Pagina 1 van 1

Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 04 sep 2011 15:32
door probleemgeval
Sorry voor de lange tekst maar ik wil alles correct situeren.

In 2009 hebben we ons probleemgeval aangekocht. Het gaat om wagen met benzinemotor van de nieuwe generatie. D.w.z. kleine cilinderinhoud maar toch hoog vermogen en 'laag verbruik' (dit laatste is zeker met een serieuze korrel zout te nemen). We opteerden bij de aankoop voor uitgebreide garantie (4 jaar ipv 2 jaar). Levering vond plaats in april.

De wagen werd volgens de regels ingereden (nagevraagd bij de levering van de wagen en het instructieboekje gelezen).

Na enkele maanden (km-stand bijna 4000km) begon de wagen zich in te houden (stotteren) bij het accelereren. Dit werd uiteindelijk verholpen door een software-update uit te voeren. Na deze update had ik echter wel het gevoel dat de wagen niet zo 'pittig' meer reed.

In oktober 2010 (km-stand ongeveer 12000km) begon de wagen een vervelende fluittoon te maken tussen het schakelen. Ook hier had ik wat overtuigingskracht nodig om de dealer duidelijk te maken dat het wel degelijk om een probleem ging. De wagen werd (in 2 keer) hersteld. De fluittoon is echter nooit helemaal verdwenen (is nu slechts sporadisch te horen). Dit heb toen ik de wagen laatst achterliet voor onderhoud ook gemeld, er werd me toen gezegd dat daar niets aan te doen was.

Nu zijn enkele weken geleden (km-stand iets meer dan 20000km) SERIEUZE problemen ontstaan. De wagen begon enorm te stotteren bij het optrekken en ging in 'noodloop'. Het vermogen valt dan zo goed als volledig weg (levensgevaarlijk op de autosnelweg). De wagen werd uitgelezen in de garage. Er waren problemen met de eerste 2 cilinders. Later in de week zouden de bougies en bobines vervangen worden. De herstelling vond plaats, het bleek echter niet nodig de bobines te vervangen, enkel de bougies werden vervangen. De wagen rijdt weer maar ik voel toch een lichte 'aarzeling' in de motor bij het accelereren.

Vorige week kreeg ik telefoon van de dealer dat na overleg met de importeur werd besloten dat het vervangen van de bougies niet in garantie kon genomen worden omdat dit als onderhoud wordt gezien. Een factuur zou worden opgestuurd. Wel... ik heb zopas de factuur ontvangen en deze bedraagt 200 euro!
Ik heb het onderhoudsinterval van de wagen nagekeken en bougies worden pas op 60000km vervangen! De factuur vermeldt ook een motorpunctie (?) en opmeten van cylinderdruk, beide lijken me niet echt 'onderhoudshandelingen'.

Ik zal dan morgen ook een schrijven richten aan de invoerden en mijn dealer waarin ik de factuur weiger.

Ik heb inmiddels veel gelezen op internet over de problemen met dit type motor (wordt in verschillende wagens gebruikt). Ook op Duitse fora wordt er uitgebreid over gediscussieerd. Het probleem treedt vaak op rond de 25000 km. Veel rijden in lage toeren maakt de kans op het probleem groter. Blijkbaar wordt ik dus gestraft omdat ik zuinig probeer te rijden. Als het eenmaal begint lijkt het meermalen terug te komen waarbij bougies, bobines, verstuivers e.d. worden vervangen, software updates worden gedaan, echter het blijft vaak terug komen. Het ernstige is dat het soms ook motorschade als gevolg heeft waarbij zuigers maar ook complete motorblokken worden vervangen.

Nu al een andere wagen kopen is geen optie omdat we er dan onmenselijk veel geld op verliezen.

Mijn vraag aan de experts op het forum. Wat zijn onze opties? Zoals al gezegd weiger ik sowieso de zopas ontvangen factuur.
Maar wat kan ik verder ondernemen?
Wat doe ik de volgende keer als het probleem optreedt? De dealer zal me mijn wagen zeker niet willen meegeven als ik de factuur niet ter plaatse betaal.
Aangezien het nu al problematisch is iets in garantie geregeld te krijgen, wat als de 4 jaar om zijn?

Bedankt!

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 04 sep 2011 17:04
door Oude Belg
Is het een optie om de auto te laten nakijken in het diagnosecentrum van de VAB te Zwijndrecht en met de resultaten naar de dealer te gaan?

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 05 sep 2011 08:47
door probleemgeval
Dank voor uw antwoord.
Ik weet alleen niet of zoiets veel zal uitmaken. Het kost ons weer kostbare tijd (waar we al zo weinig van hebben) en geld (99 euro per uur volgens de vab website).

