Pagina 1 van 1

Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 04 okt 2008 14:10
door denboris
Dag allemaal

In december 2007 kocht ik in de winkel MediaMarkt een videocamera. Het toestel werkte een paar maand vlekkeloos, totdat er een probleem opdook ivm het cassettedeck.
Ik meldde mij aan de reparatiebalie en leverde het toestel ter herstelling in ergens rond 15 april 2008. Ik kreeg het toestel 4 weken later terug.

De eerst volgende keer dat ik de videocamera wou gebruiken kwam het probleem echter terug.
Ik ging dus opnieuw naar de reparatiedienst en was de camera opnieuw 4 weken kwijt. (van 2 juni - 30 juli 2008).

De twee reparaties werden onder garantie uitgevoerd, er werden mij geen kosten aangerekend.

Vandaag constateer ik opnieuw, voor de derde keer, hetzelfde probleem. Ik begin het een beetje moe te worden (ik ben het toestel al meer kwijt geweest dan dat ik het gebruikt heb) en vraag me af of ik de aankoopprijs van het toestel niet terug kan krijgen, of een nieuw toestel kan vragen.

groeten
denboris

Geplaatst: 04 okt 2008 14:37
door mapleleiah
Mediamarkt is hier niet echt soepel in. Ik ben gestopt met "groot materiaal" daar te kopen omwille van een gelijkaardig probleem.

Ik zou alvast de camcorder terug binnenbrengen en mondeling uw vraag stellen. Het klinkt laag bij de gronds, maar aarzel niet om "een beetje lawaai" te maken aan die balie. Indien men uw verzoek niet wil inwilligen, vermeld dan dat u in afwachting van de reparatie alvast een aangetekend schrijven zal richten aan Mediamarkt. Doe dat dan ook! Stel hen in gebreke en vraag een nieuw, gelijkwaardig toestel of uw geld terug. Het kan zijn dat ze u een aankoopbon aanbieden.

Ik ben verder niet helemaal zeker of ze wettelijk verplicht zijn een nieuw toestel te geven ... maar ik zou het zo aanpakken. U doet er niets mis mee.

Lenny

Geplaatst: 06 okt 2008 19:44
door j.demoor
Onverminderd de conventionele garantie die de verkoper u verleende geldt inzake consumentenkoop : “Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Tot driemaal toe ‘een probleem...ivm het cassettedeck’ lijkt erop te wijzen dat de videocamera niet de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die u redelijkerwijs mag verwachten.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§3.Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed,dan geldt dat tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.)

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn. Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan onverwijld voor de bevoegde rechtbank van koophandel.

Geplaatst: 06 okt 2008 23:52
door Lex
Als het een troost mag zijn, (dat zal wel niet maar alléé) u bent niet de enige die hier reeds problemen had met MM.

Lees het probleem en de mogelijke oplossingen van Karlien er eens opna.

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=8662

Geplaatst: 11 okt 2008 00:24
door citroentje
ik heb ook zoiets aan de hand gehad en na de derde reparatie zeiden ze me als het nu nog gebeurt krijg je je aankoop terug.Nu het toestel gig terug stuk na slechts 2 dagen.Ik ben terug gegaan naar medie markt kreeg niet me geld terug maar wel een waardebon van het zelfde bedrag of me aankoop.

Re: Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 14 mar 2011 13:01
door Fore
Vraagje, kun je eisen om je geld (cash) terug te krijgen. Want zo een waardebon verplicht je om daar weer iets te kopen

grtz Fore

Re: Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 14 mar 2011 14:09
door Lanox
j.demoor heeft hierboven BW1649 quater geciteerd. §1 en §2 geven aan wat er dient te gebeuren en een waardebon zit daar niet tussen.

Re: Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 14 mar 2011 15:27
door Fore
j.demoor heeft hierboven BW1649 quater geciteerd. §1 en §2 geven aan wat er dient te gebeuren en een waardebon zit daar niet tussen.
Mijn 'advocaten-taal' is niet zo goed, maar ik neem als het gaat over het ontbinden van de overeenkomst, dat je uw geld terug krijgt

Re: Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 14 mar 2011 15:29
door Lanox
Inderdaad, tenminste als U betaald heeft met geld.

Re: Drie maal zelfde probleem, oplossing?

Geplaatst: 14 mar 2011 17:18
door Franciscus
Kortingsbons????