De N47 dieselmotor bij BMW is de laatste generatie dieselmotoren met de efficiënt dynamics technologie (start/stop enzo)
Deze motor (4 cilinders) is terug te vinden in zowat 80% van de recente bmw's die hier in België rondrijden.
116d, 118d, 120d, 123d
316d, 318d, 320d
520d
Ook moet je weten dat de basis voor deze motoren allemaal hetzelfde is. Dit zijn allemaal 2liter (2.0 / 2000cc) motoren waarop dan een andere turbo, injectoren en bijhorende onderdelen geplaatst worden.
Nu is het zo dat er enorm veel problemen zijn met de distributiekettingen. Er wordt een ketting gebruikt ipv een riem, zodat deze nooit moet vervangen worden en het onderhoud hierop wegvalt. (riem moet om de x aantal km's vervangen worden).
Het probleem stelt zich als volgt:
De kettingen rekken uit, men begint een tikkend geluid te horen, en als je niet op het tikkend geluid niet tijdig opmerkt breekt de ketting en moet de hele motor vervangen worden. (alles draait dan kapot omdat de ketting ervoor zorgt dat elk onderdeel op het juiste moment beweegt).
Nu ben ik ook het slachtoffer geworden van deze kwaal.
Mijn wagen is een 118d van 5/2007 (een van de eerste modellen met deze motor), heeft 90 000 km, en is altijd netjes op tijd bij de BMW dealer op onderhoud geweest.
Ik ben niet het enige slachtoffer:
-Mijn vriendin haar wagen is een 116d van 10/2009. Ik hoorde reeds een getik aan 15 000 km, maar pas aan 30 000 km kon ik de dealer overtuigen van het aanwezige probleem. Heel de boel is vervangen onder fabrieksgarantie.
-Een vriend met een 118d van 6/2008 en 68 000 km heeft hetzelfde probleem
-Een andere vriend met een 118d van 7/2007 en 150 000 km heeft hetzelfde probleem
-Ook op een forum waar ik actief ben zijn er veel gevallen. Technici bij BMW geven de problemen toe
Dan de kostprijs:
De kostprijs voor het herstellen van deze kwaal kost makkelijk 3000 euro. Er is minimum 3 dagen werk, en de VOLLEDIGE motor moet uit de wagen gehaald worden en vrij ver afgebroken worden om alle onderdelen te kunnen vervangen. De te vervangen onderdelen kosten 1000 euro en de werkuren 2000 euro.
Wat is nu het probleem?
Ik kocht de wagen op 44 000 km via een handelaar aan bij BMW Financial Services. Dit is de leasing maatschappij van BMW zelf. Enkele maanden later liet ik de wagen chippen bij Power Plus Engineering (http://www.power-plus.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) op aanraden van forumleden op bimmerboard.be. Deze onderneming is ook sponsor, waardoor ik een korting van bijna 50% kreeg. Ik betaalde 470 euro cash; kreeg wel nooit een factuur of betalingsbewijs. Enkel foto's, een filmpje en geprinte testbankgrafieken bewijzen mijn bezoek.
Wat vinden we terug op hun site onder chiptuning?
Spijtig genoeg is de chiptuning wel traceerbaar, en dat hebben ze ook gezien bij BMW. Wat zeggen de garantievoorwaarden van BMW ?:(http://www.bmw.be/be/nl/owners/service/warranty.html" onclick="window.open(this.href);return false;)?Voordelen van Chiptuning
Door de originele software in de ECU te vervangen, is de modificatie compleet onzichtbaar. Dit gaat zover dat geen enkel controlesysteem de software aanpassingen kan detecteren. Daarnaast is het voordeel van rechtstreeks te werken in de ECU dat niet enkel de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof kan aangepast worden, maar ook alle andere parameters. Dit in tegenstelling tot andere oplossingen. Chiptuning gebruikt eigenlijk dezelfde technologie als de fabrikant om perfecte resultaten te bereiken.
Garantie
Al onze elektronische componenten hebben een levenslange garantie. We bieden ook een 7-dagen niet tevreden = geld terug garantie. Dit houdt in dat als de klant niet totaal tevreden is tijdens de testperiode, wij het betaalde bedrag terugstorten. Er wordt wel 75 Euro afgetrokken voor de installatie kosten.
Het probleem is dat de chiptuning dus wel zichtbaar is en BMW weigert hierdoor alle tussenkomst. Er loopt ook nergens meer garantie op de wagen, maar in sommige gevallen komen ze wel tussen wanneer met genoeg aandringt. Een ketting hoort langer mee te gaan dan de wagen en niet omgekeerd, daarvoor is deze ook ontworpen.De aanspraak op garantie vervalt wanneer;
- het gebrek door de klant niet onverwijld na constatering ervan bij een BMW Concessie of BMW Service atelier schriftelijk wordt gemeld en/of door hem/haar ter schriftelijke vaststelling wordt getoond en de BMW Concessie of BMW Service atelier hierna niet op korte termijn de gelegenheid krijgt het gebrek te verhelpen.
- de wagen of onderdelen ervan abnormaal of foutief word(t-en) behandeld of overbelast, bijvoorbeeld bij autosport wedstrijden.
- de wagen of onderdelen ervan niet word(t-en) hersteld of onderhouden volgens de voorschriften van de constructeur, met de vereiste deskundigheid en merkeigen werktuigen.
