Dodge Ram herstelling duurt reeds meer dan 3 maanden

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

Dodge Ram herstelling duurt reeds meer dan 3 maanden

#1 , 01 aug 2010 23:09

Hallo,

Even kort onze situatie schetsen:

Op 21/04 komt onze Dodge Ram in panne te staan. We bellen onze garagist op (gespecialiseerd in amerikaanse wagens) met de vraag of we de wagen naar hem kunnen laten depanneren. Hij stemt hierin toe. Wij vragen de garagist een prijsofferte op te maken ... deze hebben we tot op heden (1/08) nog steeds niet ontvangen.
Het blijkt dat de motor zonder olie zat, hierdoor is de krukas en zijn verschillende pistons kapot. De eerste 3 weken doet de garagist niks, maar vindt het ook niet nodig om ons te melden dat hij gedurende deze periode niet aan de auto zal beginnen. We moeten steeds zelf contact opnemen voor een stand van zaken. Hij belooft ons een vervangwagen, maar ook deze belofte moet steeds wijken ... morgen, overmorgen ...volgende week. Uiteindelijk krijgen we een vervangwagen voor een korte periode, daarna een andere wagen die héél onveilig was om mee op baan te komen. Ondertussen hebben we al meer dan een maand geen (vervang)wagen meer. Dit heeft nogal wat gevolgen natuurlijk ... ik werk in ploeg en kan onmogelijk op openbaar vervoer rekenen.

De stukken die volgens de garagist kapot waren worden vervangen. Eindelijk wordt de wagen ons terug beloofd op 18/06. Die dag zou hij ons opbellen om te laten weten wanneer we die mochten ophalen ... geen bericht, we bellen zelf en krijgen de mededeling dat hij maar zondag een testrit zal maken van zo'n 200km om zeker te zijn dat alles in orde is. Op zondag horen we hem weer niet ... bellen dus zelf en krijgen te horen dat de herstelling niet doeltreffend was, dat we toch een nieuwe motorblok moeten kopen of een 2de hands, maar daar wil hij zich niets van aantrekken ... aan ons dus om een motorblok aan te schaffen!!!
Wij stelden ons toen al de vraag hoe hij met zekerheid kon weten of dat motorblok het probleem was. We namen contact op met een bedrijf waar ze motoren reviseren en die vonden het ook nogal onwaarschijnlijk en stelden ons een analyse van de motorolie voor om na te gaan of er bepaalde metalen ofzo in de olie zaten. Uit de analyse bleek dat er enkel zand in zat ... volgens hen mogelijk dat de motor valse lucht zoog en dat daardoor ook voordien de olie opgebruikt was ... we vertellen dit aan onze garagist ... die begint te twijfelen ...

Ondertussen hebben we op 30/07 een aangetekend schrijven naar onze garagist gestuurd ... om een deftige prijsofferte op te vragen en onze wagen op een eerlijke termijn (uiterlijk 15/08) eindelijk volledig in orde af te leveren (en ook met de vraag ons alsnog voor de resterende tijd een vervangwagen te bezorgen).

We kregen vandaag een mail terug:

Gezien er teveel vitale onderdelen defect zijn t.g.v. zonder olie te rijden en oververhitting is het motorblok toe aan revisie (enkel zuigers en krukas vervangen is niet voldoende). Bijgevolg jaagt dit de kostprijs een flink stuk de hoogte in.
De beste oplossing is naar mijn mening een recent occasie motor. Deze zal snel 3500 á 4000€ kosten.
Of een nieuwe motor met fabrieksgarantie, die te verkrijgen is bij GMB, tel. 056/ 20 13 00. Ik vermoed dat deze rond de 8000€ bedraagt.
Het motorblok laten reviseren is om problemen vragen naar garantie toe!!
De montage en demontage van de motor zelf komt al gauw op een 2500€.
Welke oplossing verkies u?

Wij zijn op verlof t.e.m. 20 augustus. Ik kan wel nog deze week evt. een motor bestellen.



DUS : nu krijgen we ineens nog doodleuk te horen dat er verlof is tem 20 augustus ... bovendien vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat een GOEDE GARAGIST bij het volledig openen en uiteen halen van de motor niet gezien heeft dat er "teveel vitale onderdelen defect zijn waardoor het motorblok aan revisie toe is" ...

Heeft er iemand goede raad voor ons?
Hoe aanpakken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2010 06:06

Hoe oud is de wagen?

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 aug 2010 12:16

Dodge ram 1500 van bouwjaar 2004 (257kw)
gekocht in 2009 aan 81.000miles.
Alvast bedankt voor de intresse...

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 02 aug 2010 13:56

Buiten het merk van de wagen een zelfde probleem meegemaakt.

Na meer dan een jaar, kwam het uit dat de goede garagist de motor zelf had gemolesteerd door; deze te zandstralen langs de binnezijde zonder de doorgangen (die op de micron nauwkeurig zijn) af te dekken....

