Winkel voeding weggeven na vervaldatum

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Winkel voeding weggeven na vervaldatum

#1 , 12 feb 2022 10:10

Ik kwam gisteren in een winkel waar ik heel regelmatig ga shoppen (een kleine zelfstandige winkel).

Bij de kassa stond er een palet frisdranken, met de melding "gratis mee te nemen, vervallen 01-2022".
Goed wetende dat deze producten niet snel slecht worden, en perfect weken na de zogenaamde vervaldatum nog perfect drinkbaar zijn, heb ik er een paar meegenomen.
Ik blij, de handelaar ook blij (anders moet deze betalen voor afvalverwerking).

Maar de vraag is: ik herinner me dat er een aantal jaar geleden in de krant stond dat handelaren "vervallen" voeding moeten vernietigen, zelfs schenken aan een voedselbank was verboden.
Is dit nog steeds van toepassing en is deze handelaar strikt genomen in fout, of is dit ondertussen gewijzigd?

Ik heb een goede relatie met de zelfstandige, en wil weten of ik hem zou moeten waarschuwen hiervoor of niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 12 feb 2022 10:36

Is het ten minste te gebruiken tot of ten minste houdbaar tot…

Bij ten minste houdbaar tot kan het dacht ik wel (en zo geeft Google me ook weer).
Je hebt dat ene app initiatief waar winkeliers hun goederen kwijt kunnen… daar werd dit toch ook al aangekaart…

Gelet dat het frisdrank is vermoed ik THT en dus geen probleem…


Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 feb 2022 14:49

Denk er wel aan dat ze, ondanks de verpakking, dus wel degelijk slecht worden
Ook frisdrank in blik
Zelfs gewoon bruiswater

eylis
Berichten: 8836

#5 , 12 feb 2022 14:58

Denk er wel aan dat ze, ondanks de verpakking, dus wel degelijk slecht worden
Ook frisdrank in blik
Zelfs gewoon bruiswater
Uiteraard, maar dan X aantal jaren later.... THT houdt eigenlijk in dat na die datum de goederen nog verbruikbaar zijn, maar dat dezelfde smaakkwaliteit niet gegarandeerd zijn. De smaak verandert dan beetje bij beetje. Niet gevaarlijk dus, maar wel een andere smaak...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 feb 2022 11:14

Uiteraard, maar dan X aantal jaren later....
Bruiswater in PET-fles: amper 6 maanden ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2022 17:13

https://newsmonkey.be/winkels-met-voedi ... laar-voor/
Laat ons niet uit het oog verliezen dat de meeste grootwarenhuizen deze producten vernietigen met in het achterhoofd dat de klant dan niet dezelfde niet-vervallen producten koopt. De consument weet heus wel wanneer een product niet meer bruikbaar is. Soms worden regels gecreëerd ingevolge gelobby en concurrentiestrijd. Als er geen gevaar is voor de gezondheid, zie ik persoonlijk hier geen probleem in. Immers de producten worden gratis aangeboden. Het moet uiteraard gaan om een "redelijke" overschrijding van de vervaldatum.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Gebrekkige Producten”