Zonnepanelen niet geplaatst zoals in offerte, firma weigert alle medewerking

Pentecost_III
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen niet geplaatst zoals in offerte, firma weigert alle medewerking

#1 , 07 okt 2022 15:22

De situatie is als volgt: we hebben in juli een offerte getekend voor het plaatsen van 14 zonnepanelen, een omvormer, batterij en keuring. 8 zonnepanelen zouden op het dak van het hoofdgebouw gelegd worden (oriëntatie Z-O), en 6 panelen op het dak van de garage (licht hellend dak richting N-W). Tijdens het overeenkomen van de afspraken werd ons verzekerd dat de panelen op het dak van de garage met behulp van beugels een helling van 30° richting het Z-O zouden krijgen. De installateurs hebben de panelen echter geplaatst op het dak van de bijbouw, dat licht hellend is richting N-O, met behulp van beugels die ze wat kantelen naar het Z-O, maar die beugels volgen alsnog de helling richting N-O. De panelen vangen dus wel wat ochtendzon op, maar als de zon op zijn hoogst staat, produceren ze al bijna niks meer.
Ik heb dit onmiddellijk gemeld aan de projectleider, zowel telefonisch als per mail met foto's erbij, en hij werd meteen defensief en zei dat wat ik wou, niet mogelijk was. Wie daarin gelijk heeft, laat ik in het midden, maar tijdens het gesprek om tot een offerte te komen was oriëntatie naar Z-O verzekerd, en ik als onwetende klant ben daar in meegegaan. De verkoper van de panelen en de projectleider spreken elkaar in feite tegen maar geven dat niet expliciet toe.

Ik dacht: ik heb de hogere hand, want ik heb nog niks moeten betalen... Ik heb formeel de factuur betwist en slechts een deel betaald, ik wil tonen dat ik van goeie wil ben, en betaal voor het werk dat wél correct werd uitgevoerd. Maar zij gooien nu heel de boel dicht tot ik alles betaald heb. Ze tonen geen enkele wil om de installatie aan te passen, maar het probleem is dat ik de nodige documenten niet krijg om de registratie bij Fluvius te doen of om de premie aan te vragen. Kan ik uberhaupt nog iets doen, behalve betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 08 okt 2022 06:33

Heb je de firma in kwestie al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd, met foto's erbij, en een redelijke termijn om het probleem op te lossen.

Stuur zo snel mogelijk een AS, en tegelijk een brief. Bijde verwijzend naar elkaar (in AS 'dit schrijven wordt u tevens per gewone post bezorgd', en in de gewone brief 'dit schrijven wordt u tevens aangetekend bezorgd).

Mail of telefoon hebben in zulke gevallen weinig of geen nut.

Greetz,

P.

Pentecost_III
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2022 11:14

Heb je de firma in kwestie al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd, met foto's erbij, en een redelijke termijn om het probleem op te lossen.

Stuur zo snel mogelijk een AS, en tegelijk een brief. Bijde verwijzend naar elkaar (in AS 'dit schrijven wordt u tevens per gewone post bezorgd', en in de gewone brief 'dit schrijven wordt u tevens aangetekend bezorgd).

Mail of telefoon hebben in zulke gevallen weinig of geen nut.

Greetz,

P.
Ingebrekestelling nog niet, wel formeel de factuur betwist, daarvoor heb ik deze pagina gebruikt: https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... erd%20zijn

Denk dat zij er zich weinig van aantrekken aangezien ik de nodige documenten voor registratie Fluvius en premie pas krijg als betaling voldaan is.
Is mijn enige optie nog om alles te betalen en achteraf ingebrekestelling op te sturen? Daar ga ik weinig mee bereiken vrees ik.

Reclame

BertDeBouwer
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2022 13:55

Probeer een gesprek aan te gaan. Als ik het goed lees staat er niks in de offerte over de afwijkende plaatsing. Ik vrees dus dat je niet heel erg sterk staat.

Terug naar “Gebrekkige Producten”