Voorwaarde verkoopovereenkomst niet nagekomen

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Voorwaarde verkoopovereenkomst niet nagekomen

#1 , 23 jul 2021 12:36

Hi

Iets meer dan een jaar geleden heb ik een koop gedaan.

Aankoop van een 2dehands wagen bij een particulier. Hier stond in de overeenkomst dat een volledige onderhoudshistoriek bij een officiële dealer aanwezig moet zijn.

Blijkt dat deze niet bestaat nadat ik er heel wat moeite voor heb moeten doen. Dealer heeft enkel 1 onderhoud terug gevonden.

De persoon in kwestie kan ik niet meer bereiken: niet via mail, niet via telefoon.
Ik weet wel waar hij woont.

Vooraleer ik iets begin: is het de moeite voor mij om hem hierover aan te spreken en een schadevergoeding te eisen/auto terug te brengen (eventueel advocaat betrekken)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 jul 2021 13:30

Wat is uw schade en is er een oorzakelijk verband tussen die schade en het niet registreren van de onderhoudsbeurten?
Ik vrees dat veel van die "vooruitstrevende" digitale toepassingen niet correct worden opgevolgd door de dealers.
Leve het oude afgestempelde onderhoudsboekje!!!!

PS: vraag aan de particuliere verkoper of hij de onderhoudsfacturen kan tonen; zo heb ik het dilemma opgelost toen ik mijn vorige auto particulier verkocht (was dus ook niet volledig digitaal geregistreerd!)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 jul 2021 16:25

Persoonlijk hou ik ALLE onderhoudsfacturen bij, en zal die bij verkoop van mijn wagen als 2de hands, met plezier laten zien en overhandigen aan de koper.
Bij aankoop bij een particulier heb je geen waarborg. Pech dus voor u.

Reclame

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2021 18:25

Wat is uw schade en is er een oorzakelijk verband tussen die schade en het niet registreren van de onderhoudsbeurten?
Ik vrees dat veel van die "vooruitstrevende" digitale toepassingen niet correct worden opgevolgd door de dealers.
Leve het oude afgestempelde onderhoudsboekje!!!!

PS: vraag aan de particuliere verkoper of hij de onderhoudsfacturen kan tonen; zo heb ik het dilemma opgelost toen ik mijn vorige auto particulier verkocht (was dus ook niet volledig digitaal geregistreerd!)
Bepaalde 'luxe' merken verkopen beter door als alle originele documenten en onderhoudshistorieken worden bijgehouden. Daar betaal je dan 2dehands ook een prijs voor. Moesten deze documenten er niet bij zijn had ik zeker op z'n minst 2000 minder betaald. De verkoper kan ik momenteel niet bereiken maar als dat komt zal ik dat zeker doen. We hebben nog steeds een verkoopovereenkomst getekend waar er verplicht een onderhoudshistoriek bij moet zijn, ik vraag mij af of dit voldoende is om het af te dwingen.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2021 18:26

Persoonlijk hou ik ALLE onderhoudsfacturen bij, en zal die bij verkoop van mijn wagen als 2de hands, met plezier laten zien en overhandigen aan de koper.
Bij aankoop bij een particulier heb je geen waarborg. Pech dus voor u.
Klopt maar dan vraag ik mij af, aangezien we in de verkoopovereenkomst hebben staan dat die onderhoudshistoriek wel degelijk verplicht is en de koop zonder ongedaan wordt gemaakt of ik niets heb om op te staan?

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 30 jul 2021 09:27

Ik vraag me af, had je dit niet kunnen zien bij de aankoop? Er is toch een onderhoudsboekje bij de wagen waarin de (officiële) dealer aantekeningen maakt?

pho450
Berichten: 192

#7 , 30 jul 2021 09:45

Door hier pas na meer dan een jaar mee op de proppen te komen ben je mijn inziens stilzwijgend akkoord gegaan met dit "gebrek".

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 30 jul 2021 11:36

Ik vraag me af, had je dit niet kunnen zien bij de aankoop? Er is toch een onderhoudsboekje bij de wagen waarin de (officiële) dealer aantekeningen maakt?
Er was een onderhoudsboekje bij de wagen. Vroeger.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2021 11:38

Akkoord met pho450: komt niet geloofwaardig over om hier een jaar na de aankoop mee af te komen.

Was een ander verhaal geweest als je direct na levering en betaling de verkoper bewijsbaar in gebreke had gesteld, als deze clausule natuurlijk duidelijk in de verkoopovereenkomst stond.

Terug naar “Gebrekkige Producten”