Steeds erger wordende problemen met onze wagen
Geplaatst: 04 sep 2011 15:32
Sorry voor de lange tekst maar ik wil alles correct situeren.
In 2009 hebben we ons probleemgeval aangekocht. Het gaat om wagen met benzinemotor van de nieuwe generatie. D.w.z. kleine cilinderinhoud maar toch hoog vermogen en 'laag verbruik' (dit laatste is zeker met een serieuze korrel zout te nemen). We opteerden bij de aankoop voor uitgebreide garantie (4 jaar ipv 2 jaar). Levering vond plaats in april.
De wagen werd volgens de regels ingereden (nagevraagd bij de levering van de wagen en het instructieboekje gelezen).
Na enkele maanden (km-stand bijna 4000km) begon de wagen zich in te houden (stotteren) bij het accelereren. Dit werd uiteindelijk verholpen door een software-update uit te voeren. Na deze update had ik echter wel het gevoel dat de wagen niet zo 'pittig' meer reed.
In oktober 2010 (km-stand ongeveer 12000km) begon de wagen een vervelende fluittoon te maken tussen het schakelen. Ook hier had ik wat overtuigingskracht nodig om de dealer duidelijk te maken dat het wel degelijk om een probleem ging. De wagen werd (in 2 keer) hersteld. De fluittoon is echter nooit helemaal verdwenen (is nu slechts sporadisch te horen). Dit heb toen ik de wagen laatst achterliet voor onderhoud ook gemeld, er werd me toen gezegd dat daar niets aan te doen was.
Nu zijn enkele weken geleden (km-stand iets meer dan 20000km) SERIEUZE problemen ontstaan. De wagen begon enorm te stotteren bij het optrekken en ging in 'noodloop'. Het vermogen valt dan zo goed als volledig weg (levensgevaarlijk op de autosnelweg). De wagen werd uitgelezen in de garage. Er waren problemen met de eerste 2 cilinders. Later in de week zouden de bougies en bobines vervangen worden. De herstelling vond plaats, het bleek echter niet nodig de bobines te vervangen, enkel de bougies werden vervangen. De wagen rijdt weer maar ik voel toch een lichte 'aarzeling' in de motor bij het accelereren.
Vorige week kreeg ik telefoon van de dealer dat na overleg met de importeur werd besloten dat het vervangen van de bougies niet in garantie kon genomen worden omdat dit als onderhoud wordt gezien. Een factuur zou worden opgestuurd. Wel... ik heb zopas de factuur ontvangen en deze bedraagt 200 euro!
Ik heb het onderhoudsinterval van de wagen nagekeken en bougies worden pas op 60000km vervangen! De factuur vermeldt ook een motorpunctie (?) en opmeten van cylinderdruk, beide lijken me niet echt 'onderhoudshandelingen'.
Ik zal dan morgen ook een schrijven richten aan de invoerden en mijn dealer waarin ik de factuur weiger.
Ik heb inmiddels veel gelezen op internet over de problemen met dit type motor (wordt in verschillende wagens gebruikt). Ook op Duitse fora wordt er uitgebreid over gediscussieerd. Het probleem treedt vaak op rond de 25000 km. Veel rijden in lage toeren maakt de kans op het probleem groter. Blijkbaar wordt ik dus gestraft omdat ik zuinig probeer te rijden. Als het eenmaal begint lijkt het meermalen terug te komen waarbij bougies, bobines, verstuivers e.d. worden vervangen, software updates worden gedaan, echter het blijft vaak terug komen. Het ernstige is dat het soms ook motorschade als gevolg heeft waarbij zuigers maar ook complete motorblokken worden vervangen.
Nu al een andere wagen kopen is geen optie omdat we er dan onmenselijk veel geld op verliezen.
Mijn vraag aan de experts op het forum. Wat zijn onze opties? Zoals al gezegd weiger ik sowieso de zopas ontvangen factuur.
Maar wat kan ik verder ondernemen?
Wat doe ik de volgende keer als het probleem optreedt? De dealer zal me mijn wagen zeker niet willen meegeven als ik de factuur niet ter plaatse betaal.
