Enkele jaren geleden, 4 voor exact te zijn heb ik bij een electrozaak die onderdeel is van een grotere keten een wasmachine gekocht. Tijdens deze aankoop heeft de verkoper mij gepusht om een garantie verlenging te kopen, een zogenoemde “akte van vertrouwen”. Deze verkoper vertelde mij letterlijk dat ik door deze “akte van vertouwen” er ook alle vertrouwen in kon hebben dat ik sowieso recht heb op 5 jaar volledige omnium bijstand en ik gedurende deze 5 jaar ook geen nieuw toestel zou hoeven te kopen. Deze akte van vertrouwen koste mij € 100 bovenop mijn aankoop.
Nu 4 jaar later is mijn wasmachine stuk, en bel ik naar de garantie dienst van deze keten waar ze mij een beschrijving vragen van wat de wasmachine wel en niet doet om zo de technieker beter te kunnen uitrusten wanneer deze zou komen. Een halve dag later word ik opgebeld door een medewerker die me doodleuk vertelt dat ik niet kan genieten van een herstelling aangezien deze herstelling meer zou kosten dan een nieuwe wasmachine. Hij doet mij een voorstel om mijn wasmachine te laten ophalen en er de afgeschreven waarde voor uit te keren in een van hun filialen. Deze restwaarde is een waarde van € 150 en ik zou er weer zo een akte van vertrouwen bij krijgen t.w.v. € 100. Ik ben niet akkoord gegaan met deze deal en heb aangedrongen een technieker langs te sturen, hij kan toch niet van achter een telefoontoestel zeggen dat dit niet te herstellen is? En hoe zit het dan met deze garantie verlenging, waar is mijn “akte van VERTROUWEN”? Kan iemand mij adviseren wat voor stappen ik kan ondernemen?