Schade bij aankoop motorhome.

Darwin70
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade bij aankoop motorhome.

#1 , 29 nov 2020 12:01

Ik heb onlangs een motorhome gekocht van een particulier en deze is reeds geleverd en de betaling is voldaan, toch een serieus bedrag van €38000.

Ik had alvorens tot de aankoop over te gaan het voertuig twee keer grondig bezichtigd en geïnspecteerd.
Na levering stel ik thuis een zwaar gebrek vast wat ik niet had ontdekt tijdens deze inspectie.
Het betreft bepaalde delen van het houten onderstel die aangetast zijn door houtrot, zijnde in de hoek waar de houten vloerplaat samenkomt met het houten zijpaneel. Deze schade is dus belangrijk omdat het de constructie aantast.

Dit zijn mijn vragen:
Omdat het een particuliere verkoper is, denk ik dat het niet mogelijk is om hem aansprakelijk te stellen en schadevergoeding te eisen behalve indien het een verborgen gebrek zou zijn ofwel dat verkoper kennis had van het gebrek. Mijn gevoel doet sterk vermoeden dat hij hiervan op de hoogte was, maar als koper zou ik dat moeten kunnen bewijzen.

Belangrijker is wat is de definitie van “verborgen gebrek”?
De schade is van buitenaf niet zichtbaar maar enkel indien men neerligt op de grond en het hoofd volledig onder het voertuig schuift en dan met een zaklamp schijnt volledig tegen de binnenflank. En dan moet men best duwen op deze plek om effectief te voelen dat het houtrot is…. Ik had bij de inspectie meermaals onder het voertuig gekeken – zelfs met een vuile broek tot gevolg – maar niet tot het uiterste gegaan anders was de schade misschien wel opgevallen, al is dat niet zeker omdat de schade niet overal goed zichtbaar is. De schade is wel belangrijk in essentie maar visueel niet zo groot.
Zuiver theoretisch is het dus een zichtbaar gebrek maar hoever moet een koper gaan in zijn onderzoek en ook binnen welke redelijke termijn. Geen enkel koper kan uren spenderen aan een bezichtiging van een voertuig.

Ik heb een uitgebreide rechtsbijstand die ik zou kunnen gebruiken dus hoe zou een rechter dat zien natuurlijk? Zou er een kans zijn op schadevergoeding door de verkoper?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 nov 2020 12:43

Aangezien het een particulier is heeft hij verkocht in de staat waarin het zich bevindt en dient hij geen waarborg te geven.
Hij heeft het niet verborgen dat gebrek door het onzichtbaar te maken.
Wat u nu heeft vastgesteld zou ook mogelijk geweest zijn voor de aankoop.
Als men oude spullen koopt waarop de wettelijke waarborgperiode is afgelopen kan men niet verlangen dat een particulier een waarborg geeft die verder zou strekken dan degene die geldt voor nieuwe commerciële aankopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mjers
Berichten: 1788

#3 , 28 dec 2020 15:49

Wanneer hebt u de motorhome aangekocht? En hoe oud is de motorhome?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 28 dec 2020 17:02

Al een offerte laten maken voor herstelling ? Misschien valt het al met al nog mee.

Terug naar “Gebrekkige Producten”