Het is mij duidelijk dat ze in de garage op de hoogte zijn van de problemen met dit type motor. De persoon die de wagen heeft uitgelezen wist direct wat er moest gebeuren... en zei me dat ik geen alleenstaand geval was.

Probleem is dat de dealer zich wegsteekt achter de invoerder.

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 05 sep 2011 09:17
door Oude Belg
Dank voor uw antwoord.
Ik weet alleen niet of zoiets veel zal uitmaken. Het kost ons weer kostbare tijd (waar we al zo weinig van hebben) en geld (99 euro per uur volgens de vab website).

Het is mij duidelijk dat ze in de garage op de hoogte zijn van de problemen met dit type motor. De persoon die de wagen heeft uitgelezen wist direct wat er moest gebeuren... en zei me dat ik geen alleenstaand geval was.

Probleem is dat de dealer zich wegsteekt achter de invoerder.
Met de invoerder hebt u niets te maken. De dealer is wettelijk verplicht de garantiebepalingen na te komen, en nan zich nergens achter verschuilen.

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 05 sep 2011 18:54
door Franciscus
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... anty_nl.pd" onclick="window.open(this.href);return false;
fhttp://mineco.fgov.be/protection_consumer/trade_practices/trade_law/law_on_protection_brochure_nl_002.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
wat leesvoer

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 06 sep 2011 10:46
door probleemgeval
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... anty_nl.pd
fhttp://mineco.fgov.be/protection_consumer/trade_practices/trade_law/law_on_protection_brochure_nl_002.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
wat leesvoer
Bedankt voor uw links. Controleert u wat u post?
Want enkel de 3e link werkt.

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 27 sep 2011 12:00
door probleemgeval
Opvolgende vraag...
Ik heb aangetekend de factuur (3 weken geleden) geprotesteerd. Wat nu?
Ik heb nog steeds niets vernomen van de dealer. Gaat hij dan stilzwijgend akkoord of kan ik binnen een paar weken een aanmaning tot betaling verwachten?
De verdeler liet me in een schrijven weten dat ik bij mijn dealer moet zijn.

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 27 sep 2011 20:06
door sidoniake
Probleemgeval,

Wij hebben met onze vorige wagen ook serieuze problemen gehad.
Op bepaalde momenten stond de wagen meer in de garage dan thuis.
En nooit werd hij fatsoenlijk gemaakt. De problemen werden nooit echt opgelost.
Heb jij misschien toevallig een advokatenverzekering op je wagen?
Wij hebben dat.
We hebben die dan ook gecontacteerd. Zij stellen dan een expert aan die samenwerkt
met de garagist. De garagist moet dan testen uitvoeren en de resultaten doorsturen naar
de expert.
Er wordt dan ook duidelijk afgesproken wat er moet betaald worden en wat niet.
Wij hadden op dat moment al een totaal factuurbedrag van meer dan 2700 euro, waarvan er
slecht bijna 500 euro moest betaald worden.
Al de reparaties die eigenlijk niet nodig waren om onze wagen te maken, zoals nieuwe
batterijen en gloeilampen, sproeiers enz moesten niet betaald worden.
Vraag dat in ieder geval eens na bij je verzekeringsmakelaar.

Veel geluk

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 16 okt 2011 05:31
door probleemgeval
UPDATE...
Ik heb van de dealer nog geen reactie gekregen op het feit dat ik de factuur heb geprotesteerd. Maar hij heeft me deze week wel een 'afschrift van rekening' gestuurd.
Kan iemand hier me nu bevestigen/ontkennen dat het niet reageren op een aangetekend protest het stilzwijgend akkoord betekent?

Na welgeteld 1000km rijden met de nieuwe bougies heeft de wagen opnieuw EXACT hetzelfde probleem! Ik ben gisteren langs geweest bij de dealer om de foutmedingen in de computer te laten uitlezen. Volgens de garagehouder zou er weer een nieuw type bougies beschikbaar zijn voor mijn wagen. Ik moet maandag contact opnemen om verder af te spreken...

@sidoniake Ik heb mijn verzekeringsmakelaar gecontacteerd en zo'n zaken zouden niet gedekt zijn door mijn rechtsbijstand.

(aan het uur waarop ik dit post kunt u zien dat dit me wakker houdt...)

Re: Steeds erger wordende problemen met onze wagen

Geplaatst: 16 okt 2011 13:43
door Franciscus
Indien nog niet zelf gevonden.
En deze werken wel rest aangepast :D
http://www.eccbelgie.be/kopen-in-europa-s10911.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eccbelgie.be/20100628/brochu ... s60381.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... en/Belmed/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.verbruikersateljee.be/apps/p ... s&id_cat=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eccbelgium.be/NL/infocenter/ ... sp?nID=416" onclick="window.open(this.href);return false;