Nieuwe wagen blijkt reeds drie jaar oud te zijn

Border
Topic Starter
Berichten: 7

Nieuwe wagen blijkt reeds drie jaar oud te zijn

#1 , 12 sep 2010 15:17

Hallo,
Op 11/01/2010 kochten wij een nieuwe Opel Antara. Deze wagen stond in de showroom en volgens de verkoper was dit een nieuwe stockwagen waar we een fikse korting voor konden krijgen. Na wat overwegen stond de wagen ons aan en kochten wij hem. Ongeveer twee weken later mochten we de wagen gaan afhalen en toen bleek de nieuwe stockwagen pre geregistreed te zijn met 800 km op de teller. Ik had er een trekhaak laten opzetten maar was niet akkoord met de verkoop en heb dan ook een aangetekend schrijven geschreven dat ik de wagen niet meer wou. Nu wat later kreeg ik de plaatsing en trekhaak er nog gratis bovenop. Aangezien het nog steeds een nieuwe wagen betrof en we twee jaar garantie op hadden hebben we hem dan aangekocht. Ik vertrok met de wagen en na vijfhonderd meter stond ik terug in de garage. Er was met dat voertuig niet te rijden die auto trok volledig naar links en zat vol gebreken. Ik heb dan de wagen drie dagen later binnen gebracht voor herstelling en alles werd gerepareerd, heeft wel bijna drie weken geduurd. Na ongeveer twee maanden terug naar de gararge want hij bleef nog steeds naar links trekken wat hij tot op heden nog steeds doet. Ik merkte dat er aan deze wagen iets niet pluis was. Nu verleden donderdag was ik bij een garage omdat ik van mijn wrak afwil en die garagist keek mijn carpass online eens na. Groot was mijn verbijstering dat de wagen op 14/05/2008 reeds 585 km had. Hier moest ik toch effe gaan zitten.
Het wordt nog beter:
Anderhalf jaar later op 17/11/2009 staat er dat de wagen op die datum 60 Km had en op datum van de aankoop 11/01/2010 65 Km
Ik de zaak verder onderzocht en naar Opel Belgium gebeld en daar kom ik te weten dat mijn wagen in september 2006 van de band is gerold en dat mijn wagen van januari 2007 is.
Verder bleek de wagen op 12/01/2009 nog eens ingeschreven te zijn door de garage.
Bij de aankoop heeft de garage ons nooit verteld dat de wagen van 2007 was laat staan dat deze reeds was ingeschreven in 2009.
Op het aankoopfactuur staat ook nergens te lezen van welk jaar de wagen is enz enz.
Ik ben dan onmiddellijk naar de garage geweest maar de garagist trekt hem daar blijkbaar niet veel van aan, hij blijft erbij dat het om een nieuwe stockwagen gaat.

Wat kan ik nu doen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 sep 2010 15:31

Onmiddelijk naar de rechtbank stappen en deze garage voor oneerlijke praktijken aanklagen.
Trouwens, waarom heb je de carpass niet gezien bij aankoop? Is nochtans verplicht.
Is het een merkgarage?

Border
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 12 sep 2010 15:42

Hallo
Een carpass is enkel verplicht bij een tweedehandswagen en niet bij een nieuw voertuig. Het is inderdaad een rare kronkel in het systheem. Ik dacht ook dat een carpass verplicht zou zijn maar volgens een kennis van mij, verkoper bij een ander merk kan deze handelswijze perfect.
Het betreft een officiele dealer, trouwens een zeer grote garage in het Leuvense

Reclame

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 sep 2010 15:44

Maak eens een afspraak met het VAB diagnosecenter. Daar krijg je een volledig rapport over de staat van je wagen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 sep 2010 16:16

Op de boorddocumenten staat toch de datum...?