- in de wagen een of meerdere onderdelen worden gemonteerd van vreemde afkomst of BMW onderdelen op merkvreemde wijze worden veranderd of de wagen niet originele softwareaanpassingen heeft ondergaan, zelfs indien deze ingrepen worden uitgevoerd door een BMW Concessie of BMW Service atelier.
- de voorschriften omtrent behandeling en onderhoud van de wagen (zie handleiding en onderhoudsboek) niet in acht worden genomen.
- er geen gevolg wordt gegeven aan uitnodigingen voor specifieke technische nazichten (productverbeteringsacties).
Nu is het wel heel belachelijk dat ze zich hierachter wegsteken, want deze ketting wordt in alle, in het begin van het artikel vermelde motoren gebruikt.
De ketting is dus ook zeker niet defect door de chiptuning, aangezien deze ook in motoren zitten die standaard al veel meer vermogen hebben dan het vermogen dat ik nu heb.
Ik sprak met het hoofd van customer relations België (daar zorgde mijn dealer voor) maar hij weigerde alle tussenkomst. Hij wou ook niet toegeven dat het een erkend probleem is of het probleem veel voorkomt. Als ik in de onderdelencatalogus kijk, zie ik dat de de kettingen vanaf 04/09 reeds een ander onderdeelnummer kregen en de bovenste ketting vanaf 09/09 nogmaals een nieuw onderdeelnummer kreeg. Wat wijst op een vervanging (verbetering in dit geval dus). Ook hier weigerde de man van customer relations dit toe te geven, "hij was niet technisch onderbouwd".
Ik zei hem ook dat er opzettelijk geen terugroepactie gestart wordt, omdat er geen capaciteit genoeg is om elke wagen te herstellen (de herstelling duurt 3 dagen en niet alle bmw techniekers kunnen deze herstelling uitvoeren omdat er een doorgedreven opleiding voor nodig is). Ik verwijt BMW dit spelletje opzettelijk zo te spelen zodat er voor veel minder wagens moeten herstellingskosten betaald worden en ze er zo ook geen al te grote financiële kater of faillissement aan overhouden. Het gebrek aan de ketting brengt ook de veiligheid niet in gevaar dus daar moeten ze ook niet van wakker liggen.
Overigens verliep de communicatie met BMW ook niet zo vlotjes. Ik stuurde op 3 september een mail, waarop ik op 5 september antwoord kreeg dat er mij gegarandeerd binnen een termijn van 3 weken een antwoord ging gegeven worden.
Op 27 september had ik nog steeds geen antwoord ontvangen en verstuurde ik een mail met hoge prioriteit met het dringend verzoek om te antwoorden. Hoe langer ik met de wagen rij, hij meer kans dat de ketting breekt en ik een nieuwe motor mag laten plaatsen.
Opvallend genoeg kosten deze ruilmotoren (gewoon het basisblok zonder alle onderdelen zoals injectoren die je moet overbouwen) maar een dikke 1800 euro zonder btw. Een technieker vertelde mij dat deze ruilmotoren goedkoop verkocht worden omdat er veel problemen zijn met de motoren.
Uiteindelijk zorgde mijn dealer er dus voor dat ik de man rechtstreeks aan telefoon kreeg. Mijn pleidooi van 20 minuten aan de lijn kon dus ook niet baten, ik moet de herstellingskost volledig zelf dragen.
De wagen gaat dinsdag binnen voor herstelling en vrijdag of zaterdag heb ik hem terug. Nu vind ik dit nog steeds te gek voor woorden dat ik dit zelf moet betalen.
In mijn opinie is dit een regelrechte constructiefout. Zeker als je de belachelijk lage km standen bekijkt en ik in mijn omgeving kijk hoeveel schadegevallen er zijn. Een riem moet zelfs maar vervangen worden aan ten vroegste 100 000 km, maar de ketting die de motor zou moeten overleven moet vervangen (in mijn geval) aan 90 000 km! Te gek voor woorden en helemaal niet wat je van BMW verwacht.
Ook vind ik dat ze het recht niet hebben om zich weg te steken achter de chiptuning, of in andere gevallen dat de wagen niet bij een officiële BMW dealer onderhouden was. Deze laatste praktijk is volgens mij zelf onwettelijk want ik vond het volgende terug:(http://www.federauto.be/01/MyDocuments/ ... ing_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gevolgen voor de garantieclaims van de consument
Deze gevallen moeten echter onderschei- den worden van gevallen waarin voertuig- fabrikanten de garantierechten van de consument onwettig afhankelijk maken van het feit of het voertuig exclusief on- derhouden wordt door een erkende ga- rage, of enkel met reserveonderdelen van het merk van de voertuigfabrikant.
Graag jullie mening en advies. Ik had al gedacht mijn rechtsbijstand in te schakelen, maar misschien hoort mijn verzekeraar ook niet graag dat de wagen ooit gechipped is geweest (en dus meer vermogen had dan op papier). Ik ga door tot BMW mij de herstelling gaat terugbetalen. Ik ben overigens nog student ook, wat wil zeggen dat ik de hele zomervakantie voor de fout van een ingenieur bij BMW gewerkt heb.
Alvast bedankt om mijn verhaal te lezen!
Pieterjan