Tip: Indien je deze wagen daar mocht laten weghalen, onmiddellijk ook controleren of alle onderdelen meekomen!
Handige documenten voor Personenrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 aug 2010 17:38

Ik moet zeggen dat je ongelooflijk veel geduld hebt. Na vier maanden speelt hij nog altijd met je voeten!
Je hebt hem al in gebreke gesteld. Hopelijk zeer gedetailleerd... Als je je wagen nu zou willen weghalen, vermoed ik dat hij er retentierecht zal op uitoefenen tot op het moment dat je de rekening betaalt.
Persoonlijk zou ik, gezien de bedragen, het liever op safe spelen en een advocaat raadplegen.

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 02 aug 2010 23:04

Is er iemand die weet of wij de wagen kunnen/mogen laten verder vermaken door een andere garage ... en wat we dan verplicht zijn te betalen? Kan zoiets aan het vredegerecht voorgelegd worden?

Alvast bedankt!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 03 aug 2010 01:39

Vraag de garage-houder je rekening en kijk al eens wat hij tot hiertoe wil aanrekenen.
Indien je akkoord kunt gaan, stopt bij de betaling elke verplichting zou ik denken.
Wat jij daarna met de wagen doet, is jouw zaak.
Handige documenten voor Personenrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 aug 2010 08:02

De aannemer is overeenkomstig de principes van het algemeen verbintenissenrecht ertoe gehouden om het werk goed uit te voeren en de zaak af te leveren aan de opdrachtgever binnen de overeengekomen termijn. Als hij daarbij in gebreke blijft, kan de opdrachtgever toepassing maken van de exceptio non adimpleti contractus (niet-uitvoeringsexceptie) en desgevallend overeenkomstig art. 1184 B.W. aan de rechter de ontbinding van de overeenkomst (eventueel met schadevergoeding) vragen (aanneming is immers een wederkerige overeenkomst).
Vervanging van de aannemer op initiatief van de opdrachtgever in geval van grove tekortkoming (het werk door een derde laten uitvoeren) zonder voorafgaande tussenkomst van de rechter is mogelijk. De opdrachtgever handelt op eigen risico, want hij moet achteraf in staat zijn om zijn handelwijze voor de rechter te verantwoorden om aldus schadevergoeding te bekomen.
In belangrijke aannemingsovereenkomsten wordt dergelijke mogelijkheid tot vervanging vaak conventioneel geregeld.
Bij gebreke daarvan wordt doorgaans aangenomen dat:
• de opdrachtgever de aannemer voorafgaand in gebreke moet stellen;
• de aannemer alsnog een redelijke termijn moet worden toegekend om zijn verbintenis zelf uit te voeren;
• de tekortkoming voldoende ernstig moet zijn;
• de controle door de in gebreke blijvende aannemer en a posteriori door de rechtbank mogelijk moet blijven; zonodig moet worden gezorgd voor tegensprekelijke vaststelling van de gewraakte toestand ten aanzien van alle betrokken partijen (architecten en onderaannemers niet vergeten!);
• er hoogdringendheid moet zijn.

Overeenkomstig art. 1794 B.W. kan de opdrachtgever de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer vergoedt voor al diens uitgaven, arbeid, en gederfde winst.
De opdrachtgever beschikt dus, in afwijking van art. 1134 B.W., over een eenzijdig recht van verbreking ad nutum (zonder reden).

"Hoewel in het Burgerlijk Wetboek enkel sprake is van een verbrekingsrecht bij aanneming tegen vaste prijs, is een quasi unanieme rechtspraak en rechtsleer van mening dat artikel 1794 B.W. van toepassing is op alle soorten aanneming van werk,mits het voorwerp en de duur van het werk bepaald zijn." (VAN DRIESSCHE, D., De keuze tussen verbreking en ontbinding in aannemingscontracten: "Bezint eer ge begint" TBBR 2008, afl. 10, 612-622)

"Het retentierecht verleent inderdaad aan de schuldeiser de bevoegdheid om de afgifte te weigeren van een zaak die een ander toebehoort, zolang zijn schuldvordering, met betrekking tot deze zaak, niet is voldaan. De uitoefening van het retentierecht is dan ook een recht en geen verplichting in hoofde van de schuldeiser." (Rb. Antwerpen (9e B k.) nr. 017247/A, 7 mei 2003 TBBR 2005, afl. 3, 152)

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 06 aug 2010 18:28

Stel dat we de reparatie verder laten uitvoeren bij dezelfde garagist ... kunnen wij dan enige schadevergoeding vragen ... we hebben al anderhalve maand geen vervangwagen (hebben zelf geen 2de wagen en ik werk in 4-ploegenstelsel waardoor ik niet op het openbaar vervoer kan rekenen), we zijn door al de vertraging ook al 2 maanden te laat om onze auto te laten keuren, dus zullen we ook daar een fikse som extra mogen betalen en bovendien zijn we ferm in onze vrijheid beknot ... we wilden graag nog op reis gaan met de wagen ... dit kan niet ... vele dingen kunnen we gewoon niet doen.
Kunnen we ergens aanspraak maken op een schadevergoeding?

