Racefiets met ontwerp fout

Singing_sailor
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Racefiets met ontwerp fout

#1 , 16 feb 2021 12:29

Beste Forum leden,

Ik heb recent online een gloednieuwe racefiets gekocht bij een bekend merk (Canyon). Het nieuwe model is 4 maanden geïntroduceerd als de opvolger van het oude model, welke bekend stond als een top fiets. Echter is ondertussen gebleken dat het nieuwe model gebreken heeft welke kunnen teruggeleid worden naar het ontwerp van het frame. Deze gebreken zijn overal opgedoken en verschillende online form staan er vol mee, het grote probleem is dat de zadelpen en frame buitengewoon snel verslijten.

Nog voor dit probleem op alle forums stond heb ik dit ook opgemerkt aan mijn fiets, en contact op genomen met de fabrikant. De fabrikant heeft de fiets geïnspecteerd en mij laten weten het frame te vervangen door een identiek frame. Echter is de oorzaak van het probleem hiermee niet opgelost, waardoor de fabrikant ook bijkomende onderhoudswerkzaamheden heeft voorgeschreven.

Ik ben hier echter niet van gediend, aangezien ik het niet normaal beschouw dat structurele frame onderdelen meer onderhoud nodig hebben dan slijtage onderdelen zoals: ketting, tandwiel,...
Bijkomend, is de oorzaak van het probleem ook nog niet aangepakt waardoor al deze handelingen leiden tot het langzamer slijten van de structurele onderdelen. Na de garantie periode kan ik dus nergens meer terecht en zal de fiets een beperkte levensduur kennen door de slijtage van het frame en zadelpen.

Met de fabrikant kom ik er niet uit om: mijn geld terug te krijgen, te ruilen voor ander model, ...

Mijn vraag is dan ook welke mogelijkheden ik nog heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 feb 2021 15:45

Gerechtelijke procedure, maar de expertise en de zaak zou wel een meer kunnen kosten dan een nieuwe dure koersfiets.

Singing_sailor
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2021 16:57

hier was ik al een beetje bang voor mava105, het inwinnen van de technische expertise zou het grote probleem en kost niet zijn voor me. Echter kan ik me inbeelden dat zelfs in dat geval de juridische kosten snel meer dan een fiets zullen bedragen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 feb 2021 18:04

het inwinnen van de technische expertise zou het grote probleem en kost niet zijn voor me
Het gaat daarbij wel om een expert aangeduid door de rechtbank
Niet eentje uit uw professionele of vriendenkring
Da's wél een aanzienlijke kost ...

Singing_sailor
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2021 19:35

Oke, maar hier wordt dan vooral gefocust op het aantonen van het gebrek anderzijds is er toch ook een redelijke verwachting die een consument bij een product mag hebben? Een zadelpen/frame welke sneller slijt dan de ketting lijkt me buiten alle redelijkheid te vallen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”