Compensatie extra elektriciteitsverbruik

Amphionn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Compensatie extra elektriciteitsverbruik

#1 , 07 feb 2021 14:15

Beste,

Wij wonen nu anderhalf jaar in onze nieuwbouw woning. Reeds van in het begin hadden wij een hoog elektriciteitsverbruik (bijna een verdubbeling van ons verbruik in ons vorige, ouder huis). Lange tijd wisten we niet waar dit vandaan kwam. Na een jaar bleek dat de presscontrol van onze regenwaterpomp defect was, en de pomp 24 op 24 bleef draaien. Uiteindelijk hebben we deze afgezet en de bouwfirma ingelicht. Pas 4 maand later werd de presscontrol vervangen.

Nu hebben wij berekend hoeveel elektriciteit we daarmee extra verbruikt hebben tegenover vroeger. Dit was +- 2500 kWh wat neerkomt op ongeveer 700 euro. Hiervoor vroegen wij een compensatie aan de bouwfirma. Zij bieden ons een commerciële geste aan van 94 euro...

Hun expert beweert dat een pomp niet continu kan draaien, en dat deze na 2 weken reeds kapot zou zijn.
Ook zeggen ze dat zij niet verantwoordelijk zijn voor ons energieverbruik, terwijl dit voortkomt uit een toestel dat nooit correct gewerkt heeft.

Hebben wij op de een of andere manier toch recht om een hogere compensatie te verkrijgen?

De definitieve oplevering is binnen een paar weken.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 feb 2021 16:22

Een elektrische pomp kan inderdaad niet zolang draaien, en al zeker niet als ze daarvoor niet voorzien is. Die pomp maakt geluid bij het draaien. Heb jij dat dan nooit gehoord? Waar staat die ergens ?
Ikzelf heb ook een regenwater pomp, en de werkt al bijna 20 jaar perfect. Als ik meer dan 2 uur regenwater verbruik, bvb als ik werk met mijn hogedrukreiniger, springt ze in veiligheid. Dan gewoon even wachten, en alles werkt terug. Je kan de bouwfirma niet verwijten dat jij slechthorend bent.

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 07 feb 2021 17:33

Hoe ga je dat kunnen bewijzen ???

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 feb 2021 12:13

Je kan ook met een groot verlies zitten op één toestel, of zelfs op de hele installatie. Is die gekeurd? Enkel een elektrieker kan dit vaststellen. Je kan zo maar niet gaan beweren dat het van die pomp komt, omdat daar toevallig een gebrek aan was.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 08 feb 2021 20:54

Best regelmatig uw tellers opschrijven, en bvb iedere nacht eens een zekering afzetten, en kijken welk effect dit geeft op het verbruik (wel oppassen dat je op die manier je diepvries niet ontdooit, alhoewel die wel een nachtje zonder stroom kan).

Amphionn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2021 22:43

Onze pomp zit in de regenput zelf, dus dit was binnen niet te horen. Enkel het lichtje van de schakelaar van de presscontrol brandde constant, waarbij we dachten dat ze in "standby" stond. Blijkbaar was dit het teken dat ze constant draaide..

Dit zijn we te weten gekomen doordat we uiteindelijk de zekeringen een voor een uitgelegd hebben. Bij het uitleggen van de pomp draaide onze elektriciteitsteller ogenblikkelijk terug ipv vooruit.

Hoe ik dit kan bewijzen?
Nu met een correct werkende presscontrol heb ik op een 4 tal maanden slechts een verbruik van 400 à 500 kWh...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 feb 2021 12:16

Een pomp verbruikt niet zoveel stroom, gemiddeld ongeveer 800 W per uur draaien. Mogelijks is er nog een ander probleem ergens.
Wiens idee was het om die pomp in de regenwaterput zelf te plaatsen? Is zeker geen goed idee, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Je hebt er immers veel minder controle over.
Ik heb een pomp van ESPA Technopres, die al 18 jaar probleemloos draait en mij al 1373 M³ regenwater leverde. Ze staat in de kelder, zodat ik alle onderdelen kan overzien. Ook het expansievat en 2 filters staan vlakbij. Deze worden om de 6 maanden volledig gekuist.
Heb deze installatie volledig zelf en eigenhandig gebouwd.

aceke
Berichten: 138

#8 , 12 feb 2021 19:41

Een pomp verbruikt niet zoveel stroom, gemiddeld ongeveer 800 W per uur draaien. Mogelijks is er nog een ander probleem ergens.
Wiens idee was het om die pomp in de regenwaterput zelf te plaatsen? Is zeker geen goed idee, zoals je nu zelf ondervonden hebt. Je hebt er immers veel minder controle over.
Ik heb een pomp van ESPA Technopres, die al 18 jaar probleemloos draait en mij al 1373 M³ regenwater leverde. Ze staat in de kelder, zodat ik alle onderdelen kan overzien. Ook het expansievat en 2 filters staan vlakbij. Deze worden om de 6 maanden volledig gekuist.
Heb deze installatie volledig zelf en eigenhandig gebouwd.
700€ is +/- 350watt die 1 jaar lang 24/24 draait, zou best kunnen met een pomp die in een put zit, die moeten geen water aanzuigen

Terug naar “Gebrekkige Producten”