Aangezien het nu al problematisch is iets in garantie geregeld te krijgen, wat als de 4 jaar om zijn?
Bedankt!
In 2009 hebben we ons probleemgeval aangekocht. Het gaat om wagen met benzinemotor van de nieuwe generatie. D.w.z. kleine cilinderinhoud maar toch hoog vermogen en 'laag verbruik' (dit laatste is zeker met een serieuze korrel zout te nemen). We opteerden bij de aankoop voor uitgebreide garantie (4 jaar ipv 2 jaar). Levering vond plaats in april.
De wagen werd volgens de regels ingereden (nagevraagd bij de levering van de wagen en het instructieboekje gelezen).
Na enkele maanden (km-stand bijna 4000km) begon de wagen zich in te houden (stotteren) bij het accelereren. Dit werd uiteindelijk verholpen door een software-update uit te voeren. Na deze update had ik echter wel het gevoel dat de wagen niet zo 'pittig' meer reed.
In oktober 2010 (km-stand ongeveer 12000km) begon de wagen een vervelende fluittoon te maken tussen het schakelen. Ook hier had ik wat overtuigingskracht nodig om de dealer duidelijk te maken dat het wel degelijk om een probleem ging. De wagen werd (in 2 keer) hersteld. De fluittoon is echter nooit helemaal verdwenen (is nu slechts sporadisch te horen). Dit heb toen ik de wagen laatst achterliet voor onderhoud ook gemeld, er werd me toen gezegd dat daar niets aan te doen was.
Nu zijn enkele weken geleden (km-stand iets meer dan 20000km) SERIEUZE problemen ontstaan. De wagen begon enorm te stotteren bij het optrekken en ging in 'noodloop'. Het vermogen valt dan zo goed als volledig weg (levensgevaarlijk op de autosnelweg). De wagen werd uitgelezen in de garage. Er waren problemen met de eerste 2 cilinders. Later in de week zouden de bougies en bobines vervangen worden. De herstelling vond plaats, het bleek echter niet nodig de bobines te vervangen, enkel de bougies werden vervangen. De wagen rijdt weer maar ik voel toch een lichte 'aarzeling' in de motor bij het accelereren.
Vorige week kreeg ik telefoon van de dealer dat na overleg met de importeur werd besloten dat het vervangen van de bougies niet in garantie kon genomen worden omdat dit als onderhoud wordt gezien. Een factuur zou worden opgestuurd. Wel... ik heb zopas de factuur ontvangen en deze bedraagt 200 euro!
Ik heb het onderhoudsinterval van de wagen nagekeken en bougies worden pas op 60000km vervangen! De factuur vermeldt ook een motorpunctie (?) en opmeten van cylinderdruk, beide lijken me niet echt 'onderhoudshandelingen'.
Ik zal dan morgen ook een schrijven richten aan de invoerden en mijn dealer waarin ik de factuur weiger.
Ik heb inmiddels veel gelezen op internet over de problemen met dit type motor (wordt in verschillende wagens gebruikt). Ook op Duitse fora wordt er uitgebreid over gediscussieerd. Het probleem treedt vaak op rond de 25000 km. Veel rijden in lage toeren maakt de kans op het probleem groter. Blijkbaar wordt ik dus gestraft omdat ik zuinig probeer te rijden. Als het eenmaal begint lijkt het meermalen terug te komen waarbij bougies, bobines, verstuivers e.d. worden vervangen, software updates worden gedaan, echter het blijft vaak terug komen. Het ernstige is dat het soms ook motorschade als gevolg heeft waarbij zuigers maar ook complete motorblokken worden vervangen.
Nu al een andere wagen kopen is geen optie omdat we er dan onmenselijk veel geld op verliezen.
Mijn vraag aan de experts op het forum. Wat zijn onze opties? Zoals al gezegd weiger ik sowieso de zopas ontvangen factuur.
Maar wat kan ik verder ondernemen?
Wat doe ik de volgende keer als het probleem optreedt? De dealer zal me mijn wagen zeker niet willen meegeven als ik de factuur niet ter plaatse betaal.
Aangezien het nu al problematisch is iets in garantie geregeld te krijgen, wat als de 4 jaar om zijn?
Bedankt!