Hotel geregeld voor 3 dagen (niet wat we konden verwachten)

angelke
Topic Starter
Berichten: 5

Hotel geregeld voor 3 dagen (niet wat we konden verwachten)

#1 , 28 feb 2010 16:18

We hadden een hotel geregeld voor 3 dagen in Heyd bij Durbuy. [naam hotel verwijderd aangezien klachten wegens laster en eerroof duurder kunnen uitvallen dan de kosten tot op heden: Vandebos]
Even onze bedenkingen over het hotel :
--Onthaal: allesbehalve een warm onthaal… Na 2x te bellen (zo’n 5 min later) werd de deur geopend door iemand die het hotel verliet… (bleek de eigenaar te zijn)
--Zo zijn wij binnen geraakt en moesten dan nog even wachten voor we onthaald werden.
--Men toonde ons wat we wilden als ontbijt en toonde ons de weg naar de kamer met de nodige uitleg over de kamer.
--De kamer: helemaal niet zoals op reclame foto’s voorgesteld. De foto’s zijn een optisch bedrog!
--Kamer veel te klein, men heeft amper plaats om de bagage te zetten (geen kasten voorzien).
--“jacuzzi” niet aantrekkelijk. Ook geen plaats om je badkamerspullen kwijt te kunnen.
--Informatie: 2 verschillende versies : er was niets om te eten, het dichtstbijzijnde stad was ‘Bomal’ volgens de persoon aan het onthaal. We besloten om te vertrekken. Uiteindelijk deelde de eigenaar van het hotel ons mee, dat wij toch een schotel konden krijgen, indien gewenst… We voelden ons al helemaal niet welkom in het hotel door het onthaal en de kamer die teleurstellend was… Het was niet wat we mochten verwachten volgens de foto’s!

We besloten om niet te overnachten in het hotel, vanwege de te kleine kamer en gebrek aan service.
De persoon aan het onthaal was niet akkoord en vroeg ons het totale bedrag te betalen… Wij hadden al een voorschot betaald van 100 euro.… We gaven de sleutel terug en stapten in onze wagen en vertrokken. Wij Waren amper weggereden toen een ‘jeep’ ons klem reed. Er was geen uitweg meer…
Twee mannen stapten uit de jeep, de eigenaar, en een onbekende man, keken in de wagen om te zien of er bagages waren… Hij eiste de volledige betaling van ons verblijf, door verbale agressie en intimidatie (wij zaten klem doordat zijn jeep de weg blokkeerde). Hij eiste dat wij 250 euro’s betaalden.
Ik herinnerde hem eraan dat wij een voorschot van 100 euro’s betaald hadden.
Na enig agressieve discussie betaalden wij hem uiteindelijk nog 100 euro, onder dwang. Hij liet ons dan pas met rust en we konden vertrekken.

Hij heeft dus 200 euro aan ons verdiend, zonder dat wij er konden overnachten in deze omstandigheden:
--Veel te kleine kamer waar je amper kon roeren en het gebrek aan service.

Conclusie:
-Dit hotel lijkt gezellig, maar de foto's zijn een optisch bedrog, een bedrieglijke reclame.
-Niet klantvriendelijk, “ Wij vermoedden dat die twee mannen er van geprofiteerd hebben dat wij een onervaren jong koppel zijn, om ons te intimideren en bedreigen . Vooral dat de plaats erg afgelegen is. .
Een heel onveilig gevoel..

Ik vermoed dat we nooit ons geld zullen terug zien, maar een klacht is neergelegd bij de politie.
Is het wel geldig dat hij zomaar het totaal bedrag vraagt, wanneer wij niet wensen te overnachten? Daarvoor dient toch die voorschot?
Graag jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
papee
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#2 , 28 feb 2010 18:37

Je had er beter aan gedaan van ter plaatse de politie te bellen.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 01 mar 2010 10:41

Ik weet niet wat de precieze boekings- en annulatievoorwaarden van het hotel waren maar als jullie 100€ voorschot hebben betaald dan zou men van de veronderstelling kunnen uitgaan dat dat bedrag de kosten dekt in geval van een 'no show'.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een hotel misleidende foto's gebruikt. Vaak worden foto's van een 'superieure' kamer weergegeven en krijg je een 'standaard' kamer.
Ik wil dit hotel zeker niet verdedigen maar jullie vertrek was wel grotendeels het gevolg van subjectieve factoren (geen warm onthaal, kleine kamer en badkamer, geen aantrekkelijke jacuzzi).

