Distributiekettingen bij BMW N47 dieselmotoren

PJ_9911
Topic Starter
Berichten: 4

Distributiekettingen bij BMW N47 dieselmotoren

#1 , 29 sep 2011 23:36

Even wat technische info:

De N47 dieselmotor bij BMW is de laatste generatie dieselmotoren met de efficiënt dynamics technologie (start/stop enzo)
Deze motor (4 cilinders) is terug te vinden in zowat 80% van de recente bmw's die hier in België rondrijden.

116d, 118d, 120d, 123d
316d, 318d, 320d
520d

Ook moet je weten dat de basis voor deze motoren allemaal hetzelfde is. Dit zijn allemaal 2liter (2.0 / 2000cc) motoren waarop dan een andere turbo, injectoren en bijhorende onderdelen geplaatst worden.

Nu is het zo dat er enorm veel problemen zijn met de distributiekettingen. Er wordt een ketting gebruikt ipv een riem, zodat deze nooit moet vervangen worden en het onderhoud hierop wegvalt. (riem moet om de x aantal km's vervangen worden).

Het probleem stelt zich als volgt:
De kettingen rekken uit, men begint een tikkend geluid te horen, en als je niet op het tikkend geluid niet tijdig opmerkt breekt de ketting en moet de hele motor vervangen worden. (alles draait dan kapot omdat de ketting ervoor zorgt dat elk onderdeel op het juiste moment beweegt).

Nu ben ik ook het slachtoffer geworden van deze kwaal.
Mijn wagen is een 118d van 5/2007 (een van de eerste modellen met deze motor), heeft 90 000 km, en is altijd netjes op tijd bij de BMW dealer op onderhoud geweest.

Ik ben niet het enige slachtoffer:

-Mijn vriendin haar wagen is een 116d van 10/2009. Ik hoorde reeds een getik aan 15 000 km, maar pas aan 30 000 km kon ik de dealer overtuigen van het aanwezige probleem. Heel de boel is vervangen onder fabrieksgarantie.

-Een vriend met een 118d van 6/2008 en 68 000 km heeft hetzelfde probleem

-Een andere vriend met een 118d van 7/2007 en 150 000 km heeft hetzelfde probleem

-Ook op een forum waar ik actief ben zijn er veel gevallen. Technici bij BMW geven de problemen toe

Dan de kostprijs:

De kostprijs voor het herstellen van deze kwaal kost makkelijk 3000 euro. Er is minimum 3 dagen werk, en de VOLLEDIGE motor moet uit de wagen gehaald worden en vrij ver afgebroken worden om alle onderdelen te kunnen vervangen. De te vervangen onderdelen kosten 1000 euro en de werkuren 2000 euro.

Wat is nu het probleem?

Ik kocht de wagen op 44 000 km via een handelaar aan bij BMW Financial Services. Dit is de leasing maatschappij van BMW zelf. Enkele maanden later liet ik de wagen chippen bij Power Plus Engineering (http://www.power-plus.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) op aanraden van forumleden op bimmerboard.be. Deze onderneming is ook sponsor, waardoor ik een korting van bijna 50% kreeg. Ik betaalde 470 euro cash; kreeg wel nooit een factuur of betalingsbewijs. Enkel foto's, een filmpje en geprinte testbankgrafieken bewijzen mijn bezoek.

Wat vinden we terug op hun site onder chiptuning?
Voordelen van Chiptuning
Door de originele software in de ECU te vervangen, is de modificatie compleet onzichtbaar. Dit gaat zover dat geen enkel controlesysteem de software aanpassingen kan detecteren. Daarnaast is het voordeel van rechtstreeks te werken in de ECU dat niet enkel de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof kan aangepast worden, maar ook alle andere parameters. Dit in tegenstelling tot andere oplossingen. Chiptuning gebruikt eigenlijk dezelfde technologie als de fabrikant om perfecte resultaten te bereiken.

