Occasiewagen met garantie maar zonder werkuren

anpro
Topic Starter
Berichten: 1

Occasiewagen met garantie maar zonder werkuren

#1 , 20 jul 2010 11:52

Ik heb net mijn eerste occasiewagen gekocht bij een kleine handelaar in de buurt. De auto heeft een jaar garantie, maar nu blijkt uit het contract, dat ze de garantie alleen op onderdelen geven. Alle werkuren zijn uitgesloten en moeten zelfs bij herstellingen tijdens de garantieperiode door ons betaald worden. Is dit wel wettelijk en/of gebruikelijk?

Ik heb nog niet de volledige koopsom betaald en vraag me nu af, of het wel veilig is.

Verder zijn ook bepaalde onderdelen van de garantie uitgesloten, zoals bvb de elektriciteit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 20 jul 2010 12:11

Er bestaat de mogelijkheid om de wagen eerst eens aan te bieden voor een diagnose, ik dacht dat de VAB dergelijke controles ook organiseert
Handige documenten voor Personenrecht

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 jul 2010 14:41

Er van uitgaande dat de verkoper dit doet als zijn beroepsactiviteit.

Van de bepalingen in verband met consumentenkoop kan niet worden afgeweken.

Art. 74, 14° WMPC: "In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken:
14° de wettelijke waarborg voor verborgen gebreken, bepaald bij de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek, of de wettelijke verplichting tot levering van een goed dat met de overeenkomst in overeenstemming is, bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het Burgerlijk Wetboek, op te heffen of te verminderen;"

Art. 75. § 1 WMPC: "Elk onrechtmatig beding is verboden en nietig. De overeenkomst blijft bindend voor de partijen indien ze zonder de onrechtmatige bedingen kan voortbestaan. De consument kan geen afstand doen van de rechten die hem bij deze afdeling worden toegekend."

Art. 1649quinquies, §2 BW : "In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument."

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”