slechte kwaliteit mazout

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

slechte kwaliteit mazout

#1 , 08 dec 2010 13:16

3 maand geleden lieten wij een nieuwe brander installeren, daarna heeft men ons 1.500 lt mazout geleverd. de laatste 5 weken is de verwarming reeds 3 maal in panne gevallen telkens door een met vuil verstopte filter. de chauffagist beweert dat dit komt door vervuilde mazout.
kunnen wij hiervoor iets ondernemen tegen de firma die de gasolie levert ? we kunnen onmogelijk 3 depannages per maand betalen.
dank bij voorbaat voor antwoord.mvrgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 dec 2010 13:34

Staal van de mazout laten onderzoeken in combinatie met de verslagen van de reparateur lijkt me de enige mogelijkheid. Hoelang is de mazoutton reeds in gebruik?

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 dec 2010 15:55

Werd de brander bij de levering van de stookolie gedurende 1 à 2 uur stilgezet?
Door de levering van nieuwe stookolie wordt het vuil dat zich onderin de mazouttank heeft neergezet, opgewoeld, en mee in de aanvoerleiding gezogen. Hierdoor verstopt de mazoutfilter.
Door de brander uit te zetten, heeft dit bezinksel de tijd om teug naar de bodem te zakken.
Werd er bij de werken ook iets gedaan aan de aanzuigleiding? Mogelijks werd deze te diep in de tank gestoken, zodat ze bijna permanent bezinksel opzuigt.

Reclame

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#4 , 10 dec 2010 09:50

de mazouttank staat er reeds 35 j. na gasolielevering in de zomer werd de verwarming niet meer in werking gesteld zodat de mazout meer dan twee maand kunnen bezinken heeft. de nieuw geplaatste brander valt nu verschillende keren per dag uit, de filter is gekuist en de chauffagiste die iedere keer de depannage komt doen zegt nu niet meer dat de mazout vervuild is maar beweert dat de leidingen van de tank naar de ketel niet diep genoeg onder de grond gelegd zijn en dat we dit zouden moeten laten uitbreken om na te zien; wij hebben al die jaren nooit problemen gehad. wij denken dat de nieuwe brander niet behoorlijk functionneert. hij heeft de functie komen meten met een toestel (terwijl hij functionneert)en toont ons dat de waarden perfect zijn, hij zegt dat hij dit kan afprinten en dat dit telt voor een tribunaal. wij vinden het toch niet normaal dat men een 15-tal keren per dag moeten op de starter drukken om dit apparaat terug in gang te krijgen en iedere morgen ligt de verwarming volledig stil.
dank voor reactie.

ippa
Berichten: 174

#5 , 10 dec 2010 09:54

Hallo,

Als het over vervuiling gaat in de mazout, doe het volgende:
* neem ongeveer 500 ml mazout uit de tank
* laat deze ongeveer 24 uur staan (of centrifugeer als je dit kan gedurende 30 minuten)
* als er nadien (veel) bezinksel op de bodem is, is de mazout vervuild
* als je kan aantonen dat er maar door één leverancier geleverd werd, vraag hem de tank te komen leegpompen en de mazout te vervangen. Bij mij is dit gelukt... leverancier moet uiteraard van goede wil zijn, want echte bewijslast is moeilijk

mvg,
JLD

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 dec 2010 12:14

De diepte dat de leidingen onder de grond liggen doet helemaal niet terzake. Er zijn ook bovengrondse tanks, en daar liggen de leidingen ook niet onder de grond.
Ik denk dat uw probleem ligt in een foute afstelling van de brander.
Neem eens kontakt op met de invoerder of verdeler van de brander, en vraag een expertise door hun eigen technieker.
Stel uw eigen chauffagist alvast via AS ingebreke, en doe beroep op de waarborg, gezien het een nieuwe brander is..

Terug naar “Gebrekkige Producten”