omvormer nog steeds defect, niet meer in garantie

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

omvormer nog steeds defect, niet meer in garantie

#1 , 31 aug 2022 18:07

We kochten een huis in 2017, omvormer van de zonnepanelen bleek niet goed te werken.

Vooral bij volle zon (hart van de zomer) werkt het toestel slecht en geeft foutcodes, maakt lawaai en herstart vaak.
Bij mindere zon werkt het toestel wel beter.
Toestel is in garantie tot 2021 dus we contacteren de installateur.

We kregen ook de optie om zelf af te koppelen en te gaan leveren naar een service point, maar wij zijn geen elektriciens dus wij durven daar niet aan komen, we willen ook niet nog iets meer kapot maken.
We vragen maar krijgen geen vervangtoestel, toestel is maanden weg voor herstelling en krijgen een factuur voor 300 euro voor afkoppelen en ophalen/afleveren toestel. Maanden lang geen opbrengt certificaten en energiefactuur duurder.

2018 weer hetzelfde probleem, weer in volle zon.
Installateur zegt om beter te wachten tot later omdat er anders weer weken/maanden geen opbrengst is en er nu toch nog iets van productie is.
2018 wel rendement maar geen optimaal rendement en geen optimaal opbrengsten certificaat.

2019 gaat het toestel weer in herstelling, weer geen vervangtoestel. We krijgen te horen dat het probleemtoestellen zijn die uit productie zijn genomen.
2019 weer geen optimaal rendement.

2020 .. .je raadt het al, toestel geeft weer foutcodes.

Deze keer eisen we een nieuw toestel, toestel is al jaren defect, wordt steeds zogezegd "hersteld" maar wetende dat dit probleem toestellen zijn is dit steeds gewoon een pleistertje op de wonde tot de garantie zal verlopen zijn in 2021.

Naar schatting toch 2000 euro al verloren aan gebrekkig toestel in garantie, installateur wijst op "fabrieksgarantie" en weigert nieuw toestel, stelt wel voor om het toestel nog eens te herstellen voor de zoveelste keer en dat het minstens 8 weken zal duren, zonder vervangtoestel.

Wij weigeren de zoveelste "herstelling" met weeral maanden geen opbrengt en eisen een nieuw toestel.
Hebben toen klacht ingediend bij ombudsdienst voor energie in 2020 en die gaven "advies" dat wij recht hadden op een nieuwe omvormer.
Maar installateur weigerde nog steeds nieuw toestel te leveren.

-----------------------------------------------------------------------------------

Dit alles was tot 2020-2021, de installateur heeft blijven uitstellen tot wanneer de garantie is verlopen in 2021

Nu, die periode ben ik heel ziek erg geworden en mocht ik van de dokter mij niet meer bezighouden met stresserende zaken, ik heb anderhalf jaar werkonbekwaam geweest door chronische stress - neurovegatieve dystonie.
Ik kon het gevecht met die installateur niet meer aan.

Ondertussen zijn we nu 2022, toestel is nog steeds defect en geeft nog steeds dezelfde foutcodes, maar de garantie is verlopen.

Vraag kunnen wij nu nog steeds, met verlopen garantie, via gerechtelijke procedure een nieuw toestel krijgen of is die zaak niet meer te winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 31 aug 2022 18:26

Te duur en te stresserend.
Vraag aan de installateur een commerciële toegeving, nieuwe omvormer die geïnstalleerd wordt aan inkoopprijs.
Als het een gerenommeerd bedrijf is met een goede jaarrekening kan je voorstellen dat je de volledige kost als voorschot zult betalen, kwestie van het vertrouwen te winnen.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 01 sep 2022 11:49

Ik vraag me 1 ding af, hoeveel ingebrekestellingen heb je eigenlijk al verstuurd vanaf 2017 tot nu ?
Zijn die er , dan is de garantieperiode opgeschort voor alle maanden dat het toestel in herstelling was.
Je gaat met alle dokumenten naar een advocaat, vraag zijn visie, en dan dagvaart je de installateur.
Zijn die er niet, dan kun je alleen maar op de goodwill rekenen van de installateur , maar ik vrees er voor afgaand op zijn non- commerciële behandeling van jouw probleem.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 01 sep 2022 12:48

Hoeveel kost zo'n omvormer?
Hoeveel kost het wachten op herstelling?
Hoeveel kost een procedure, incl advocaat , en met hoeveel kans op "winnen" ? Hoe lang gaat dat dan nog duren ?

Een goede raad, maak eens voor uzelf een degelijke kosten/baten berekening, en dan, beslis, en ga verder met uw leven.