Garantie
Al onze elektronische componenten hebben een levenslange garantie. We bieden ook een 7-dagen niet tevreden = geld terug garantie. Dit houdt in dat als de klant niet totaal tevreden is tijdens de testperiode, wij het betaalde bedrag terugstorten. Er wordt wel 75 Euro afgetrokken voor de installatie kosten.
Spijtig genoeg is de chiptuning wel traceerbaar, en dat hebben ze ook gezien bij BMW. Wat zeggen de garantievoorwaarden van BMW ?:(http://www.bmw.be/be/nl/owners/service/warranty.html" onclick="window.open(this.href);return false;)?
De aanspraak op garantie vervalt wanneer;
- het gebrek door de klant niet onverwijld na constatering ervan bij een BMW Concessie of BMW Service atelier schriftelijk wordt gemeld en/of door hem/haar ter schriftelijke vaststelling wordt getoond en de BMW Concessie of BMW Service atelier hierna niet op korte termijn de gelegenheid krijgt het gebrek te verhelpen.
- de wagen of onderdelen ervan abnormaal of foutief word(t-en) behandeld of overbelast, bijvoorbeeld bij autosport wedstrijden.
- de wagen of onderdelen ervan niet word(t-en) hersteld of onderhouden volgens de voorschriften van de constructeur, met de vereiste deskundigheid en merkeigen werktuigen.
- in de wagen een of meerdere onderdelen worden gemonteerd van vreemde afkomst of BMW onderdelen op merkvreemde wijze worden veranderd of de wagen niet originele softwareaanpassingen heeft ondergaan, zelfs indien deze ingrepen worden uitgevoerd door een BMW Concessie of BMW Service atelier.
- de voorschriften omtrent behandeling en onderhoud van de wagen (zie handleiding en onderhoudsboek) niet in acht worden genomen.
- er geen gevolg wordt gegeven aan uitnodigingen voor specifieke technische nazichten (productverbeteringsacties).
Het probleem is dat de chiptuning dus wel zichtbaar is en BMW weigert hierdoor alle tussenkomst. Er loopt ook nergens meer garantie op de wagen, maar in sommige gevallen komen ze wel tussen wanneer met genoeg aandringt. Een ketting hoort langer mee te gaan dan de wagen en niet omgekeerd, daarvoor is deze ook ontworpen.

Nu is het wel heel belachelijk dat ze zich hierachter wegsteken, want deze ketting wordt in alle, in het begin van het artikel vermelde motoren gebruikt.
De ketting is dus ook zeker niet defect door de chiptuning, aangezien deze ook in motoren zitten die standaard al veel meer vermogen hebben dan het vermogen dat ik nu heb.

Ik sprak met het hoofd van customer relations België (daar zorgde mijn dealer voor) maar hij weigerde alle tussenkomst. Hij wou ook niet toegeven dat het een erkend probleem is of het probleem veel voorkomt. Als ik in de onderdelencatalogus kijk, zie ik dat de de kettingen vanaf 04/09 reeds een ander onderdeelnummer kregen en de bovenste ketting vanaf 09/09 nogmaals een nieuw onderdeelnummer kreeg. Wat wijst op een vervanging (verbetering in dit geval dus). Ook hier weigerde de man van customer relations dit toe te geven, "hij was niet technisch onderbouwd".
Ik zei hem ook dat er opzettelijk geen terugroepactie gestart wordt, omdat er geen capaciteit genoeg is om elke wagen te herstellen (de herstelling duurt 3 dagen en niet alle bmw techniekers kunnen deze herstelling uitvoeren omdat er een doorgedreven opleiding voor nodig is). Ik verwijt BMW dit spelletje opzettelijk zo te spelen zodat er voor veel minder wagens moeten herstellingskosten betaald worden en ze er zo ook geen al te grote financiële kater of faillissement aan overhouden. Het gebrek aan de ketting brengt ook de veiligheid niet in gevaar dus daar moeten ze ook niet van wakker liggen.


Overigens verliep de communicatie met BMW ook niet zo vlotjes. Ik stuurde op 3 september een mail, waarop ik op 5 september antwoord kreeg dat er mij gegarandeerd binnen een termijn van 3 weken een antwoord ging gegeven worden.

Op 27 september had ik nog steeds geen antwoord ontvangen en verstuurde ik een mail met hoge prioriteit met het dringend verzoek om te antwoorden. Hoe langer ik met de wagen rij, hij meer kans dat de ketting breekt en ik een nieuwe motor mag laten plaatsen.
Opvallend genoeg kosten deze ruilmotoren (gewoon het basisblok zonder alle onderdelen zoals injectoren die je moet overbouwen) maar een dikke 1800 euro zonder btw. Een technieker vertelde mij dat deze ruilmotoren goedkoop verkocht worden omdat er veel problemen zijn met de motoren.