Alvast bedankt voor alle eerdere reacties!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 aug 2010 21:33

Ja, als hij zijn opdracht niet heeft uitgevoerd zoals hij die moet uitvoeren. De bewijslast ligt wel bij u. Je kan misschien eens onderhandelen om een minnelijke oplossing te vinden. Kan dat niet, zal je naar de rechtbank moeten gaan.

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 27 aug 2010 19:29

Ondertussen zitten we al aan 4 maanden ... we hebben nu eindelijk een bestek gekregen (waar we al van in het begin naar gevraagd hadden) ... hierop wordt voor montage en demontage van de motor 2500 euro zonder btw gerekend aan 40 euro per uur... als ik dat eens uitreken ... komt dat op zo'n kleine 32 uur voor enkel demontage idem dan voor montage ...
Ik kan me voorstellen dat zoiets nogal wat tijd in beslag neemt, maar toch geen 4 dagen??? We hebben ondertussen geïnformeerd bij een andere garagist en die schat zo'n 6 à 8 uur werk te hebben voor demontage en idem voor montage.
Dit komt nogal op een ander kostenplaatje natuurlijk.

Onze garagist kwam met de uitleg aan dat hij die meerprijs aanrekent naar garantie toe ... kan dat zomaar??? Dit is toch niet meer normaal? Kunnen wij zijn prijzen betwisten? We kregen op voorhand nooit een bestek ...

Alvast bedankt! We zijn hier echt ten einde raad ...
Het liefst zouden we de wagen er weg halen, maar die heeft hij begin de maand net voordat hij in verlof ging (zonder ons dit op voorhand te melden) weer open gesmeten :cry:

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 27 aug 2010 19:51

Onze garagist kwam met de uitleg aan dat hij die meerprijs aanrekent naar garantie toe
Een garantie op het demonteren en monteren van een motor? lijkt me er eerder op dat u de boekhouder van de garage hebt gesproken in plaats van de technicien (hebben ze die wel in huis?)

Indien u de wagen er kan buiten te slepen zonder dat deze hersteld werd, dan behoeft deze garage geen enkele garantie te verrekenen, dacht ik zo.
Handige documenten voor Personenrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 28 aug 2010 07:08

Garantie? Is er dan nog garantie op die wagen?

chrisd
Berichten: 179

#14 , 28 aug 2010 10:03

Buiten het merk van de wagen een zelfde probleem meegemaakt.
Na meer dan een jaar, kwam het uit dat de goede garagist de motor zelf had gemolesteerd door; deze te zandstralen langs de binnezijde zonder de doorgangen (die op de micron nauwkeurig zijn) af te dekken....

Tip: Indien je deze wagen daar mocht laten weghalen, onmiddellijk ook controleren of alle onderdelen meekomen!
@Luc,
Hoe is dat verder afgewikkeld??

@DodgeRam
M.i. lijkt het er op, dat er, net als bij Luc, bij die garage iets is verkeerd gegaan en probeert garagist daarvoor opdrachtgever te laten opdraaien.
Zou zelf die auto niet terugnemen zonder dat duidelijk is, wat dat precies geweest is.
Zou zelf zeggen: draai de rollen om: laat hèm een probleem hebben.
Ga de kwestie met de garagist bespreken en zeg hem ook te overwegen zelf zolang op zijn kosten voor een tijdelijke voorziening te gaan zorgen.
Wacht dan nog b.v. 14 dagen en stap dan naar een advokaat??

Er zijn trouwens genoeg gebruikte Rams te koop; zie b.v. Marktplaats.nl.

DodgeRam
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 28 aug 2010 16:33

@float: Neen, er is geen garantie op de wagen ... toen ik de garagist erover aansprak dat zo'n kleine 32 uur aangerekend werd voor enkel demontage van de motor, wat volgens mij nogal ferm overdreven is, gaf hij als uitleg dat hij daar een bepaald aantal uren bijrekent naar garantie toe in de toekomst (op zijn werk dus ... geen garantie op de auto of op de motor, maar op hetgeen hij uitvoerde van aansluitingen ed ...)

@chrisd: de garagist beweert dat hij zijn eerste herstelling uitvoerde om ons een zo goedkoop mogelijke oplossing te bieden (dat was dus vervangen van de krukas en zuigers), volgens hem zou de herstelling zo volledig geweest zijn ... we stonden bij hem toen de motor open lag en hij ons alle stukken toonde en beweerde dat met deze herstellingen het euvel verholpen zou zijn ... maar na zijn testrit van zo'n 100km bleek er ineens weer een probleem ...

We zijn ondertussen 4 maanden verder ... de garagist is uit verlof, we gingen bij hem langs in de hoop op een overeenkomst, wat toegevingen van zijn kant ... maar hij weigert ook maar enige vorm van goodwill ... we moeten zelf ook overal gaan rondbellen op zoek naar een occasiemotor...

Ik vrees dat we toch maar eens naar een advokaat moeten ... jammer dat we niet onderling tot een oplossing komen ...

Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips en info ... als je nog goede raad hebt, laat maar komen hè!

Terug naar “Gebrekkige Producten”