verkeerde levering via online-aankoop

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

verkeerde levering via online-aankoop

#1 , 14 jun 2021 14:07

Goedemiddag ,
Ik ben zo vrij hier nog eens een vraag te stellen.

Een dikke week geleden kocht ik een bus rem-olie via internet , meer bepaald Bol.com.
De verkoper was een "partner " van Bol.com .

Niettegenstaande dat Bol.com en de "partner " laten uitschijnen dat ze zowel Belgische als Nederlandse vestigingen hebben blijkt de factuur van de "partner " toch weer uit Nederland te komen.

De olie werd geleverd zoals beloofd , de dag erna.

Echter , bij opening van de verpakking bleek de verkeerde en onbruikbare olie geleverd te zijn.

Op een email aan de "partner " werd vrijwel direct geantwoord met " oei , inderdaad er is verkeerde olie geleverd , een menselijke fout ".

Maar dan kwam het :
" Zou u de olie willen inpakken , een retourbon uitprinten en deze vervolgens naar een retourpunt brengen ?
Zodra wij de verkeerd geleverde terug in ons bezit hebben zullen wij de juiste opsturen "

Nu wil ik wel niet helemaal dwars gaan liggen maar het retourpunt ligt hier een kilometer of negen vandaan en dus moet ik 18 km rijden .
Af en toe passeren wij daar ook wel en moet er niet speciaal gereden worden maar ik krijg mijn bestelde olie niet of ik moet van de verkoper " zijn opdrachten uitvoeren " (retourbon uitprinten , oliebus inpakken , doos dichtkleven en etiket opkleven , vervolgens afleveren in retourpunt ).

De verkoper zet mij onder druk , de "bevelen " opvolgen of ik krijg mijn olie niet !!!

Het product is natuurlijk al betaald.

Kan men dit zomaar van mij eisen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 14 jun 2021 14:16

Als u de olie dringend nodig heeft, kunt u hen er op wijzen dat u geen zin hebt om te wachten tot de retourprocedure afgerond is voor iets dan hun schuld is. Voor de rest vind ik niet dat het bedrijf onredelijke verwachtingen heeft.

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 14 jun 2021 15:47

Ik heb hen laten weten dat ik niet wil wachten.
Antwoord :
Ofwel naar retourpunt rijden en verkeerde terugsturen en waarschijnlijk een wek wachten.

Ofwel opnieuw bestellen en betalen.

Voor alle duidelijkheid , ik deed niks verkeerd hé...

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 14 jun 2021 15:58

Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zijn immers 2 aparte zaken: enerzijds moet de leverancier het gevraagde goed leveren (wat zij blijkbaar weigeren te doen), anderzijds moet u het verkeerd geleverde terugbezorgen.

Nu de vraag is natuurlijk wat u er aan kan doen, en dat is hier bitter weinig. Als u echt dwars wil liggen, kan u gebruik maken van uw herroepingsrecht en ergens anders kopen, maar dan moet u het natuurlijk ook terugbezorgen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2021 16:29

Nochtans Bol com als je terug stuurt heb je binnen de week je geld terug . dus dit zal aan u liggen . wat is nu 18 km ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2021 19:26

In de eerste plaats wil ik hier vermelden dat Bol.com één van de beste online firma's is.
Spijtig dat u Bol.com vernoemd en niet de firma waarvan het product komt : eerlijk blijven.

Heeft u Bol.com gecontacteerd ? Zij regelen deze zaken steeds correct. Maar de klant moet ook even bereidwillig zijn als zij.
En een verkeerde levering kan altijd : de oplossing is niet altijd vandaag vastgesteld en gisteren herleverd. En factuur uit Nederland zal dan ook een Nederlandse firma zijn.
Heeft u al eens een verkeerde levering gehad van een Belgische ( fysieke of on line ) ? Of die makkelijker zijn ???

Contacteer Bol.com zelf eens. Een een tip bij Bol.com kan makkelijk achteraf betalen.
Ik bestel al jaren bij Bol.com : is voor de beste online firma. Zowel op gebied van leveringen, kwaliteit, betalingen en retouren.

lucas123
Berichten: 483

#7 , 15 jun 2021 04:43

Of kies hun Select formule voor 10 euro/jaar:

"Relaxter retourneren
De aankopen die je niet meer wil, komen we bij je thuis ophalen. Iets terugsturen kan dus ook in je pyjama"

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#8 , 15 jun 2021 06:45

Oei , iedereen denkt ............maar hoe zit het juridisch ....?

Allereerst wil ik de "partner " wel vermelden maar ik ben met de klantendienst van Bol.com zelf in contact geweest en die zetten mij gewoon voor de keuze , zelf terugbrengen of niks.
Op mijn reactie " dat kan toch niet " krijg ik als antwoord " dat is het beleid " .

Nogmaals , ik deed geen verkeerde bestelling maar men leverde iets verkeerd !!

LeenW : ik wil (bij gelegenheid ) wel het verkeerd geleverde naar het retourpunt brengen maar vind dat de verkoper ook maar zijn goede wil moet tonen en al direct het juiste product opsturen i.p.v. te wachten tot het verkeerd geleverde terug in hun bezit is.
Dat zou volgens hen en volgens de klantendienst van Bol.com zeker niet gebeuren.
Zij maken een fout maar ik moet eerst in actie komen.......

denlowie : wat is nu 18 km ?
Wel Lowie rijd eens 18 km met een taxi...........
Ik weet niet als je tegenwoordig voor je werk met je eigen auto ergens naartoe rijd , hoeveel de kilometervergoeding is , maar dat zal toch wel ruim 0.25 € per kilometer zijn.
En euh , hier in de Ardennen 18 km kleine kronkelweggetjes en met het terug inpakken van het product inbegrepen een anderhalf uur van mijn tijd.
Pas op , ik passeer daar wel regelmatig maar nu niet elke dag .
Men zet mij het mes op de keel , je moet direct in je auto springen en naar het retourpunt rijden en dan heb je met wat geluk binnen een week je nieuwe levering.
Beiden , de verkoper en Bol.com zeggen letterlijk , wij moeten eerst het product scannen bij terugkomst en pas dan sturen we het juiste op.