Reclame

angelke
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 01 mar 2010 12:30

Ik dacht altijd dat een voorschot er was voor hun te dekken idd...
Bovendien zijn we nog zo eerlijk geweest om het mee te delen waarom we weg gingen. Hebben wij hier dan een fout begaan, wettelijk gezien? :?

Over de annulatievoorwaarden vind je niets. En ik dacht ook dat je daarom 'voorschot' betaald?

Betreffende ons vertrek: wij zijn afgegaan op die foto's, maar 't was echt niet wat het was; bovendien was die eigenaar zo uit op zijn geld (voor de 3 dagen dat we daar overnacht hebben) en heeft hij ons echt bedreigd, ook dit is een reden om niet meer te willen blijven, naast onze subjectieve factoren. Alles bij één, doet het hem.

@ Papee: Wij hebben niet te lang gewacht om klacht neer te leggen - maar op dat moment, verkozen we om snel naar huis te gaan (aantal km's af te leggen). Ik denk dat de tijdstip, de dag van klacht neerleggen niet veel kan verschillen? Een mens moet soms 'kunnen plaatsen - verwerken' .. We waren er wel niet goed van dat deze persoon ons klem reed en ons bedreigde.

We willen dan ook de mensen aan het denken zetten, voor ze zichzelf zo ver verplaatsen voor dit hotel in Heyd (originele b&b), waar je een sprookje zou beleven in de kamers.. wanneer het voor ons eerder een nachtmerrie is geworden.

Ik mag blijkbaar de naam niet vermelden, maar indien jullie meer informatie willen, mag je mij gerust per PM vragen stellen.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 01 mar 2010 12:56

Er is in Wallonië een vergunning nodig voor het openhouden van gastenkamers (tourisme de terroir), een subsidiebeleid, enz.

Eventueel kan je een controle-instantie aanschrijven (Gîtes de Wallonie, Acceuil champêtre), de dienst voor toerisme van Durbuy, de Waalse dienst voor toerisme (OPT), enz. Mochten anderen ook negatieve ervaringen hebben overgehouden aan hun verblijf in dat hotel, dan riskeren ze in ieder geval hun subsidies of vergunning kwijt te raken.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 01 mar 2010 13:51

Bedankt om me de naam door te geven.

Het gaat hier niet om een hotel maar om een Chambre d'Hôtes met wel héél bijzondere themakamers. Nu ben ik al in heel veel hotels en b&b's geweest maar nog nooit in iets dergelijks. Dit is geen zaak voor iedereen, je moet er voor zijn. Ik zou er bv mijn moeder niet naartoe sturen want die zou liever een 'normale' kamer willen.

Ik heb er reviews over gevonden die toch wel heel positief zijn.

Je hebt waarschijnlijk een speciaal arrangement geboekt want hun goedkoopste kamer kost normaal 115€ (x3 = 345€ wat veel meer is dan 250€). Speciale arrangementen hebben meestal ook speciale voorwaarden (zoals minder flexibel annuleren enz)
Deze b&b schijn heel lang op voorhand volgeboekt te zijn.

Wat het eten betreft: De b&b zelf serveert geen eten. De eigenaars blijken een nabijgelegen restaurant uit te baten, geopend 's avonds op ma, vr, za en zo, zondag ook 's middags. Als jullie dan op een sluitingsdag zijn aangekomen vind ik het wel vriendelijk als men jullie toch een maaltijd had willen serveren. Dat kan je bezwaarlijk slechte service noemen.

Ik heb het gevoel dat de stijl van de zaak jullie niet lag, dat het jullie ding helemaal niet was en dat jullie daarom zijn vertrokken.
Zelf ben ik ook al eens in een hotel geweest dat niet aan mijn verwachtingen voldeed of in mijn ogen ronduit slecht was, maar als ik geboekt had ben ik er toch gebleven (tenzij er objectieve wanprestaties zouden zijn, zoals bv vuil, of beestjes in het bed, ernstige gebreken)
Tenslotte hebben jullie er zelfs niet één nacht willen slapen.
Bovendien zijn we nog zo eerlijk geweest om het mee te delen waarom we weg gingen. Hebben wij hier dan een fout begaan, wettelijk gezien? :?
Tja, wat hadden jullie anders moeten zeggen?