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2022 16:31

ja dat zijn typische antwoorden hé, het kost meer via de rechtbank dus moet je je maar laten oplichten door zo'n malafide installateur en de kosten zelf slikken.... heel frustrerend is dit

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 01 sep 2022 17:04

U blijft vooral vrij, en ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van uw keuze.

U kan het principieel spelen, en voor het Grote Gelijk gaan, of het bekijken vanuit uw eigen financieel standpunt, mooi toch?

Dus ?

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 01 sep 2022 18:39

Welke foutcodes krijg je ? Overspanning? Dan moet de installatie tijdelijk losgekoppeld worden / geïnjecteerd vermogen verlaagd worden. Als dat zo is zal ook een nieuwe dit “probleem” geven. Netbeheerder moet dan z n net herbalanceren maar dat kost ze veel geld ….

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 01 sep 2022 22:58

Je hebt zelf ook een fout gemaakt. Er werd gecommuniceerd dat de omvormer van dat merk en type van extreme lage kwaliteit is.
Op dat moment had je al moeten beslissen om een nieuwe omvormer te kopen. Je hebt voor de herstelling gekozen, tot tweemaal toe. Je had veel ellende gespaard als je direct een nieuwe had gekocht.
Een nieuwe omvormer kopen van een degelijk merk is uw verantwoordelijkheid want er gaat geen enkele verdeler een
Rodania horloge wisselen voor een Breitling
Lada voor Bentley
Powerplus voor Hilti
Beko voor Smeg


Ik snap ook niet waarom dat je direct wilt procederen tegen een installateur. Dat is een nobody in het verhaal. Je hebt de verdeler (servicepunt waarover dat je sprak) en het merk. Je kan die rechtstreeks mailen en proberen om daar te verhalen. Er zijn zoveel pistes die je kan bewandelen maar je wilt per se het sukkeltje (de installateur) straffen terwijl dat de echte boosdoener (chinese brolfirma) buiten schot blijft. Het garantiebeleid (inwisselen in plaats van herstellen) wordt door die mensen bepaald en niet door de installateur. Bovendien zijn heel veel omvormers maar een kort leven gegund. Hitte en elektronica gaan niet tezamen. Hou er maar rekening mee dat je tijdens de levensduur van uw zonnepanelen, de omvormer, drie tot vier keer zult moeten vervangen.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 02 sep 2022 11:45

Hou er maar rekening mee dat je tijdens de levensduur van uw zonnepanelen, de omvormer, drie tot vier keer zult moeten vervangen.
Mijn Platinum omvormer is 14 jaar oud. Doet nog altijd probleemloos zijn ding. Hopelijk nog heeeeel lang.

Bij herhaalde pannes zou k ook idd traantjes drogen en een nieuwe kopen.

aceke
Berichten: 138

#10 , 01 okt 2022 08:39

Welk merk van omvormer heb je?

puttemanp
Berichten: 613

#11 , 01 okt 2022 12:07

Vermits je zegt dat het enkel bij volle zon gebeurd, denk ik eerder aan overspanning. Dan zal de omvormer inderdaad een foutcode geven en herstarten. Dit gebeurd vaker om vaker, zeker in buurten waar veel zonnepanelen aanwezig zijn (zoals bij mij in de straat, Fluvius is al 2x moeten tussenkomen, maar hoe meer zonnepanelen, hoe groter het probleem wordt).
Dit is geen probleem met de omvormer, maar een beveiliging.

Probleem moet in dit geval opgelost worden door ofwel de netbeheerder die, zoals reeds gezegd, het net moet balanceren, ofwel een electricien die de stroom verdeeld over verschillende fases (als je een 3 fasige aansluiting hebt).

Greetz,

P

puttemanp
Berichten: 613

#12 , 01 okt 2022 12:07

Vermits je zegt dat het enkel bij volle zon gebeurd, denk ik eerder aan overspanning. Dan zal de omvormer inderdaad een foutcode geven en herstarten. Dit gebeurd vaker om vaker, zeker in buurten waar veel zonnepanelen aanwezig zijn (zoals bij mij in de straat, Fluvius is al 2x moeten tussenkomen, maar hoe meer zonnepanelen, hoe groter het probleem wordt).
Dit is geen probleem met de omvormer, maar een beveiliging.

Probleem moet in dit geval opgelost worden door ofwel de netbeheerder die, zoals reeds gezegd, het net moet balanceren, ofwel een electricien die de stroom verdeeld over verschillende fases (als je een 3 fasige aansluiting hebt).

Greetz,

P

Terug naar “Gebrekkige Producten”