#2 , 15 okt 2010 09:05
“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…”(B.W.).
Maan uw verkoper gemotiveerd en aangetekend aan het gekochte te vervangen en toon hem daarin aan dat het gekochte toestel bij aankoop een gebrek aan overeenstemming vertoonde in de zin van voornoemd art.1649ter en herstelling faalde. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan rest alleen een rechtszaak. Beroep u niet op de conventioneel verleende ‘garantie‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/