Over de cowboy-achtige manier waarop de uitbater jullie heeft doen betalen laat ik me niet uit, dat laat ik aan anderen over.

angelke
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 01 mar 2010 19:04

Bedankt om me de naam door te geven.

Het gaat hier niet om een hotel maar om een Chambre d'Hôtes met wel héél bijzondere themakamers. Nu ben ik al in heel veel hotels en b&b's geweest maar nog nooit in iets dergelijks. Dit is geen zaak voor iedereen, je moet er voor zijn. Ik zou er bv mijn moeder niet naartoe sturen want die zou liever een 'normale' kamer willen.

Ik heb er reviews over gevonden die toch wel heel positief zijn.

Je hebt waarschijnlijk een speciaal arrangement geboekt want hun goedkoopste kamer kost normaal 115€ (x3 = 345€ wat veel meer is dan 250€). Speciale arrangementen hebben meestal ook speciale voorwaarden (zoals minder flexibel annuleren enz)
Deze b&b schijn heel lang op voorhand volgeboekt te zijn.

Wat het eten betreft: De b&b zelf serveert geen eten. De eigenaars blijken een nabijgelegen restaurant uit te baten, geopend 's avonds op ma, vr, za en zo, zondag ook 's middags. Als jullie dan op een sluitingsdag zijn aangekomen vind ik het wel vriendelijk als men jullie toch een maaltijd had willen serveren. Dat kan je bezwaarlijk slechte service noemen.

Ik heb het gevoel dat de stijl van de zaak jullie niet lag, dat het jullie ding helemaal niet was en dat jullie daarom zijn vertrokken.
Zelf ben ik ook al eens in een hotel geweest dat niet aan mijn verwachtingen voldeed of in mijn ogen ronduit slecht was, maar als ik geboekt had ben ik er toch gebleven (tenzij er objectieve wanprestaties zouden zijn, zoals bv vuil, of beestjes in het bed, ernstige gebreken)
Tenslotte hebben jullie er zelfs niet één nacht willen slapen.
Bovendien zijn we nog zo eerlijk geweest om het mee te delen waarom we weg gingen. Hebben wij hier dan een fout begaan, wettelijk gezien? :?
Tja, wat hadden jullie anders moeten zeggen?

Over de cowboy-achtige manier waarop de uitbater jullie heeft doen betalen laat ik me niet uit, dat laat ik aan anderen over.
Dat er positieve ervaringen zijn, sluiten wij nergens uit hoor.
Maar een negatieve ervaring mag ook vermeld worden; of niet ?
DIt moet mensen niet onbekend blijven. Mensen hebben recht om deze informatie te krijgen (is onze mening althans).

En die 250 vroeg hij, omdat wij al 100 euro voorschot betaalde, dus in totaal is het wel 350 euro hé :wink:

En die informatie om ons 'een schotel' aan te bieden heeft hij pas gezegd toen we al bijna weg waren! Voordien werd ons aan het onthaal meegedeeld dat we naar de dichtbij zijnde stad moesten gaan: nl. Bomal... en de eigenaar geeft een TOTAAL andere versie...
We wisten trouwens dat we geen eten konden krijgen, maar indien je je mond opent en kritiek geeft, krijg je ineens wel eten? :?
Ik kan begrijpen dat een restaurant gesloten is en wij begrepen dus ook die reden, maar als je daarna zegt dat je ons toch iets kan aanbieden, wanneer het onthaal ons anders informeert, vind ik het wel niet correct (gebrek aan informatie, gebrek aan service).

Die informatie (positieve ervaringen) weet ik over het hotel, ik wil eerder weten waarom een "voorschot" gevraagd is en of het wettelijk is om daarna nog het volledig bedrag te vragen, indien je daar niet logeert

Bedankt voor de tip Bartvdv, daarvan gaan we zeker gebruik maken!

Eigenlijk kan ik hier niets bij toevoegen - enkel: dat we ons verhaal willen delen met mensen: geloven wie geloven wilt - en leren uit wie leren wilt.
Zo'n 'cowboy gedrag' (zoals jij het noemt) is net wel belangrijk... want dit moet mensen aan het denken zetten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”