Na herstelling opnieuw dezelfde panne

Stichel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Na herstelling opnieuw dezelfde panne

#1 , 17 okt 2020 13:24

Na een panne aan de auto (de dag voor we op vakantie wilden vertrekken) werd oliecooler en thermostaat vervangen, tevens werden alle leidingen en koelvloeistof-reservoire gespoeld. 400 euro materiaal, 800 euro werkuren.
Na deze herstelling en na de "100%-u-mag-gerust-zijn-garantie" en "nee-u-hoeft-helemaal-niets-in-de-gaten-houden" vertrekken we (5 dagen later dan voorzien) op vakantie.
Na 400km, aan de kant, hetzelfde probleem... koelvloeistof-reservoire zit vol olie. Getakeld, auto wordt in bewaardepot gestald, wachtend op transport naar België. Wijzelf met taxi terug naar huis. Geen vakantie dus...
2 weken later komt auto aan in België. Mét een nieuwe achteruit erin! Glasscherven gevonden, stickers ontbreken, aan code op ruit kan je zien dat het een ruit is van 2020 ipv 2013...Helemaal geen bericht over het hoe en waarom. Verschillende krassen op carrosserie én stuk loshangende beschermboord aan portier waarvan noppen zijn afgebroken.

2 vragen:
Welke rechten hebben we inzake de herstelling die achteraf geen herstelling bleek? Nieuwe herstelling kan oplopen tot 7000 euro als blijkt dat motor vervangen moet worden...
Wat met de beschadigingen en (niet-gemelde) vervanging van achteruit? Waarschijnlijk gebeurd tijdens 2 weken opslag...

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 okt 2020 16:32

Welk soort garage heeft de herstelling uitgevoerd? Een merk garage of één van achter den hoek.
Ik neem altijd een pechverhelping voor een vakantietrip naar het buitenland. Een 15 jaar geleden wilden we naar GB via de kanaltunnel. Pal voorbij Duinkerke panne. Distributieriem stuk. onmiddellijk VAB gebeld, en amper 15 minuten later werd ik afgesleept naar een Franse VW garage in Duinkerke door een Franse pechdienst. Daar hebben ze de wagen onderzocht, met de diagnose dat er waarschijnlijk een nieuwe motor in moest. terug contact opgenomen met VAB, en ze zouden me komen afslepen naar mijn garage in België. Ondertussen in de buurt iets gaan eten. We waren juist aan het dessert toe toen de afsleepwagen van VAB voor de garage stond. Met deze wagen mee gereden tot Brugge, waar we een vervangwagen. We hebben er toen van geprofiteerd om eens goed Brugge te verkennen voor we terug huiswaarts reden. 2 dagen later was de wagen in mijn gewone VW garage.
Omdat de wagen juist een week voor vertrek een groot onderhoud had gehad, waarin begrepen nazicht van de distributieriem, werd de herstelling gratis gedaan (pas na dreiging van een klacht bij de hoofdverdeler Dieteren)
Uiteindelijk diende de motor niet vervangen te worden. En 14 dagen later zijn we alsnog vertrokken. Kon gelukkig mijn verlof nog verzetten bij mijn werkgever.
Is amper honderd euro teveel voor een dergelijke service?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 okt 2020 08:59

Welke rechten hebben we inzake de herstelling die achteraf geen herstelling bleek? Nieuwe herstelling kan oplopen tot 7000 euro als blijkt dat motor vervangen moet worden...
Die hersteller heeft duidelijk zijn werk niet goed / niet grondig genoeg gedaan, waardoor het oorspronkelijke probleem niet (geheel) opgelost is.

Maar die is normaal niet verantwoordelijk voor het eigenlijke probleem dat er blijkbaar nog altijd is ... als je gereinigd koelvloeistof circuit op amper 400km terug vol olie zit, is dat nogal serieus.


Als oliekoeler inderdaad (ook) lek was, had u 2 gelijktijdige lekken naar oliecircuit
Komt de vraag of daar wel de juiste koelvloeistof in zat ...
Bij sommige merken ligt dat iets delicater dan andere.


Wat met de beschadigingen en (niet-gemelde) vervanging van achteruit? Waarschijnlijk gebeurd tijdens 2 weken opslag...
Lijkt me toch een ander dispuut met een andere partij - de takelaar / opslag / repatriëringsddienst

Dat zal u daarmee moeten opnemen: wie heeft u gecontacteerd om dat te doen ?
Dat is ook wie u aan zijn verantwoordelijkheid moet houden.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”