat.

Gisteren begon ik plots problemen te krijgen met de koppelingspedaal: na het ontkoppelen komt de pedaal plots pas na 3-5 seconden terug ipv dat hij terug koppelt als ik de druk van m'n voet verminder. Bovendien wil de pedaal (en dus de koppeling) op sommige moment zelfs helemaal niet terugkomen. Wellicht is er een probleem met de cilinder van de pedaal. Ik kan nog rijden met de auto, maar dat is gevaarlijk gezien ik bij het koppelen de controle over de motor tijdelijke verlies.

De verkoper zegt dat de koppeling, als gebruiksproduct, niet onder garantie valt. Is dat in elk geval zo? Ik heb de auto nog geen maand (in ontvangstname 24 mei, verkoop dateert van 10 mei) en de kilometerstand is niet bepaald hoog (nu iets meer dan 63.000km - ik reed er slechts 750km mee). Ik heb de gewoonte rustig op te trekken (ik woon in een schoolbuurt) en plaats m'n linkervoet naast de koppeling tenzij ik effectief van versnelling wissel. Ik denk dus niet dat die koppeling door mijn toedoen op 750km versleten is.


Wat kan ik best doen? Ik denk best een A.S. schrijven sturen om hen in gebreke te stellen, met de redenering dat het aan hen is te bewijzen dat de slijtage 100% aan mijn gebruik van de wagen te wijten is en hen een maand geven om voor een oplossing te zorgen? Als dat niet gebeurd, ga ik naar een garage en laat 'm onderzoeken - als daaruit blijkt dat het sleet duidelijk eerder zijn oorsprong heeft een ombudsman of advocaat inschakelen?

Bijkomende info: de verkoper was een sprl (volgens unizo een evba, een detailhandel in auto's en carrosserieherstelling). Er is een factuur opgemaakt (ook een bewijs van in ontvangstname, contract voor verkoop en een voorafgaande verkoopsbelofte; geen tekort aan documentatie dus). Op de verkoopsbelofte en op het verkoopscontract staat er wel een andere verkoper dan op de factuur en het bewijs van in ontvangstname...

De verkoop ging via een tussenpersoon, eveneens een sprl, op wiens terrein de verkoop plaats vond - ik had nooit rechtstreekls contact met de feitelijke verkoper.

Bedankt voor jullie input
Laatst gewijzigd door RoyalFlush op 15 jun 2014 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 14 jun 2014 16:25

Wat staat op uw verkoopcontract vermeld als verkoper?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 14 jun 2014 16:48

Zowel verkoper als tussenpersoon zijn een Franstalige, Belgische BVBA (een 'SPRL' in het Frans). De verkoop vond 100% plaats op de eigendom van de tussenpersoon - er is nooit rechtstreeks contact geweest tussen mijzelf en de feitelijke verkoper.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 jun 2014 18:50

Hebt u een factuur van de aankoop?
Wie staat daar op als verkoper?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 14 jun 2014 21:54

Als dit niet onder waarborg valt (bv omdat er geen waarborg is omdar de verkoper op uw factuur particulier was) zit je met een kost tussen de 500 en de 1000 euro. De koppelingsrollager (butee in t schoon vlaams) moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden en daarvoor moet de versnellingsbak eruit. Dit zou onder waarborg moeten gebeuren ...

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#6 , 14 jun 2014 22:55

Hebt u een factuur van de aankoop?
Wie staat daar op als verkoper?
Ja, er is een factuur. Daarbij ook gedateerd document waarin ik verklaar de wagen op 24 mei in ontvangst genomen te hebben.

Ik ga de betrokken ondernemingen niet bij naam noemen, maar er was ABC sprl (een autocenter die als tussenpersoon fungeerde, in hun garage heb ik de auto bezichtigd, de verkoop getekend en betaald; de communicatie in m'n OP was ook met hen) en XYZ sprl (de feitelijke verkoper, heb ik nooit contact mee gehad maar die staat als verkoper aangeduid op de factuur). XYZ sprl wordt als verkoper aangeduid op de factuur.
Als dit niet onder waarborg valt (bv omdat er geen waarborg is omdar de verkoper op uw factuur particulier was) zit je met een kost tussen de 500 en de 1000 euro. De koppelingsrollager (butee in t schoon vlaams) moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden en daarvoor moet de versnellingsbak eruit. Dit zou onder waarborg moeten gebeuren ...
De verkoper was een bvba ('sprl') - ik ben me ervan bewust dat de wettelijke garantie enkel geldt als je koopt bij een handelaar. Mijn vraag is gewoon of ik hier nog wat uit de brand kan slepen, en welke stappen ik best onderneem.