Uiteindelijk zorgde mijn dealer er dus voor dat ik de man rechtstreeks aan telefoon kreeg. Mijn pleidooi van 20 minuten aan de lijn kon dus ook niet baten, ik moet de herstellingskost volledig zelf dragen.
De wagen gaat dinsdag binnen voor herstelling en vrijdag of zaterdag heb ik hem terug. Nu vind ik dit nog steeds te gek voor woorden dat ik dit zelf moet betalen.
In mijn opinie is dit een regelrechte constructiefout. Zeker als je de belachelijk lage km standen bekijkt en ik in mijn omgeving kijk hoeveel schadegevallen er zijn. Een riem moet zelfs maar vervangen worden aan ten vroegste 100 000 km, maar de ketting die de motor zou moeten overleven moet vervangen (in mijn geval) aan 90 000 km! Te gek voor woorden en helemaal niet wat je van BMW verwacht.

Ook vind ik dat ze het recht niet hebben om zich weg te steken achter de chiptuning, of in andere gevallen dat de wagen niet bij een officiële BMW dealer onderhouden was. Deze laatste praktijk is volgens mij zelf onwettelijk want ik vond het volgende terug:(http://www.federauto.be/01/MyDocuments/ ... ing_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gevolgen voor de garantieclaims van de consument
Deze gevallen moeten echter onderschei- den worden van gevallen waarin voertuig- fabrikanten de garantierechten van de consument onwettig afhankelijk maken van het feit of het voertuig exclusief on- derhouden wordt door een erkende ga- rage, of enkel met reserveonderdelen van het merk van de voertuigfabrikant.

Graag jullie mening en advies. Ik had al gedacht mijn rechtsbijstand in te schakelen, maar misschien hoort mijn verzekeraar ook niet graag dat de wagen ooit gechipped is geweest (en dus meer vermogen had dan op papier). Ik ga door tot BMW mij de herstelling gaat terugbetalen. Ik ben overigens nog student ook, wat wil zeggen dat ik de hele zomervakantie voor de fout van een ingenieur bij BMW gewerkt heb.

Alvast bedankt om mijn verhaal te lezen!

Pieterjan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 sep 2011 00:16

Uw wagen is meer dan vier jaar oud. Dus ruim buiten garantie.(A)
U hebt de contractuele voorwaarden van de garantie niet gerespecteerd.(B)
U hebt het vermogen (illegaal) omhoog geschroefd.(C)

A + B + C: waarom gaat u zich baseren om schadevergoeding te eisen????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

PJ_9911
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 sep 2011 00:32

A) Ik vraag hier ook geen garantie, maar wel een tussenkomst voor een ernstig gebrek, dit is in mijn ogen een constructiefout
B) Niet van toepassing.
C) Het vermogen is opgeschroefd geweest. Ja en dan? Dezelfde ketting zit ook in de 123d, welke standaard al ruim meer vermogen heeft dan mijn wagen die voorzien was van aangepaste motorsturing software. Oja, BMW heeft zelf ook "performance pakketten" om het vermogen te vergroten.

Misschien stel ik het beter anders: wanneer wordt een gebrek erkend als een constructiefout?
Het gebrek is overduidelijk. Een ketting moet bij wijze van spreken een miljoen km's draaien en geen 90 000, of in het geval van mijn vriendin haar wagen 30 000.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 30 sep 2011 00:44

Waarborg op constructiefouten is bij de meeste merken beperkt tot twee jaar.....
Juridisch staat u nergens. U hangt af van de goodwill van het merk en het is duidelijk dat die goodwill niet aanwezig is....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

PJ_9911
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 30 sep 2011 00:59

Je zou nog gaan denken dat ze het met opzet doen dan? Jammer dat het de veiligheid niet in gevaar brengt, anders zouden ze verplicht zijn een terugroepactie te organiseren. (zoals overlaatst het geval was met de verwarmingselement aan de brandstofleiding die kon in brand vliegen)

Een bevriende makelaar van KBC verzekeringen (niet mijn verzekeraar) vertelde mij dat ik direct mijn rechtsbijstand moest inschakelen en een lector recht was al verbaasd dat ik de herstelling zelf moest betalen (omdat er nog zoveel andere gevallen zijn enz..) ?

Vind het nogal vreemd dat ik "juridisch nergens sta". Deze zaken horen gewoon niet te gebeuren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 30 sep 2011 13:08

Als u een rechtsverzekering hebt die ook in gevallen zoal dit kan worden ingeroepen zou ik er trachten beroep op te doen. U kan immer niets verliezen....Nochtans schat ik de kans om een proces te winnen gering. Misschien doen ze toch een (beperkte) geste als ze een brief van een advocaat krijgen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 30 sep 2011 14:24

dat of ermee naar de pers stappen als het om een algemeen probleem gaat...

