auto met verborgen gebreken van handelaar

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

auto met verborgen gebreken van handelaar

#1 , 26 nov 2010 12:53

Wij hebben 2 maanden geleden een auto gekocht bij een erkende handelaar.Toen mijn man een proefrit maakte vond hij de koppeling wat stug.De handelaar zei dat dat was omdat hij niet gewend was om met een volumewagen te rijden.Ook de afstandsbediening werkte niet maar daar zou hij een nieuwe batterij insteken zei hij. Daar we daar al eens in vertrouwen een goede auto gekocht hadden,hebben we dus geen verdere opinies gevraagd. Toen we de auto ophaalden bleek die bediening nog niet te werken.Zijn antwoord was:"ik heb gezegd dat ik een nieuwe batterij zou insteken,niet dat ze zou werken!"Wij hebben dat dan zelf betaald(wat niet nodig was volgens mij!)Na 3 dagen bleek het moeilijk koppelen nog erger te worden.In da garage (bij de handelaar)zeiden ze dat er een beetje lucht in het ambriagepompje zat.Ze lieten die lucht eruit en we waren weer een week goed. Toen werd het weer erger.Toen hebben ze het pompje vervangen.Dat was 160 euro.Mijn man eiste dat dit garantie was. Daar is de handelaar voor gezwicht maar met een pittige opmerking"dat we na 3 maanden niet weer moesten afkomen". Het was weer voor een 3-tal weken opgelost en nu is het weer even erg als in het begin. Het zou dus kunnen dat de ambriage stuk is,wat algauw 1000 euro kost. Kunnen wij de garagehouder/handelaar hiervoor laten opdraaien? We hebben al gehoord dat dit onder slijtage valt maar het was al van dag 1 zo!Dan moest hij dat toch gemeld hebben?Misschien hadden we dan de auto niet gekocht...Wie heeft er raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2010 13:04

Gaat het hier om een nieuwe of tweedehands wagen? Wat bedoel je met "erkend handelaar"? Een officiële dealer van het automerk?

Indien het een officiële dealer en nieuwe wagen betreft: klacht indienen bij de belgische verdeler van het merk, of het hoofdfiliaal van België van het merk: Je hele verhaal doen en kopies van aankoop en herstellingsfacturen bijsluiten. Elk zichzelf respecterend automerk (en dat zijn zowat alle merken) oefenen sterke controle uit op hun officiële dealers en zullen in uw geval ingrijpen en tot een oplossing proberen komen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 27 nov 2010 12:34

nee het gaat hier om een tweedehands auto.Met erkende handelaar bedoel ik dat alle papieren in orde waren met het verplichte jaar garantie erbij..Dus dat auto's verkopen zijn hoofdberoep is en dat hij ook zo bij de overheid bekend staat.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2010 14:12

Een jaar garantie, is een jaar garantie. Dat je ambriage na enkele maanden defect is is GEEN "normale slijtage". Eisen dat dit onder garantie gemaakt wordt, en dreigen met de nodige stappen naar de economische inspectie indien uw rechten geschaad worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 30 nov 2010 18:02

Bedankt voor de info.Weet je ook hoe je die economische inspectie kan bereiken?Onze auto is nu bij die garagist/handelaar en hij heeft een kapotte ambriage vastgesteld. Mijn man heeft dus nog eens gevraagd om dat onder garantie te doen en dat wil hij niet.Na een hele discussie aan de telefoon wil hij zelfs geen bestek opmaken van de eventuele herstelling. Hij wil zelfs de factuur van het nieuwe vervangen pompje niet kopiëren(wel tonen) omdat dat tegen hem gebruikt kan worden. Dat maakt hem toch wel verdacht vind ik.Wat hij wel wil doen is de helft in de kosten betalen(zo'n 500 euro)...Raar he. We hebben hem erop attent gemaakt dat hij een auto met een verborgen gebrekl heeft verkocht maar daar wil hij niet van weten,hij steekt het op slijtage...We hebben nu ook onze rechtsbijstand aangesproken en zij gaan kijken of we wel genoeg bewijs hebben dat het geen slijtage is...Mja, wij hebben geen bewijs of factuur gekregen van 'de eerste keer na 3 dagen lucht aflaten van de ambriage' en van '2 weken later een nieuw ambriagepompje steken' omdat dit onder garantie gebeurde(na ons aandringen). Hebben we dan toch nog genoeg bewijs?

