Nieuwe auto, ontbrekende opties.

mondeo17
Topic Starter
Berichten: 28

Nieuwe auto, ontbrekende opties.

#1 , 05 aug 2021 09:10

Beste,

Nieuwe auto besteld, levering voorzien voor oktober.
Nu hoor ik van verschillende personen die ook een nieuwe auto gekocht hebben (zelfde merk), dat ze een brief ontvangen hebben met opties die kunnen ontbreken , veroorzaakt door het chips tekort.
Nu is mijn vraag: als de sommige opties die op de bestelbon staan ontbreken, mag je dan de auto weigeren? Ook als de verkoper je op voorhand verwittigt en de opties van de totaalprijs in mindering gebracht worden?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 aug 2021 11:04

Hangt ervan af in welke mate de kleine lettertjes dat mogelijk maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 05 aug 2021 12:07

Een aantal fabrikanten, waaronder Porsche, Audi en Ford hebben besloten wagens uit te leveren met 'dummy' chips wegens het chiptekort (corona gerelateerd, veel meer PC's, smartphones en spelcomputers verkocht tijdens lockdown). Hierdoor zullen sommige opties dus niet werken.
Bedoeling is wel stelselmatig wanneer de chips beschikbaar komen deze alsnog te monteren na de levering van de wagen via terugroepacties. Het gaat dan hoofdzakelijk over chips voor niet essentiële systemen van de wagen.

P.

Reclame

mondeo17
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 06 aug 2021 15:19

Het gaat over een Mercedes. Blijkbaar worden bij bepaalde auto's, bepaalde opties geschrapt.
Worden dus ook niet nageleverd. Ik dacht dat ik van de koop kon afzien omdat de auto niet geleverd wordt gelijk ik hem bestel. Je bestelt een optie toch omdat je ze wil. Als automatische kofferklep al wegvalt, zijn we 10j. terug in de tijd. En dat bij een "premium" wagen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 aug 2021 16:55

Als de ontbrekende stukken terug aanwezig zijn op de markt, zou het kunnen dat men de wagen terug binnenroept om ze alsnog te installeren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”