En euh...ik moet mijn geld niet terug hebben Lowie , ik wil mijn olie want mijn mobilhome kan momenteel niet rijden !!! ( of alleszins niet remmen ).

Lynxx :
Ik vind het mooi dat u direct ziet dat een factuur uit Nederland wel van een Nederlandse firma zou zijn . (lijkt logisch hé )
Als je een bestelling doet dan laat men uitschijnen dat het emailadres van de verkoper .be is en sommigen gaan zover dat ze een Belgisch vestigingsadres opgeven. ( postbus ?? )
Ik kocht via Bol.com bij Euro Automotive NL & BE en kreeg een antwoord op mijn eerste klacht van Prettycars.....( !!! )
Achteraf krijg je dan een factuur uit Nederland en daarom dat ik dit vermeldde .
Ik weet dus niet welke wet op de verkoop hier van toepassing is , de Nederlandse of de Belgische.

Lucas 123 :
Ik heb het bedrijf van de verkoper voorgesteld om mij snel het juiste product te leveren en het verkeerde terug mee te pakken maar dat ging niet ( raar hé Lowie want wat is nu 18 km ).
Misschien dat zij Select kunnen nemen ? ( ik begrijp wel wat u bedoelt maar ik wil mijn geld niet terug , ik wil mijn olie want ik bestelde bij hen omdat het dringend was en er 's anderendaags geleverd zou worden )

Nogmaals , ik deed niks verkeerd want kreeg een verkeerde levering en ik wil best flexibel zijn maar dan wel van beide kanten.


Het toppunt van alles is het volgende ;
Donderdag werd verkeerd geleverd hetgeen door de verkoper direct werd erkend.
Ik moest en zou naar het retourpunt rijden vooraleer zij iets zouden doen......

Vrijdag had ik contact met de klantendienst van Bol.com " dat is het beleid " aan u de keuze.
(welke keuze , ik had geen keuze )

Zaterdag stond Postnl hier met de nieuwe en juiste bus olie (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????)
Ik heb nog gevraagd of ze een retour meenamen maar dat ging niet.

Maandag (gisteren ) kreeg ik nog een email van de verkoper met het bericht dat het spijtig was maar dat het nu eenmaal de regels waren die hun opgelegd werden bij Bol.com.
Zij gingen dus wachten op mijn retour vooraleer de nieuwe olie te versturen (die hier al van zaterdag is).
De linkerhand weet niet wat de rechter daar doet.
Ik heb hen nog een paar keer terug-gemaild zonder te laten weten dat die olie hier inmiddels al twee dagen geleverd is.
Na de derde email heb ik hun gevraagd of ze eigenlijk zelf nog weten wat ze uitkramen.

Tot slot wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie antwoorden maar ik wil eigenlijk weten hoe het wettelijk zit.
Ik kreeg alleen jullie persoonlijke meningen.........

Ik bestel iets en betaal.
De verkoper bevestigd en dus hebben wij een overeenkomst.
De verkoper komt zijn deel van de overeenkomst niet na want levert een verkeerd product.

Volgens jullie moet ik dit in eerste instantie oplossen.............en de verkoper wacht rustig af.

En ja hoor , mijn vraag blijft want de verkeerde levering is wel opgelost , maar kan dit juridisch allemaal , ik geloof het nooit maar hoopte hier op het forum een verwijzing te krijgen naar enige wettelijke regel .

Dank bij voorbaat.

Rik

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2021 09:31

Beste Rik,

In de eerste plaats merk ik op dat de betrokken firma zeer snel het verkeerde product heeft vervangen met het juiste. Laat de andere dan bij u staan en wacht af. U heeft slecht 1 maal betaald. Sneller kan toch niet = service.
De wettelijke garantie ligt bij Euro automotive; zij hebben er aan voldaan.
Pretty cars : tel. 0031/535741913

Klantendienst Bol.com België : tel. 02/7885999 Nederland 0031/303104999

Bij een online bestelling steeds de algemene voorwaarden goed doornemen.

En juridisch zie ik geen enkele overtreding. Enkel misschien een overhitte klant.

En men kan vandaag bestellen maar niet eergisteren leveren ???

En is het juridisch correct dat u nog driemaal mailt, en niet vermeld dat het juiste product inmiddels al 2 dagen geleverd is ?
TS met deze warmte eerst een beetje verkoeling zoeken, is toch makkelijker in de Ardennen dan hier in het centrum ?

RikDC
Topic Starter
Berichten: 34

#10 , 15 jun 2021 12:31

Lynx XX weet beetje van de warmte denk ik , heel waarig antwoord en mijn verslag niet gelezen.

Weet het te zeggen wanneer u gaat trouwen met Bol.com dan kan ik naar het feest komen.

lukasi
Berichten: 1138

#11 , 15 jun 2021 13:45

Ze hebben donderdag verkeerd produkt geleverd.
Ze hebben zaterdag het juiste produkt geleverd .

Wie is hier nu eigenlijk de boel op flessen aan t trekken ?

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 15 jun 2021 13:52

Zaterdag werd het correcte product geleverd en u komt op maandag klagen dat u dit niet ontvangen hebt? Dit is toch niet serieus meer?

Terug naar “Gebrekkige Producten”