PJ_9911
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 30 sep 2011 16:37

Ok zal er maandag mijn verzekeraar eens over aanspreken.
Op een duits forum vind ik ook héél veel gevallen terug.

Zelfs kettingen die nog voor de eerste olieverversing (30 000 km) moesten vervangen worden :shock:
Ook waren er wat gevallen waarin dealers "niets hoorden", maar na de garantieperiode was er plots een ernstig geluid hoorbaar en mochten ze niet meer verder rijden.

Niet alleen de kettingen, maar ook de krukas wordt veranderd (naar een nieuwer model) en de kettinggeleiders zouden nu in teflon in plaats van plastiek zijn.

Veel Duitse eigenaars krijgen te horen dat er niets aan de hand is, dat het om een "comfortprobleem" gaat en het geen gevolgen heeft. Nochtans worden ze wel vervangen en zijn er ook gevallen waarin de kettingen breken en de ganse motor rijp is voor de schroothoop.

De wagen van mijn vriendin (die een nieuwe ketting kreeg na 30 000 km) rijdt opmerkelijk beter, en enkele Duitse gedupeerden schrijven net hetzelfde neer. In het verleden stond ik zelf ook al eens verbaasd hoeveel beter de 118d van de garage reed die ik als vervangwagen kreeg. Veel vlotter en directer.

De wagens passen zich ietwat aan naar je rijstijl en ik dacht dat het hiermee te maken had (niet dus).

Wieme Nancy
Berichten: 1

#9 , 23 okt 2012 22:48

Ik heb Juist Hetzelfde probleem voor 87000 km. 5 jaar oud. Distributieketting Kappot. Va.
N BMW krijg ik de onderdelen gratis Ze erkennen Het probleem. De Dealer Moet ik alle werkuren betalen.
graag u Advies daarover. Kan ik een beroep doen op een of andere instantie?
N.

Xastheron
Berichten: 719

#10 , 24 okt 2012 08:06

Waarborg op constructiefouten is bij de meeste merken beperkt tot twee jaar.....
Juridisch staat u nergens. U hangt af van de goodwill van het merk en het is duidelijk dat die goodwill niet aanwezig is....
Voor u van toepassing, behalve dat er dan wel goodwill voorhanden is. maw: u krijgt korting op uw herstelwerken, dit is meer dan ze wettelijk moeten doen.

Winand
Berichten: 20

#11 , 25 okt 2012 10:49

Hier worden toch wel wat fabeltjes verteld hoor. Kettingen zijn niet levenslang, iets wat in het verleden al herhaaldelijk bewezen is.
Alsook dat riemen 100.000km meegaan, ik ken merken genoeg waar de riem op 60.000km of om de vier jaar vervangen moet worden.
Personen die zomaar de verkoopspraat aanvaarden zijn eerder naïef en zouden zichzelf wat beter moeten inlichten voor de aankoop van de wagen.
Als de garantie door is zal je het moeten doen met wat je aangeboden word.
Auto's zijn nu eenmaal geldputten.

Xastheron
Berichten: 719

#12 , 25 okt 2012 10:58

[quote="Winand"]Kettingen zijn niet levenslang, iets wat in het verleden al herhaaldelijk bewezen is.
/quote]

Maar als in de gebruiksaanwijzing achteraan (waar de onderhoudsintervallen instaan en de benodigde werken uitgelegd worden) niets staat over "nazicht" of "vervanging" aandrijfketting, en nergens anders in de documentatie staat dat de ketting periodisch gecontroleerd moet worden, dan heeft BMW zichzelf juridisch vast gezet...

Ik moet wel zeggen dat ik er nog geen BMW handleiding op nagelezen heb.

Jef 007
Berichten: 737

#13 , 29 nov 2012 13:45

hoe is alles afgelopen?

rico123
Berichten: 176

#14 , 20 jan 2013 10:41

Ik ken ook iemand die het voorgehad heeft.
Zelfs met leasewagen.
BMW is er voor 80% tussen gekomen.

Carlo
Berichten: 72

#15 , 20 jan 2013 18:27

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -mo-120310" onclick="window.open(this.href);return false;
12 MAART 2010. - Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
helemaal onderaan vind je welke verbouwingen verboden zijn aan je voertuig.
27) motortuning

Terug naar “Gebrekkige Producten”