Geschil op tweedehands.be

Fremov
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geschil op tweedehands.be

#1 , 19 nov 2020 22:29

In't kort;

Ik bied op tweedehands.be 85 cd's aan.
Het hoogste bod is €255.
Koper betaalt, ik verstuur.
Koper is niet tevreden omdat er bij 2 cd's een klein hoekje van het boekje is afgeknipt. De cd's kwamen destijds zo uit de winkel. Ik had het niet opgemerkt en dus ook niet in het zoekertje vermeld.
Ik stel na wat heen-en-weer gemail om die 2 cd's terug te betalen aan €5/cd ipv de door hem betaalde €3/cd en ook de retourkosten te betalen.
Koper gaat niet akkoord en eist dat hij alle cd's wil terug sturen en zijn geld terug krijgt.
Vostaat mijn voorstel (2 cd's terug betalen) niet ruimschoots?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 19 nov 2020 22:35

Principieel kan de verkoper ontbinding van de gehele koop vragen als de levering niet conform is.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 20 nov 2020 13:39

Zonder het principe van " de verkoper kan de ontbinding van de gehele koop vragen als de levering niet conform is. " te verwerpen dient er op de wetgeving terzake gelet te worden , die stelt :

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.

" § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is. "
en
" § 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.

Het moge duidelijk zijn dat tweedehandsgoederen nooit dezelfde conformiteit zullen hebben dan nieuwe consumptiegoederen , en Paragraaf 4 wijst daar duidelijk op .
Het niet "in overeenstemming zijn " van slechts 2 CDs op een lot van 85 stuks , en de " overeenstemming " gaat over het ontbreken van een hoekje op het tekstblad , kan gezien worden als een " gebrek van geringe betekenis " .

Het aanbod van verkoper is m.i. dan ook ruimschoots voldoende .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2020 16:45

Ben je professioneel verkoper of particulier, dat maakt een groot verschil. Als particulier verkoper heeft die aankoper volgens mij geen poot om op te staan. Hij weet dat het tweedehandse goederen zijn. Waarom zou hij de 85 cd's terug willen sturen? Waren het brolcd's misschien en kan hij je betichten van kwade wil? Heb je gelogen of belangrijke informatie achtergehouden in je advertentie waarvan redelijkerwijs kan aangenomen worden dat je ze wist?

Als je professioneel verkoper bent, verwijs ik naar post hier boven en geldt de wetgeving per bescherming van de consument. Het is ook risicovol om via tweedehands proberen in het zwart dingen te verkopen, de fiscus spoort dat tegenwoordig actief op.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 nov 2020 20:05

Hoelang heeft de koper ze in zijn bezit gehad? Is mogelijk oplichting. Ze houden de goede, en geven u een paar oude, slecht terug, zodat ze terug aan hetzelfde aantal komen. Heb jij een volledige inventaris van de Cd's die jij hebt verzonden?

berenod
Berichten: 942

#6 , 26 nov 2020 21:10

Of ze hebben ze snel geripped (= gekopieerd op een computer) en nu ze de muziek hebben proberen de nu onnodige cd's terug in te wisselen voor hun centen.
Eindresultaat, gratis muziek in hun collectie.

Is zeker mogelijk met minder courante muziek die je niet zo makkelijk op internet terugvind.

Terug naar “Gebrekkige Producten”