Garantie tweedehands wagen na 1 jaar bij aanslepend probleem

Charloris
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Garantie tweedehands wagen na 1 jaar bij aanslepend probleem

#1 , 13 okt 2020 10:22

Ik kocht in februari 2020 een tweedehands wagen bij een handelaar met 1 jaar garantie.

In juni (binnen de eerste 6 maanden dus) doken er problemen op. Wanneer de wagen bij warme temperatuur (+25°) in de zon had gestaan werkten de rijhulpsystemen (cruise control e.d.) niet meer en bleef het digitaal instrumentenpaneel (snelheidsheidsmeter e.d.) zwart. Ik heb toen, en op andere momenten in de zomer, beeldmateriaal van het probleem verzameld.

Na een software update (op kosten van de handelaar) was het probleem niet opgelost. De handelaar is nu aan het nagaan of hij de kosten voor een herstelling/vervanging kan verhalen op zijn verzekeraar. Daardoor sleept deze zaak nog steeds aan. Voor de verzekeraar zou ik "recent" bewijsmateriaal van het probleem moeten aanleveren. Aangezien dit zich enkel voordoet bij warme temperaturen en felle zon is dat nu (in oktober) niet meer mogelijk. Ik vermoed dat het zich pas opnieuw zal voordoen in het voorjaar (vanaf april of mei).

Als deze zaak pas in het voorjaar opnieuw opgepikt kan worden omdat het daarvóór eigenlijk niet te testen valt, kan ik dan (later dan een jaar na aankoop) nog aanspraak maken op de garantie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2020 11:37

De handelaar dient de herstelling uit te voeren, punt. Als en hoe hij dit wil regelen met zijn verzekering is zijn probleem.

Charloris
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2020 12:26

De handelaar dient de herstelling uit te voeren, punt. Als en hoe hij dit wil regelen met zijn verzekering is zijn probleem.
Dat lijkt mij geen antwoord op mijn vraag.

Ik wil weten of ik met 100% zekerheid nog aanspraak kan maken op de garantie als zijn vraag bij zijn verzekering blijft aanslepen tot na de termijn van 1 jaar.

De herstelling zal duidelijk wachten tot hij duidelijkheid heeft van zijn verzekeraar.

Voorlopig lijken er mij twee opties qua tijdlijn:
- ofwel eist de verzekeraar "recent" bewijsmateriaal, wat ik niet kan aanleveren tot het voorjaar (tegen dan is de termijn van 1 jaar garantie voorbij)
- ofwel wordt de herstelling binnenkort uitgevoerd, maar kan ik pas testen of die gewerkt heeft tot het voorjaar (wederom is dan de termijn van 1 jaar garantie voorbij)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2020 12:31

monentueel is er nu GEEN defect, men kan onmogelijk iets herstellen dat in orde is.

En volgend jaar ben je zeker dat de wagen nog dit defect zal zijn. ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Charloris
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2020 14:32

monentueel is er nu GEEN defect, men kan onmogelijk iets herstellen dat in orde is.

En volgend jaar ben je zeker dat de wagen nog dit defect zal zijn. ???
Dit is wederom geen antwoord op mijn vraag.

Daarnaast is er nu wel een defect. Er is zeer duidelijk iets niet in orde met het digitaal instrumentenpaneel en de rijhulpsystemen. Het manifesteert zich echter enkel bij zomerse temperaturen en blootstelling aan de zon.
Ik ben heel zeker dat dit probleem zich ook volgend jaar bij dezelfde omstandigheden zal voordoen. Zoiets lost zich niet vanzelf op.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 okt 2020 17:37

U heeft geen uitstaans met de verzekeraar van de handelaar.

U kocht een wagen met garantie.
Deze wagen heeft een defect binnen de garantieperiode
:arrow: Handelaar dient zijn wettelijk garantieverplichting na te komen


Of en hoe HIJ dat regelt met ZIJN verzekering is ZIJN probleem ... niet het uwe :!:

De herstelling zal duidelijk wachten tot hij duidelijkheid heeft van zijn verzekeraar.
Dit zijn uitsteltechnieken om onder de garantieverplichting uit te komen.

Niet in meegaan

Ofwel geeft hij u een schriftelijke garantie-verlenging voor dat probleem
(enkel in meegaan indien solvabel, stabiel bedrijf)

lukasi
Berichten: 1138

#7 , 13 okt 2020 19:01

Breng de verzekeraar op de hoogte dat je hun verzekerde alle relevante documenten en bewijs van gebreken reeds hebt overhandigd op datum xx juni 2020 en dat je daardoor hen aanmaant om contact op te nemen met hun verzekerde voor deze reeds bezorgde informatie.

aceke
Berichten: 138

#8 , 16 okt 2020 18:54

U garantie wordt wettelijk verlengd met de periode voor te herstellen. Herstelling is nog niet gebeurd dus maak hem er even op attent hoe langer hij wacht, hoe langer u garantie loopt

Terug naar “Gebrekkige Producten”