Aankoop Wagen

Andykeuhh
Topic Starter
Berichten: 1

Aankoop Wagen

#1 , 03 sep 2010 13:09

Op 31/08/2010 koop ik van een particulier een wagen. hij was net gekeurd maar de man was het inschrijvingsformulier voor verkoop kwijtgespeeld waarop. hij zei me dat er geen problemen waren met de wagen, die van een vriend was, maar dat hij er snel vanaf moest want de wagen moest vandaag nog uit zijn garage want hij was verhuist en hij had geen nummerplaat meer. ik geloofde zijn verhaal en kocht de wagen in het idee dat hij volledig in orde was ik zette mijn nummerplaat erop en vervolgens gaat hij de wagen parkeren. ik dacht morgen even binnenbrengen bij mijn alfa dealer om terug te gaan naar de technische controle en dan is alles in orde. Ja tot ik de wagen ga halen, ik rij 10 km op de autostrade en de motor is stuk. nu staat hij bij mijn dealer ik ben mijn geld kwijt en dom geweest om een papier te tekenen waar opstaat, in de staat waarin hij zich bevind, met zichtbare en onzichtbare gebreken. ik bel de verkoper en hij zei doodleuk gekocht is gekocht. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2010 13:26

Heb je een carpass gekregen?
Koop je een tweedehandsauto of lichte bestelwagen?
Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een Car-Pass te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professioneel. De Car-Pass toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan twee maanden. Kreeg je geen Car-Pass? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen.
bron: http://www.car-pass.be

Lightning

#3 , 03 sep 2010 14:23

Er zijn een aantal zaken waaraan u kan zien of de verkoper oprecht is geweest i.v.m. de recente keuring.
1. De datum op het keuringsbewijs (bij voorkeur een groen exemplaar)
2. Een bijhorend verslag met de toestand van de wagen (2 blz. met zaken die gekeurd werden)
3. Geperforeerd inschrijvingsbewijs (roze formulier met gaatjes erin)
4. Een car-pass met de geschiedenis van de kilometerstand (wordt door keuringscentra automatisch afgeleverd bij 2dehands keuring)
5. Een inschrijvingsformulier om de wagen opnieuw in verkeer te brengen (wordt door keuringscentra automatisch afgeleverd bij 2dehands keuring)

Dat laatste was de verkoper dus verloren. Dat is natuurlijk mogelijk, maar als koper eis ik dan dat de verkoper voor voor een nieuw exemplaar zorgt.
Resten er nog punten 1 t.e.m. 4. Daarvan is de car-pass uw enige mogelijkheid m.i. om via de rechtbank de koop ongedaan te laten maken en uw geld terug te eisen. Die MOET namelijk geleverd bij verkoop. Om die car-pass te krijgen moet de wagen echter niet aan de technische keuring onderworpen geweest zijn. Aanbieden en de kilometerstand laten noteren is voldoende.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 04 sep 2010 14:44

Het is een particulier die verkoopt ...dus de wagen moet zo wie zo geschouwd zijn voor verkoop met een geperforeerd inschrijvingsboekje.
Indien dat er niet bij is weet ik al genoeg.

Wagen van een vriend ... dus wie was dan de verkoper ...

U hangt uw nummerplaten eraan - overtreding 1 en 2 want vermoedelijk ook nog niet verzekerd.
Hoe gaat u die nog ooit kunnen aanbieden bij de technische controle - u hebt geen inschrijvingsboekje en KAN er zelfs nooit een duplicaat van bekomen. (Politie kan en mag dat niet afleveren aan u is onwettig).

Enkel de wettige eigenaar dus die vriend kan aangfte doen en een attest bekomen dat 15 dagenn geldig is en EéN maal kan verlengd worden dus max termijn (15+15) = 1 maand - en dan is het definitief gedaan. Later aanbieden bij DIV of een nieuw attest gaan vragen onmogelijk.

Politie zal ook geen PV opstellen want ( in deze vorm) geen strafbaar feit.

Lightning

#5 , 05 sep 2010 16:05

De technische controle is niet verplicht als u uw voertuig aan een garagist verkoopt of indien het voor export dient. In dat geval moet u wel het inschrijvingsbewijs van het voertuig aan de koper afgeven en op de factuur vermelden "technische controle ten laste van de koper".
Bij particuliere verkoop dus inderdaad te keuren door de verkoper.

Maar in de praktijk wordt het (met alle risico's vandien) ook overeengekomen tussen particulieren. De wagen wordt dan bij de keuring aangeboden met een proefrittenplaat (gehuurd tegen een forse prijs bij een garagist). Wettelijk??? Risico voor de koper? Uiteraard want "gekocht in de staat...."!!!

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 07 sep 2010 17:54

proefrittenplaat - het woord zegt hetzelf is NIET te gebruiken voor aanbieden ter controle.
Indien politie u snapt is de proefrittenplaat per definitie 'in beslag genomen'
Een garagist die DAT nog riskeert speelt met zijn vergunning.
Eens afgenomen - niet terug
Daarbij U bent NIET VERZEKERD op dat ogenblik dus ook voor de rest zal het wat u betreft een gepeperde rekening worden (orde van € 1000)

Terug naar “Gebrekkige Producten”