Opgelicht op tweedehands

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Opgelicht op tweedehands

#1 , 10 jun 2021 22:25

Afgelopen week werden wij helaas opgelocht op tweedehands.

We waren op zoek naar een zwembad en na lang zoeken vonden we dan eindelijk eentje tweedehands.
Ik heb (als eerste vraag) meteen aan de verkoper gevraagd of het zwembad nog in orde was. Ze vertelde me dat er 1gaatje in was geweest, maar dat ze dit had laten plakken. Verder zou het zwembad helemaal in orde zijn en de originele ladder zat er ook bij.

Uiteindelijk zijn we het zwembad en de ladder dan gaan halen.
Bij thuiskomst meteen begonnen aan de opbouw van het zwembad en toen viel ons al op dat er meerdere plekjes geplakt waren. Meteen de verkoper hierover gestuurd, als antwoord kregen we 'verkocht is verkocht' en verder wouden ze ons niet meer helpen.
Na opzetten van het zwembad wouden we de ladder opzetten, bleek deze ook nog eens veel te klein! Het zwembad is 1,22m hoog, de ladder maar 87cm!
Ook daar weer meteen over contact opgenomen, kregen we een of ander excuus dat de buurman hun ladder had 'gepikt' en dat ze me deze niet konden bezorgen.
Ze hebben dan 25 euro terugbetaald om een ladder te gaan halen, maar een nieuwe zwembadladder kost al snel tussen de 60-80 euro. Toen ik aangaf hier niet mee akkoord te gaan zeiden ze me dat ik het daar maar mee moest en moest stoppen met hen te 'stalken'.

Nu, tijdens het vullen van het zwembad, weeral problemen. Overal bleken gaatjes en scheuren te zijn. We zijn dan reparatiekits gaan halen, maar hebben wel 8 gaatjes en 4 scheuren moeten plakken!! Met dit alles zal dit zwembad in het allerbeste geval 1 zomer meegaan! We voelen ons echt enorm in het zak gezet en de verkoper weigert elke vorm van medewerking om tot een compromis te komen.

Wat kunnen we hier nu aan doen? Ik heb (gelukkig) screenshot gemaakt van de gesprekken waarin ze aangeeft dat het zwembad volledig in orde is en waarin ze me verzekerd dat het nergens lekt.
Ze zegt nu dat die scheuren en gaatjes onze fout zijn en dat ze fotos heeft van toen het zwembad vorig jaar opstond en dat dat niet kapot was. Mij lijkt het dat ze het verkeerd hebben opgeborgen ofzo, maar deze hoeveelheid gaten en scheuren komt er echt niet in van het bad van de auto naar de tuin te dragen (te bedenken dat het dan nog in een extra zeil ingewikkeld was!)

Maar wat kunnen we hier dus nu aan doen? Want dit vinden we echt geen stijl hebben, deze verkoper moet zich schamen. En helaas kan tweedehands ons hier niet me helpen, enkel hun account tijdelijk blokkeren. Maarja, daar hebben wij nu niets aan natuurlijk....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jun 2021 16:45

Je had moeten vragen het zwembad op te zetten om degelijk te keuren. Gekocht is inderdaad gekocht, en een particulier moet geen garantie geven. Je kan wel klacht neerleggen bij 2de hands wegen onjuiste beschrijving. En een negatieve review geven voor de verkoper.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2021 17:47

Sowieso gaan de meeste standaard zwembaden (met opblaasring bovenaan of zeil in een metalen frame) maar een beperkt aantal jaren mee, zelfs bij optimaal gebruik en bewaren. Denk aan maximaal 5 jaar bij gebruik in de zomermaanden.

Om die reden is dit een artikel dat ik steeds zou afraden om tweedehands te kopen.

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 17 jun 2021 11:13

Je had moeten vragen het zwembad op te zetten om degelijk te keuren. Gekocht is inderdaad gekocht, en een particulier moet geen garantie geven. Je kan wel klacht neerleggen bij 2de hands wegen onjuiste beschrijving. En een negatieve review geven voor de verkoper.
opgelet, gekocht is niet zomaar gekocht, zelfs niet met de vermelding "in de staat dat het zich bevind"
paar werken terug nog een uitspraak geweest van een rechter die de koop van een wagen had ontbonden.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 17 jun 2021 12:37

Hier valt niet te bewijzen wie de gaatjes heeft veroorzaakt.
Waarschijnlijk is de kostprijs van een dagvaarding door deurwaarder al hoger dan de betaalde prijs.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 17 jun 2021 14:58

Je had moeten vragen het zwembad op te zetten om degelijk te keuren. Gekocht is inderdaad gekocht, en een particulier moet geen garantie geven. Je kan wel klacht neerleggen bij 2de hands wegen onjuiste beschrijving. En een negatieve review geven voor de verkoper.
opgelet, gekocht is niet zomaar gekocht, zelfs niet met de vermelding "in de staat dat het zich bevind"
paar werken terug nog een uitspraak geweest van een rechter die de koop van een wagen had ontbonden.
Was dat tegenover een particulier?
Had die alle wettelijke modaliteiten in orde voor de verkoop van een wagen?
Indien in beide gevallen het antwoord "ja" is, kan ik de uitspraak ergens opvragen? Wil graag de motivatie weten dan.


Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 18 jun 2021 13:56

Niet alle rechters zijn met grote onderscheiding afgestudeerd als jurist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Gebrekkige Producten”