Allereerst mijn beste wensen voor 2025.
Mijn excuses alvast voor de lange post maar voor de duidelijkheid kon ik niet anders.
Ik had graag jullie advies gehad over een probleem dat wij ervaren met de aankoop van een nieuw houtvuur, ik ga geen namen noemen omdat het probleem nog altijd niet is opgelost en dat ik de firma’s een kans wil geven voor hun fouten correct te kunnen rechtzetten.
Echter geloof ik nooit dat ze dit gaan correct kunnen oplossen en zou willen weten wat mijn plichten en rechten zijn om dit tot een goed eind te kunnen brengen.
Op 30/07/24 hebben wij de bestelling geplaatst voor een nieuw houtvuur bij winkel X met de afspraak voor de installatie te laten doorgaan vanaf 4/11/2024 en dat het vuur op dezelfde plaats moest komen als het oude.
Op 26/10/24 hebben wij het volledig bedrag (4200€) moeten overmaken voordat ze kwamen installeren, ik vond dit persoonlijk geen goed plan maar het kon niet anders volgens winkel X.
Op 4/11/24 is de technieker van winkel X ons vuur komen installeren en daar zijn reeds 2 problemen ontstaan.
Ik vond dat het vuur niet op de juiste plaats stond en dat het veel te dicht bij de muur was geplaatst, volgens de technieker van winkel X was dit allemaal geen probleem.
Wanneer de technieker vertrokken was hebben wij meteen het vuur in gebruik willen nemen en daar kwamen wij tot de vaststelling dat de verf van de deur eraf viel bij de minste aanraking en dat er roest onder zat, het vuur zelf had geen problemen alleen de deur. (een raadsel hoe de technieker van winkel X dit niet heeft kunnen vaststellen gezien de schade)
Na een paar uur het vuur in gebruik genomen te hebben werd meteen duidelijk dat het vuur te dicht bij de muur stond en dat deze veel te warm werd voor een veilig gebruik.
Ik heb de dag zelf van de plaatsing mijn 1ste mail verzonden naar winkel X om de 2 problemen te melden.
Beschadigingen vuur:

Op 5/11/24 heeft winkel X contact met mij opgenomen en zei mij dat ze ons houtvuur zelf aankopen bij invoerder Y en dat invoerder Y met mij ging contact opnemen voor de vervanging van de deur.
Winkel X zei me ook meteen dan er een technieker van hun het vuur correct ging komen plaatsen volgens de afgesproken afspraken.
Op 19/11/24 heb ik mijn 2e mail moeten maken naar winkel X omdat ik nog altijd niets ontvangen had van feedback voor de correcte plaatsing van het vuur en de vervanging van de deur.
Op 20/11/24 heb ik feedback ontvangen van winkel X dat invoerder Y een nieuwe deur ging opsturen vanuit het fabriek in Oostenrijk.
Op 26/11/24 is winkel X hun technieker het vuur correct komen plaatsen op de afgesproken afstand van de muur, alles goed verlopen.
Op 5/12/24 een 3e reminder gestuurd voor de vervanging van de deur, nog niets van feedback ontvangen.
Op 6/12/24 heb ik feedback ontvangen van winkel X dat de deur nog steeds onderweg is vanuit Oostenrijk.
Op 9/12/24 krijg ik een mail van invoerder Y dat hun technieker op 12/12/24 de deur komt vervangen.
Op 12/12/24 is de technieker van invoerder Y mijn deur komen vervangen en daar zijn 2 nieuwe problemen ontstaan.
Het eerste probleem is dat de nieuwe deur scheef in het vuur steekt en dat deze nu opent bij het minste contact (deurhandvat), de oude deur moest met stevig duwen en trekken om deze te openen/sluiten.
Ik heb de technieker meerdere malen gevraagd of alles correct is en dat was het geval zei hij, ik heb die man 10 tallen keren de deur zien openen en sluiten dus ik begrijp niet hoe hij dit niet gevoeld of gezien heeft.
Het 2e probleem is echter veel erger want hij heeft ook 3 beschadigingen aangebracht in het metaal van het vuur bij het plaatsen van de nieuwe deur.
Ik heb foto’s (met EXIFF) van het volledige vuur voordat de technieker langskwam en die foto’s tonen dat het vuur geen beschadigingen had.
Foto's van de beschadigingen:

Deze beschadiging is zichtbaar wanneer men de deur opent, deze beschadiging is volgens mij onrepareerbaar want de krassen zitten in het metaal:

Ik heb de technieker ook meerdere malen gevraagd of ik hem niet moest helpen omdat ik zag dat hij het moeilijk had, het was allemaal OK voor de man en hij kon dit zelf wel regelen.
Op 13/12/24 ben ik persoonlijk naar winkel X geweest om dit te melden en heb dit ook allemaal meteen op mail gezet naar winkel X met de nodige foto’s als bewijs.
Op 17/12/24 heb ik feedback ontvangen van winkel X dat invoerder Y nu 2 techniekers gingen sturen voor mijn 3e deur te komen vervangen en dat ze het toestel in nieuwstaat gingen plaatsen.
Op 17/12/24 heb ik meteen gereageerd op die mail naar winkel X en heb invoerder Y (op vraag van winkel X) ook in de mail gezet dat wij hier helemaal niet akkoord mee waren en dat wij verdere stappen zouden overwegen indien er de minste zichtbare schade zou overblijven.
Invoerder Y is gesloten tot volgende week (6/1/25) dus heb hierop nog geen feedback mogen ontvangen.
Indien het niet opgelost geraakt bij de volgende interventie zou ik een aangetekende brief versturen en nog een normale brief per post naar winkel X om hun in gebreke te stellen.
Ik heb op de website van de overheid economie een voorbeeld brief gevonden voor hun in gebreken te kunnen stellen en dat wij een nieuw vuur of terugbetaling willen.
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... -garantie (modelbrieven)
Ik wou nu weten of wij in ons recht staan en of mijn stappen correct zijn, met een korting nemen wij geen genoegen.
Alvast bedankt voor de feedback.
Groeten,
Eric
Groeten,
Eric