verborgen gebreken tweedehands auto

wen33
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verborgen gebreken tweedehands auto

#1 , 27 okt 2020 22:32

Hallo,

Ik wil hier even terugkomen op mijn vorige post van mei (problemen met tweedehandswagen verkoper blokkeert mij!)
had die wagen gekocht en al na 500 km gingen er lampjes branden van motorstoring en olie.
telkens de verkoper op de hoogte gebracht van de problemen dat dit toch wel vlug is.
altijd excuusjes 'ja je moet er naar laten kijken e, als er iemand anders naar kijkt moet je ook bij ons niet meer komen, etc"
op een aangetekende ingebrekestelling ook geen reactie gehad.
Met de lockdown en aangezien ik niet veel de baan op moet werd er niet veel mee gereden, tot september back to school
blijvende oliepeil lampje alarm, dus olie bijgevuld...en bijgevuld want de peilstok gaf telkens aan leeg!
op paar weken zeker +7 liter ingegoten.
Bij de garage gaven ze eens goed gas en de blauwe rook kwam eruit. Dus de olie verbrandt in de motor!
Eindelijk besluit dat er zware kosten zijn aan de motor (ong 2000 euro)
Volgens mij was dit probleem gekend door de vorige eigenaar en daarom van de hand gedaan.
Het heeft zolang geduurd omdat ik weinig gereden heb en zeker weinig autostrade want dan is de olie wel vlug weg.
Direct verkoper gecontacteerd en volgens hem is er niets aan de hand, die auto start en rijdt.punt!

Kwestie was dus de overeenkomst dat hij gemaakt had, op zijn naam (pas later gezien)
Ik zou dus moeten bewijzen dat ik toch bij aan handelaar gekocht heb en niet een privé persoon zodat ik garantie (of ontbinding) kan bekomen? Of dat er gefraudeerd is...
Ik heb wel op een advertentie gereageerd waar hij vele andere auto's verkoopt, ook op facebook. staan ook auto's die ze verkopen MET garantie.
Dus ik stelde de vraag waarom heeft deze auto geen garantie en due andere wel? geen reactie.
Heb al door dat ze met 3 verschillende nummers werken, en dat het sluw opgezet is om oudere auto's ertussen te verkopen via hun autohandel.(int zwart)
hij staat op hun website als zaakvoerder maar blijkbaar is de andere zaakvoerder van de bvba (fraude?)
hij spreekt soms van mijn "broer", moet het aan mijn baas vragen.
Ik heb een deel van het geld betaald via hun bancontact terminal ( die krijg je ook niet als particulier), dus ik heb voor die auto aan hun bvba betaald

heb weinig vertrouwen in die mannen, vriendelijk en klantenservice is ver te zoeken.
Die auto is het niet waard om nog deze kost aan te doen en kan hem in deze staat ook niet verkopen behalve voor export (wat het oorspronkelijke doel wel was voor een auto met dit gebrek!)
Kan dit geld dat ik betaald heb echt niet kwijtraken.
Ik kan er niet meer mee rijden want het is niet meer veilig.

ze reageren op niet op aangetekend schrijven, niet op mail.

ik weet niet welke route ik moet nemen

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 28 okt 2020 03:40

Handelaar verplicht minstens 1 jaar waarborg .
Zelfs als u van een particulier zou gekocht hebben , is er nog steeds het Burgerlijk wetboek dat stelt :

Art. 1625. De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp : zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.

§ I. VRIJWARING VOOR UITWINNING.

Art. 1626. Zelfs wanneer bij de koop geen beding omtrent de vrijwaring is gemaakt, is de verkoper van rechtswege verplicht de koper te vrijwaren voor de uitwinning die hij ondergaat op het geheel of op een gedeelte van de verkochte zaak, of voor de lasten die iemand beweert op die zaak te hebben, en die bij de koop niet zijn opgegeven.

Art. 1627. Partijen kunnen, door bijzondere overeenkomsten, deze wettelijke verplichting uitbreiden of beperken; zij kunnen zelfs overeenkomen dat de verkoper tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

Art. 1628. Zelfs wanneer bedongen is dat de verkoper tot geen vrijwaring zal zijn gehouden, blijft hij toch gehouden tot die welke volgt uit zijn eigen daad; elke hiermee strijdige overeenkomst is nietig.

Art. 1629. In hetzelfde geval van een beding van niet-vrijwaring is, bij uitwinning, de verkoper verplicht de prijs terug te geven, tenzij de koper het gevaar van uitwinning heeft gekend ten tijde van de koop, of op eigen risico heeft gekocht.

Art. 1630. Wanneer vrijwaring beloofd is, of wanneer dienaangaande niets is bedongen, heeft de koper, in geval van uitwinning, het recht om van de verkoper te vorderen :
1° Teruggave van de prijs;
2° Teruggave van de vruchten, wanneer hij verplicht is die aan de uitwinnende eigenaar uit te keren;
3° De kosten van de vordering tot vrijwaring door de koper ingesteld, en de kosten door de oorspronkelijke eiser gemaakt;
4° Eindelijk, schadevergoeding, alsook de wettig gemaakte kosten van het contract.


Artikel 1625 : " ongestoord bezit " = de wagen moet op een normale manier kunnen rijden , zonder om de zoveel kilometer 7 liter olie te verbruiken .
Een dergelijk olieverbruik is niet alleen ontoelaatbaar qua milieu normen , maar wijst op een zwaar technisch gebrek ( zie de kosten raming / diagnose ) waarvan u verondersteld werd deze koop niet gedaan te hebben , mocht u er van op de hoogte geweest zijn - of wanneer dit duidelijk zichtbaar zou geweest zijn op het ogenblik van aankoop .
Dit wordt aanzien als " verborgen gebrek "

Artikel 1630 van toepassing ( uitgezonderd 2° uiteraard )
Vrederechter inschakelen , en zorgen voor bewijsstuk van diagnose en kostenraming van 2000 .
+ koopcontract + bewijs aangetekende naar verkoper + bewijs aantal kilometers door u gedaan ( weinig kilometer gedaan speelt in uw voordeel )

Vermoedelijke oorzaak ( gezien het bedrag ) verbrande kleppen , die dan olie doorlaten naar de verbrandingskamers .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2020 08:46

Heeft u een factuur gekregen ??

Of is het de handelaar een enkel een tussen persoon van een particulier, waarvan hij deze verkocht heeft in naam van de particulier?, wat zeer veel gedaan word en dan heb je geen garantie.

Verborgen gebrek bij een auto ??

Je had deze na de schouwing voor verkoop, zelf kunnen laten testen door een ervaren vakman of in een test center of een Diagnosecentrum

Een verborgen gebrek vergeet dit bij een wagen .
Als ze compressie meten weten ze onmiddellijk dat er lekken zijn, dus geen verborgen gebrek.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”