Garantie na wettelijke 2 jaar

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

Garantie na wettelijke 2 jaar

#1 , 05 mar 2021 14:46

Ik kocht eind 2018 een router bij een grote webshop (ik weet niet of ik de naam mag noemen), die wereldwijd verkoopt. Omdat deze webshop geen Belgische website heeft, kocht ik het op de Duitse website (.de).
Nu werkt het toestel echter niet meer naar behoren. Ik heb contact genomen met de fabrikant en deze kunnen me geen andere oplossing bieden dan het toestel te retourneren onder garantie. De 2 jaar wettelijke garantie is al verlopen, maar gelukkig heeft het toestel 3 jaar garantie.
Nu is er echter een probleem, de webshop ontkent zijn verantwoordelijkheid omdat de 2 jaar wettelijke garantie reeds verlopen is. Volgens hun zijn zij dan niet meer verplicht mij verder te helpen.
De fabrikant op zijn beurt weigert me ook te helpen, volgens hun moet de garantie steeds via het punt van aankoop verlopen. Bovendien beweert de fabrikant dat het hier een grijs import product betreft, dat eigenlijk voor de Spaanse markt bestemd was. Ook dit halen ze aan als reden dat zij de garantie niet kunnen afhandelen.
Wie is er hier verantwoordelijk?
Ik heb al uitvoerig met beide partijen gemaild, maar zonder success, ze blijven beiden bij hun standpunt. Wat kan ik verder nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 mar 2021 14:52

WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 05 mar 2021 22:38

Wat klopt er: wettelijke garantie moet geregeld worden met de verkoper.
Deze termijn is voorbij.

Wat klopt er niet: grijze import.
We zitten in de EU, 1 handelszone, op een aantal uitzondering na (een router is er geen).

Maar dus: geen wettelijke garantie, mogelijks nog uitgebreide garantie.
Een extra garantie is niet onderworpen aan wetgeving, en dient dus contractueel bepaald te zijn.
Wat staat er in uw contract? Dit "contract" kan ook een commerciële geste zijn, en dus in de handleiding of iets dergelijks staan.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2021 08:19

Doe geen moeite, men zal je garantie nooit geven 2 jaar is wettelijk, en zeker 6 maanden na aankoop is er discussie mogelijk .
Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#5 , 08 mar 2021 08:58

@blaatpraat
Het contract voor de uitgebreide garantie is nog niet zo eenvoudig. Op de doos van de router staat "3 year warranty", in het bijgevoegd garantie papiertje verwijzen ze naar de website (asus.com), maar daar kan ik weinig concreet terugvinden.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 08 mar 2021 22:49

Ik heb een PC van dat merk, en om van de uitgebreide garantie te kunnen genieten, moet je onmiddellijk na aankoop, een account aanmaken, en je toestel bij hen registreren.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#7 , 09 mar 2021 13:59

Is dat zo? Het is de helpdesk van de fabrikant van de router die me attent maakte op de 3 jaar garantie.
Klein extract uit de mail conversatie:

Helpdesk: ... Dan het product te retourneren bij het punt van aankoop. Ze zullen het product dan omruilen, crediteren of een ander product aanbieden.
Ik: Wat betreft het retourneren vrees ik dat ik niet veel succes ga hebben bij het punt van aankoop. De router is reeds in 2018 aangekocht, ik vrees dan ook dat ik mij niet meer op garantie kan beroepen.
Helpdesk: Netwerkapparatuur heeft 3 jaar fabrieksgarantie. Binnen die periode kunt u het product retourneren bij het punt van aankoop welke het product dan omruilen, crediteren of een ander product aanbieden. Dat is garantie afhandeling voor deze producten gezien ze niet gerepareerd worden.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 09 mar 2021 14:02

Dan moet u die helpdesk confronteren met de problemen die u ondervindt en die in tegenspraak zijn met hun eerdere info.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#9 , 09 mar 2021 14:11

Helpdesk ontkent garantie ook niet echt, al krabbelen ze nu wel een beetje terug met hun "grijze import". Ze hameren er echter op dat de garantie via het verkoopspunt moet afgehandeld worden. Aangezien ik geen grond heb om dat verkoopspunt die garantie te laten afhandelen zit ik nu dus vast.

Terug naar “Gebrekkige Producten”