Border
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 12 sep 2010 16:31

Hoe bedoel je ?? Als je een nieuwe wagen koopt krijg je de papieren niet te zien. Bij levering krijg je tal van boekjes, onderhoud uitleg over de wagen enz enz. ook het gelijkvormigheidsattest maar je kijkt daar niet naar, je legt het hele bundeltje trouwens in een mooi boekje van de garage in het handschoenkastje niet ?? Het is tenslotte een nieuwe wagen. Als hij ingeschreven is trouwens niet door mij maar door de garage krijg je het roze formulier toegezonden en dit heb ik dan bij mijn papieren gelegd in de wagen. Mijn verzekering heeft het ook niet gemerkt want ik heb een full omnium genomen op mijn nieuwe wagen en deze mensen hebben dat ook niet opgemerkt.
Nu verleden week heb ik het wel gezien natuurlijk. Het gelijkvormigheidsattest is afgeleverd op 17/01/2007 en de wagen is voor de eerste maal ingeschreven op 12/01/2009 door de garage.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 sep 2010 19:20

De dwaling omtrent het bouwjaar van een wagen wordt gewoonlijk niet in aanmerking genomen om zich te beroepen op dwaling omdat dit makkelijk kan nagekeken worden door de consument.
Als ik het goed begrijp komt het erop neer dat er gefraudeerd is met de kilometerstanden? Of begrijp ik uw verhaal verkeerd?

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 sep 2010 19:47

Gaat het hier soms over garage V. C. uit W en H? [naam onherkenbaar en ontraceerbaar gemaakt wegens bekende redenen: Vandebos]
Heb onlangs gehoord dat deze in serieuze financiële problemen zitten, en mogelijks proberen ze nog wat geld te maken door oudere en reeds gebruikte demonstratiewagens te verkopen.
Mijn vader heeft destijds ook zo iets meegemaakt.
Kocht van een grote merkgarage een zogezegd toonzaalmodel. Km stand op bijna 0. Kreeg een flinke korting omdat het een model van het voorgaande jaar was.
Pas 4 jaar later, toen mijn vader er een licht aanrijding mee had gehad, en de binnenbekleding moest worden verwijderd bleek dat deze wagen ooit al eens een ongeval had gehad. Mijn vader is er toen mee naar het diagnosecentrum van VAB mee gegaan, en daar bleek dat zelf het cassis van de wagen was vervormd geweest, en terug was rechtgetrokken. Met een paar nieuwe deuren, een laagje verse verf en een teruggedraaide kilometerteller werd deze wagen dan verkocht als toonzaalmodel, die zogezegd nog niet had gereden.
Niemand van de familie is ooit nog in die garage klant geweest.

Lanox
Berichten: 3541
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 sep 2010 23:34

Mijn verzekering heeft het ook niet gemerkt want ik heb een full omnium genomen op mijn nieuwe wagen en deze mensen hebben dat ook niet opgemerkt.
Is bouwjaar geen parameter meer in de berekening van je verzekeringspremie? Zou me toch sterk verbazen.

Border
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 13 sep 2010 12:06

Het is inderdaad die garage.

Border
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 13 sep 2010 12:09

Aangaande de verzekering. Op het roze formulier aanvraag tot inschrijving van een voertuig staat nergens een datum vermeld van 1 ste ingebruikname. Ben vandaag naar de verzekering geweest en deze waren ook stom verbaasd.

Lanox
Berichten: 3541
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 sep 2010 12:39

Maar je hebt je verzekeringspremie toch al betaald? De berekening van die premie gebeurt toch aan de hand van het bouwjaar.

Border
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 13 sep 2010 13:11

Ik heb zeker al verzekering betaald en op mijn polis staat dat het een nieuw voertuig is aangekocht op 11/01/2010. De verzekering is aangevat op 13/01/2010 Full Omnium.
Het bouwjaar heeft hier niets mee te maken volgens mij. Er zijn genoeg wagens in de showroom die meer dan een jaar oud zijn en toch nieuw zijn met 0 km.

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 13 sep 2010 19:41

Gaat het hier soms over garage V. C. uit W en H? [naam onherkenbaar en ontraceerbaar gemaakt wegens bekende redenen: Vandebos]
.
Sorry, in mijn enthousiasme de regels over het hoofd gezien.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 nov 2010 10:50

Ik kan me niet voorstellen dat dit het geval is, maar gaat het om een officiële dealer? Als dit toch zo is: onmiddellijk contact opnemen met de distributeur (of Opel Belgium) en je verhaal doen! Ik kan je verzekeren dat automerken héél erg gevoelig zijn voor de schending van hun goede naam.

Ik heb ik het verleden ook een "akkefietje" gehad met een VW-garage (iets met onderhoud en herstellingen) en heb toen Dieteren aangeschreven en mijn verhaal gedaan (inclusief scans van de facturen). Ik heb een fikse schadevergoeding gekregen en heb vernomen dat de bewuste VW-garage een bezoekje gehad heeft van Dieteren en dat het daar gestoven heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”