ingewikkeld probleempje

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

ingewikkeld probleempje

#1 , 27 okt 2010 14:30

We hebben een chauffagist die ons onlangs een factuur heeft gestuurd voor 6 werkuren aan een pomp die reeds 5 jaar heel gebrekkig werkt (voor grondwater op te pompen)

Wij hebben in die 5 jaar 10 keer gemeld aan hem dat deze pomp niet functioneerde en volgens de chauffagist was dit omdat het water op was (is grondwater dus geloofde ik van in het begin niet)

Nu heeft hij bij mij de aardgas aansluiting (2 buisjes / half uurtje werk en certificaat voor aardgas) verzorgd en heb ik hem eindelijk zover gekregen naar de water pomp te kijken.
Bleek dat het al sinds het begin een defecte terugslagklep was die de goede werking verhinderde...

Nadat hij mij deze factuur heeft opgestuurd van 250€
met enkel erop : Werken aansluiting aardgas
en een kladpapiertje bij van werkuren en materiaal (vind het trouwens al verdacht dat ik geen uitgebreidere factuur kreeg)
heb ik mij kwaad gemaakt, en de factuur geprotesteerd.

Wat zijn verdere stappen dat ik kan ondernemen om hem hier in gebreke te stellen ivm die terugslag klep? Verborgen gebrek ?
Ik bedoel maar dat ik gerust het half uur en materiaal voor de aardgas (certificaat is gratis volgens zijn kladpapiertje) wil betalen maar dat ik er héél graag vanaf zie om die 6 uur te betalen die hij aan die terugslagklep heeft gewerkt

Wat zijn mijn opties hier om het deze bedrieger het zo moeilijk mogelijk te maken?

ps : De reden waarom ik in de voorbije 5 jaar niet kwaad ben geworden is omdat ik er terug water opgoot (pomp vulde) en dat het dan terug enkele dagen werkte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 okt 2010 14:36

Wat hebt u op papier over die 10 keer dat u hem de afgelopen 5 jaar gemeld hebt dat de pomp niet functioneerde?

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#3 , 27 okt 2010 14:45

Jammer genoeg niets, enkel getuigen zoals mijn buren
en ik denk 1 enkele factuur uit 2006

en een pak mails met klagerij over de pomp vanaf 2006 tot nu tussen mijn vrouw en mezelf :p

Reclame

Lightning

#4 , 27 okt 2010 14:55

1 factuur uit 2006 van wat?

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#5 , 27 okt 2010 14:59

Bijkomende factuur om de pomp al te repareren (hebben we in der tijd zelf betaald)
chauffagist heeft enkel water opgegoten en enkele dagen later was ze opnieuw stuk

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#6 , 27 okt 2010 15:04

Maar hij heeft wel al schriftelijk toegegeven dat de problemen veroorzaakt waren door de terugslagklep (heb ik schrijven van hem over)
waar hij dan nog zit te pochen met het feit dat hij ons die terugslag klep niet heeft aangerekend.

Lightning

#7 , 27 okt 2010 15:10

Dat is zijn officiële reactie op uw aangetekende protest?
En hij geeft daarin toe dat de terugslagklep al van bij de installatie kapot was?

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#8 , 27 okt 2010 15:17

klopt, hij vertelt ons daar dat als het ons niet aanstaat wij ons moeten richten naar de leverancier van de terugslag klep en dat het niet zijn fout is dat die al van in het begin stuk was (leverancier van die klep is Cimberio (denk dat die ook niet al te gelukkig zijn hieromtrent (ga hun hier zeker nog in contacteren))

Heb ondertussen ook de firma Cimberio gecontacteerd en ben in afwachting antwoord van hun

Lightning

#9 , 27 okt 2010 15:41

Ik vrees dat de fabrikant van die terugslagklep u wandelen gaat sturen. Ze hebben met uw probleem namelijk niets te maken. Het is een conflict tussen u en uw loodgieter.
Aangezien u zo lang gewacht hebt om het probleem te laten herstellen (u hebt nergens op papier dat u moeite hebt gedaan om het probleem opgelost te zien) maakt dat uw positie in dit conflict zwak is.

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#10 , 27 okt 2010 15:51

tja als leek (ben geen loodgieter) geloofde ik hem en inderdaad als ik water opgoot in de pomp werkte die weer voor korte tijd
maar dit hielp zelf niet meer enkele maanden geleden, en toen heb ik hem gecontacteerd ivm die pomp en bij het installeren van de aardgas heb ik hem bij de kraag gegrepen.

Mijn vraag is ook
moet zijn antwoord op mijn aangetekend schrijven ook via aangetekend schrijven gebeuren ? want dit heeft hij niet gedaan. en kan dan eventueel het recht van stilzwijgend toestemmen/aanvaarden inroepen?
"dat zwijgen toestemmen is."

Lightning

#11 , 27 okt 2010 15:58

Ik neem aan dat u ondertussen wel al het deel van de factuur betaalde dat u niet betwist (de aansluiting van uw gasinstallatie)?

Nee, hij is zelfs niet verplicht u een antwoord te geven.

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#12 , 27 okt 2010 16:15

Ik neem aan dat u ondertussen wel al het deel van de factuur betaalde dat u niet betwist (de aansluiting van uw gasinstallatie)?

Nee, hij is zelfs niet verplicht u een antwoord te geven.
Zou ik doen moest ik een uitgebreide factuur heb
nu staat er 1 regel in :
Aansluiting aardgas : 250€

wat is dan de volgende stap die hij moet ondernemen ?

Lightning

#13 , 27 okt 2010 16:20

Zijn volgende mogelijke stap(pen).
- Aanmaning tot betaling
- Dagvaarding

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#14 , 27 okt 2010 16:21

Ben je trouwens zeker dat hij niet dient te reageren ?
Dit kom ik tegen :
Dat het niet te protesteren van een factuur binnen een redelijke termijn de aanvaarding ervan oplevert, is gesteund door de vertrouwensleer. Door de begeleidende omstandigheden wordt het gerechtvaardigd vertrouwen gewekt dat het stilzwijgen al zijn toestemming moet worden opgevat en dit vertrouwen mag niet worden beschaamd.

Maar uit deze zelfde vertrouwensleer dient te worden afgeleid dat een gebrek aan reactie op een factuurprotest evenzeer als een aanvaarding van het factuurprotest dient aanzien te worden.
• Kh. Brussel (20e k.) 11 april 2000, R.W. 2003-04, afl. 2, 71.

Ter wille van een vlot en efficiënt rechtsverkeer rust op een handelaar de verplichting om te reageren op brieven, als hij niet akkoord gaat met de inhoud ervan. Het niet protesteren van een factuur binnen een redelijke termijn levert dan ook de aanvaarding ervan op.

Rimson
Topic Starter
Berichten: 61

#15 , 27 okt 2010 16:22

Zijn volgende mogelijke stap(pen).
- Aanmaning tot betaling
- Dagvaarding
Dagvaarding, hoeveel zou hem dat kosten ?
Worden deze kosten gedekt voor rechtsbijstands verzekering ?

Terug naar “Gebrekkige Producten”