Garantie op vervangen scherm macbook

thomasvdw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Garantie op vervangen scherm macbook

#1 , 02 okt 2020 13:37

Hallo,

Ik ondervind sinds recent problemen met het beeldscherm van mijn macbook. Deze is reeds 1 maand buiten garantie, maar ik heb minder dan 2 jaar geleden het volledige beeldscherm van deze macbook buiten garantie (betalend) laten vervangen. Aangezien het huidige probleem te wijten is aan het beeldscherm dat minder dan 2 jaar geleden vervangen is vroeg ik mij af of ik beroep kan doen op een tweejarige garantie op dit onderdeel.

Ik kwam namelijk op volgend onderwerp terecht (viewtopic.php?p=540792#p540792) waar een gelijkaardig geval wordt besproken en waar het volgende geconcludeerd wordt:
Als de eerste herstelling echter buiten garantie was (en je dus voor de herstelling betaalde), dan kan je je beroepen op art. 1649bis e.v. BW om bij defect van dat onderdeel kosteloze herstelling of kosteloze vervanging te eisen. Inclusief werkuren (gevolgschade). Mits het gebrek optreedt binnen de 2 jaar.
(Na 6 maanden wisselt wel de bewijslast naar jou als consument).

Op volgende website (https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-over-de) vind ik ook de volgende info. Ik ben echter niet zeker of dit bovenstaande quote in mijn geval al dan niet bevestigd:
Vallen wisselstukken (bij herstelling) ook onder de twee jaar garantie?
Buiten de wettelijke garantie van twee jaar wordt een herstelling uitgevoerd met wisselstukken.
  • Is de installatie/herstelling een bijkomend aspect van de aankoop, dan is het goed zelf het belangrijkste onderdeel van de overeenkomst. Het gaat dan om een verkoopovereenkomst. Het goed is bijgevolg gedekt door de wettelijke garantie van twee jaar.
  • Primeert de installatie/herstelling, dan is het goed een bijkomstig element. Het gaat dan om een aannemingsovereenkomst. Het goed is bijgevolg niet gedekt door de wettelijke garantie van twee jaar. Indien de professionele uitvoerder gebonden is aan een resultaatsverplichting, strekt de aansprakelijkheid van de hersteller zich uit tot gebreken in de ingebouwde wisselstukken.
    De hersteller kan een commerciële garantie aanbieden voor zijn prestaties en de wisselstukken die geleverd worden. Die commerciële garantie is niet specifiek gelimiteerd. De hersteller kan dus vrij zijn voorwaarden vaststellen (waaronder ook de garantietermijn die korter of langer kan zijn dan twee jaar).

Ter info: ik heb de computer direct aangekocht bij Apple. Door een defect dat ik zelf veroorzaakt heb, is het scherm hersteld geweest bij switch - een door apple geautoriseerde reparateur. Het scherm werkte voor de reparatie nog maar door de schade was een deel van het scherm donkerder geworden.


Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 okt 2020 00:15

De 2e quote legt het goed uit:
Heeft u een nieuw scherm gekocht, en daarbij dan de service tot vervangen bijbetaald, of heeft u een vervanging van het scherm betaald (waarbij u dan een nieuw scherm "kreeg")?
Belangrijke nuance.

Kans is groot dat dit het laatste zal zijn: u heeft uw macbook ter reparatie aangeboden allicht.
In dat geval maakt het nieuwe scherm integraal deel uit van de macbook, en bijhorende garantietermijnen.
Commerciële uitzonderingen op die regel bestaan wel (bij sommige "erkende" reparateurs kan je zeggen welke kwaliteit je wenst, en adhv wordt er meer of minder extra garantie gegeven).

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”