Gezien de auto € 1800,- kostte weet ik al zeker dat ze alleszins er alles aan gaan doen om niet te moeten betalen - dan hebben ze er direct verlies aan en een klant die sowieso nooit meer weerkomt. Waarschijnlijk was er al een probleem en hebben ze wat gelast om het lang genoeg weg te moffelen om 'm te kunnen verkopen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 11 aug 2014 08:59

Volgens mij heeft dit niets te maken met de koppeling zelf, maar met de kabel of het pedaal zelf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2014 09:04


De verkoper was een bvba ('sprl') - ik ben me ervan bewust dat de wettelijke garantie enkel geldt als je koopt bij een handelaar.

Een BVBA -SPRL is ook een handelaar !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

snellemichiel
Berichten: 193

#9 , 11 aug 2014 17:39


De verkoper was een bvba ('sprl') - ik ben me ervan bewust dat de wettelijke garantie enkel geldt als je koopt bij een handelaar.

Een BVBA -SPRL is ook een handelaar !!!
Inderdaad bij deze is dus ook de wet op garantie van toepassing:

Link omvat meer dan de artikelen met betrekking tot de garantie. U zal vooral moeten lezen bij 'Afdeling IV.' ;)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134" onclick="window.open(this.href);return false;

nudrat
Berichten: 1

#10 , 03 nov 2014 15:25

Zorgt u eerst dat u eens een 4K-filmpje probeert af te spelen dat niet opgenomen is door uw Samsung Galaxy Note 3 (op internet zijn er demofilmpjes genoeg te vinden), dan weet u alvast of het aan de TV ligt of aan het filmpje in kwestie (misschien staat er bij opname op uw Note 3 de één of andere instelling verkeerd). Mocht het niet werken dan hebt u volgens mij een punt om naar de rechtbank te stappen, want dan voldoet het toestel niet aan een essentieel beloofde specificatie, wat een reden is om de koop te laten ontbinden. Op zo'n moment is lidmaatschap van Test-Aankoop wel een handig gegeven...
Are you worried about 1Y0-200 exam CISCO preparation? We offer up-to-dated wikipedia practice questions and Harvard University dumps with 100% exam pass guarantee of ISEB

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 nov 2014 15:54

Zorgt u eerst dat u eens een 4K-filmpje probeert af te spelen dat niet opgenomen is door uw Samsung Galaxy Note 3 (op internet zijn er demofilmpjes genoeg te vinden), dan weet u alvast of het aan de TV ligt of aan het filmpje in kwestie (misschien staat er bij opname op uw Note 3 de één of andere instelling verkeerd). Mocht het niet werken dan hebt u volgens mij een punt om naar de rechtbank te stappen, want dan voldoet het toestel niet aan een essentieel beloofde specificatie, wat een reden is om de koop te laten ontbinden. Op zo'n moment is lidmaatschap van Test-Aankoop wel een handig gegeven...
Wat heeft dit hier met een 2de handswagen te maken, tenzij die 4K TV in uw wagen staat natuurlijk. Maar dan krijg je gegarandeerd een PV wegens uw ogen en aandacht niet op de weg en het verkeer.

Jasper.S
Berichten: 48

#12 , 03 nov 2014 16:07

Ik vermoed dat het antwoord van nudrat bedoeld was voor dit topic: http://juridischforum.be/forum/viewtopi ... =5&t=59576" onclick="window.open(this.href);return false;

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#13 , 18 nov 2014 16:56

Voor toekomstige lezers die er nut aan zouden hebben: de verkoper weigerde naar de wagen te kijken en wees alle schuld van zich af wegens "gebruiksonderdeel onderhevig aan slijtage" en "ik kan een koppeling op 15min kapot rijden als het moet, dus jij ook". Ik zou hem in gebreke kunnen stellen hebben, uiteindelijk moet hij maar bewijzen dat de sleet inderdaad aan mij lag, maar gezien de auto niet veel later total loss gereden werd door een (vermoedelijk dronken) jongedame toen die 's nachts geparkeerd was... Maakte dat niets meer uit :)

jef007
Berichten: 1679

#14 , 18 nov 2014 17:02

voor alle duidelijkheid : is de verkoper OP de factuur een handelaar?
u bent particulier en consument?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#15 , 19 nov 2014 09:53

Jef,

Ik ben particulier, verkoper handelaar. Maar gezien de auto total loss gereden werd en ik intussen het factuurbedrag + bijkomende kosten vergoed kreeg, maakt het niets meer uit. Een geluk bij een ongeluk, want een nieuwe koppeling kostte 1/3 van wat ik voor de wagen betaalde.

Terug naar “Gebrekkige Producten”