verkochte boiler, koper claimt dat hij stuk is. Wat nu?

Steffie2
Topic Starter
Berichten: 2

verkochte boiler, koper claimt dat hij stuk is. Wat nu?

#1 , 25 jun 2011 01:40

Hallo,
We hebben een tijdje geleden een huis gekocht en aangezien we CV gaan installeren hebben we de water boiler verkocht.
Deze werkte bij de aankoop van de woning en is daarna misschien 1 of 2 keer gebruikt geweest, we hebben deze ontkoppelt en verkocht.
De koper is deze komen halen en heeft deze gewoon geladen in zijn auto en meegenomen.
Kort later krijgen we een mail dat de boiler stuk is en dat ze verdere stappen gaan ondernemen.
We hebben terug gebeld met de vraag dat we dit maar zeer raar vonden en dat we ons niet gaan bezighouden met kapotte zaken te verkopen. Misschien hebben zij de boiler stuk gemaakt bij het vervoer of verkeerde installatie..
En vroegen hun wat ze van ons verwachte. Waarop geantwoord werd dat ze hun loodgieter gingen laten bellen naar ons. Wat niet is gebeurd.
Nu krijgen we een mail dat als we de boiler niet terug nemen ze pv gaan laten opstellen enz...
Langs de ene kant vinden we dit enorm ambetant en zouden we willen tussen komen, maar ik denk dat de boiler stuk is gegaan bij vervoer of hebben ze iets verkeerd gedaan, de boiler stuk gemaakt en dan maar uw geld terug vragen. Boiler kan toch niet zomaar stuk gaan zonder gebruikt te worden?
Enig advies/raad/tips over hoe dit opgelost kan worden en wat de gevolgen kunnen zijn als we weigeren om de boiler terug te nemen...

alvast bedankt
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jun 2011 11:17

Welk type van boiler was het? Een elektrische of een op gas.
Bij een elektrische moeten ze alleen maar de kabel aankoppelen, en kan er weinig stuk gaan bij vervoer, terwijl er met een gasboiler heel wat meer onderdelen zijn die kunnen los raken of zelf verbogen worden bij vervoer.
De boiler werd verkocht zonder waarborg (hoop ik), en ze kunnen dus niets claimen. Als ze 100 % zekerheid willen, moesten ze maar een nieuwe gekocht hebben.
Laatst gewijzigd door mava105 op 26 jun 2011 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 jun 2011 18:41

De politie zal hun zien komen als ze een pv willen laten opstellen. Het gaat hier immers om een puur burgerlijke aangelegenheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

loeki
Berichten: 268

#4 , 26 jun 2011 08:29

Niet verder op reageren
Verkocht is verkocht en het wordt een eindeloze discussie van woord tegen woord
Ze kunnen U niets maken, dit is het risico van kopen op de tweedehandsmarkt

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 26 jun 2011 10:30

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1138.De verbintenis om een zaak te leveren is voltrokken door de enkele toestemming van de contracterende partijen. Zij maakt de schuldeiser tot eigenaar en heeft ten gevolge dat het RISICO van de zaak voor hem is, van het ogenblik dat deze moest geleverd worden, ook al heeft de overgave ervan niet plaatsgehad, tenzij de schuldenaar in gebreke is ze te leveren; in dit geval blijft het risico van de zaak voor de laatstgenoemde.”(B.W.).

‘De koper is deze komen halen‘ is de levering.

Het is aan de koper om te bewijzen dat het gebrek bestond op het moment van de levering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Steffie2
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 26 jun 2011 21:04

alvast bedankt voor al jullie reacties.

@mava, werd idd verkocht zonder waarborg, was wel een elektrische, Heb gebeld met de vorige eigenaars van het huis en zij bevestigen dat de boiler nog werkte en dat ze er nooit problemen mee hebben gehad.

@J.demoor ivm art 1641 dit wil dus zeggen dat de verkoper garant staat voor de verborgen gebreken. En Art 1138 zegt dat als er schade onstaat na de levering dat dit voor de koper is. Vandaar dat het aan de koper is om te bewijzen dat het gebrek bestond op het moment van de levering.

Is dus met andere woorden een eindeloze discussie...

Wat we er wel uit geleerd hebben is dat men best niets verkoopt of koopt tweedehands dan bespaar je je een hoop misserie.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 jun 2011 10:29

Bij het verplaatsen kan er ook een kleine weerstand of een draadje zijn losgeraakt. Een ietwat handige doehetzelver kan dat zo herstellen.

lammens
Berichten: 31

#8 , 02 aug 2011 18:14

Ik koop en verkoop dikwijls 2e hands spulletjes via ebay. Ik zet altijd in mijn ads : altijd welkom voor een demo. Dus ik geef de koper da kans de spullen bij mij thuis te komen testen voor hij/zij ze meeneemt. Denk dat nog geen 5% daarom vraagt. Gewoon betalen en ermee weg. Dan moeten ze ook achteraf niet komen zeuren.
Als ik zelf iets ga kopen, dan vraag ik altijd om het toestel even in werking te zien. Heeft me al veel miserie bespaart.

Terug naar “Gebrekkige Producten”