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 02 dec 2010 10:32

het wordt nu nog beter!De verkoper gaat niet akkoord met het betalen van de ambriage onder garantie.Wij hebben dan gezegd dat we stappen zullen onder nemen(via rechtsbijstand verzekering).Hij had daar geen problemen mee.Doch hebben we ons laten informeren dat we die zaak voor 99 procent kans zullen winnen omdat het nog maar 2 maanden na de aankoop is. Maar,ik weet dat het superstom is van ons maar we hadden er bij het binnenbrengen van de auto niet aan gedacht,de verkoopfactuur zat bij onze autopapieren. Die is nu 'verdwenen' terwijl ik ze 2 dagen geleden in de auto nog gelezen heb en teruggestoken heb. MAW de verkoper heeft die genomen. Toen we belden om een kopie van de factuur aan te vragen zei hij dat hij dat niet nodig vond ons die te geven omdat we ze al eens gehad hebben...Kan hij die factuur en alle bewijzen van de verkoop van die auto laten verdwijnen of is er daar toch al bewijs van bij de overheid?De rechtsbijstand zal die factuur nu opvragen maar wat als hij zegt dat hij ze niet heeft?
Kan iemand ons aub raad geven want wij zitten met de handen in het haar.Dat is toch echt om razend van te worden..

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 02 dec 2010 13:53

Om te beginnen hij moet een factuur steeds ingeschreven hebben. Dus bij een rechtszaak moet deze boven water komen.
Hoe moet ook op verzoek een copie van factuur bezorgen weliswaar kan hij daar een vergoeding voor vragen.
Klacht indienen wegens diefstal van de factuur door onbekenden.
Vermelden dat de factuur is 'verdwenen' bij de garage ... ((strafrechtelijk verzwarende omstandigheid)

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 27 dec 2010 20:28

Het wordt steeds erger. Nu werd bij een onafhakelijke garage ook nog eens water in de uitlaat vastgesteld. Onze expert heeft reeds gekeken en had al bij het vorige probleem(ambriage) de verkoper(autohandelaar-ingelicht over zijn plichten ivm garantie. Deze heeft zeer arrogant gereageerd en wilde totaal niet meewerken. Nu we nog een probleem hebben stelt onze expert en verzekering voor om de volledige som die we betaald hebben terug te eisen. Als reactie heeft de handelaar een tegenexpert aangesteld.Dit spelletje kan nog een paar maanden aanslepen. Ik vroeg me af of we dan ook een schadevergoeding voor het niet kunnen gebruiken van onze auto en betaalde verzekering enzo kunnen bij-eisen? Want door zijn oplichterij hebben wij wel de problemen.
Pittig detail: de verkoper dacht dan nog dat hij ons meer opgelicht had dan wij dachten. Hij heeft gezegd tegen de expert dat hij geen garantie heeft vermeld op de factuur. Deze heeft hem erop gewezen dat het dan automatisch 2 jaar garantie is.....Dat bewijst nog maar eens welk een vuil spel hij speelt.Waar kunnen wij nog klacht indienen wegens verkoop met verborgen gebreken???

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 27 dec 2010 23:18

in zoekmachine woorden economische inspectie invoeren.Ik heb hier de juiste coördinaten niet

audrey1
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 28 dec 2010 08:17

Ik heb daar al een paar weken geleden een mail naar gestuurd. Nu nog één. Maar wat doet die inspectie juist?Op hun website heb ik gelezen dat zijn bemiddelen voor er een rechtzaak ofzo gestart wordt. Maar ik hoopte ook op wat actie van hun kant ivm malafide handelaars?

Terug naar “Gebrekkige Producten”