Geknoeid met onderhoudsboekje

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

Geknoeid met onderhoudsboekje

#1 , 30 aug 2022 08:35

Bij de aankoop van een 2dehands wagen lijkt voor mij de wagen in perfecte staat en dat is hij tot op heden ook. Het serviceboekje was echter wel maar deels ingevuld met de uitleg dat de eigenaar het voertuig had aangekocht in Antwerpen maar een tweede verblijfplaats had aan zee waardoor de wagen daar ook gestald stond. Lokaal zou de man beroep hebben gedaan op een garage om aldaar zijn service te laten uitvoeren. Sinds 2018 staan er dan ook drie stempels met datum en handtekening in het boekje van de lokale garage waar zogezegd dan ook de service beurten zijn uitgevoerd. Ook werd het voertuig verkocht als zijnde van 1ste eigenaar.

Na de wagen thuis te hebben merk ik een aantal kleine zaken op waarbij ik telefonisch vragen heb naar de verkoper toe, die mij eigenlijk niet kan antwoorden en waarop ik de gegevens van de 1ste eigenaar opvraag om aldaar antwoorden te kunnen krijgen. Idd, daar komt geen antwoord op en dan maar per mail dezelfde vraagstelling waarop ook geen terugkoppeling. Hmm... bizar en dan maar zelf op zoektocht naar de eerste eigenaar die ik al snel terug kan vinden.

Na een half uur met de brave man in contact te zijn, kom ik te weten dat hij tot twee jaar terug de eerste eigenaar is geweest (tem eind 2019) en er dus ook een tweede eigenaar is geweest voor de volgende periode tot op heden, waaraan hij het voertuig heeft verkocht. Hij meld mij ook dat hij steeds zelf de wagen heeft onderhouden als A1 technieker, en dus het boekje voor de periode dat hij de eigenaar nog was niet kan ingevuld zijn door een garage.

Mijn grootste twijfels ontstaan ivm het serviceboekje EN dat de beurten niet zijn uitgevoerd op de wagen en er dus geknoeid is met het boekje. Verder heeft de verkoper mij voorgelogen dat de wagen van de 1ste eigenaar zou zijn geweest alsook dat deze aan zee bij hem het voertuig dus heeft aangeboden om deze over te nemen.

Ik heb totaal geen vertrouwen meer in die kerel en garage. Heb hem ook een schrijven gestuurd met de feiten en wacht op verdere terugkoppeling.

Wat kan ik hier best ondernemen en eisen van die verkoper/garage? Dien ik hier een advokaat op in te schakelen of onderling te regelen indien hij reageert op mijn schrijven?
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2022 09:17

Op welke manier is u gegarandeerd dat de wagen maar 1 vorige eigenaar heeft gehad?

Als het onderhoud correct is gebeurd, waarom is dit dan relevant wie het heeft uitgevoerd? De wagen is toch niet meer in garantie die mogelijk hierdoor zou vervallen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 aug 2022 09:19

Wie of wat die wagen heeft onderhouden is van minder belang. Wel van belang is of de wagen GOED werd onderhouden. Dat kan je enkel weten na een diagnose onderzoek in een onafhankelijke garage, bvb bij VAB-VTB.

Reclame

passieke
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 30 aug 2022 16:58

@Thomas_A ... Meerdere malen heeft de verkoper mij bevestigd dat de wagen 1ste eigenaar was, ook in de advertentie en op mail. Het is van zeer groot belang dat deze wagen een goede service heeft gekregen en het boekje daadwerkelijk de juist uitgevoerde beurten weergeeft. Dat is nu niet het geval waardoor de meerwaarde in wederverkoop later, een flinke opdonder krijgt. Dan beter een blanco boekje met facturen dan een een vals ingevuld boekje zonder enig bewijs van een service beurt uitgezonderd van wat hij zelf aanbrengt.

@mava105 ... Zie terugkoppeling op Thomas zijn post.

Ik heb de verkoper ook schriftelijk mijn ongenoegen geuit en hem gewezen op zijn niet professionele houding. Ik eis dan ook een terugkoppeling met een eerlijk en correct gegeven, iets wat hij op heden niet is en heeft gedaan.

Verder zal ik de wagen ook laten nakijken bij een OPC alsook een analyse van de olie laten uitvoeren.
Als je steeds doet wat je graag doet, hoef je nooit te werken!

Terug naar “Gebrekkige Producten”