Verlies gas door defecte meter of condensatieketel

EVR1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verlies gas door defecte meter of condensatieketel

#1 , 29 apr 2020 05:26

Normaal verbruiken wij 1000m3 gas per jaar. Volgens de meterstand zouden wij de afgelopen vier maanden 1350m3 verbruikt hebben. Er is niets in ons gebruikspatroon gewijzigd dat dit verbruik verklaart, wij zijn al vier jaar eigenaar van het appartement. Het ongewoon verbruik zou veroorzaakt kunnen worden door een defecte condensatieketel (nog maar 4 jaar oud) of een defecte meter. De oorzaak is moeilijk te achterhalen aangezien de noodzakelijke diensten enkel beschikbaar zijn voor dringende zaken. Indien dit verlies veroorzaakt zou worden door een defecte meter, kan ik mijn extra kosten dan verhalen op de netbeheerder die eigenaar is van de meter? Indien mijn condensatieketel de oorzaak van het verlies is, neem ik aan dat de extra kosten niet verhaalbaar zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 29 apr 2020 07:34

Ik mag aannemen dat die ketel alleen dient voor uw appartement? Heeft hij het normale onderhoud gehad, zonder opmerkingen, en is er recent iets aan gebeurd of nagezien ?

Is het intussen een optie om die ketel gewoon een dag of een paar dagen uit te schakelen, om te zien of er eventueel ergens iets zou lekken? Dan kunnen alvast die mogelijkheden uitgeschakeld worden.
Vermoeden van gaslek, is dat niet voldoende voor de diensten om even uit hun kot te komen? Hebt u de leverancier en/of de netbeheerder al aangetekend op de hoogte gesteld ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 apr 2020 10:07

Zet alles op gas eens af gedurende een dag of zo, ook waakvlam indien aanwezig, en kijk of meter doorloopt.
Kraan dicht, en kijken of teller doorloopt.

Dat is zowat verviervoudiging van je gasverbruik ...
OK, 't is in de winter geweest, maar koud was die niet.
Verklaar je ook niet door een wat slechter / minder optimaal functioneren van een condensatieketel.
Laten nakijken is goedkoper dan verder doen ...

Je kan alvast alle verbindingen (met gas nog open) eens aflopen met een verfborstel & zeepsopje - oeroud maar werkt perfect (wel wat tijd geven, gasdruk is laag)

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 29 apr 2020 11:02

Zet alles op gas eens af gedurende een dag of zo, ook waakvlam indien aanwezig, en kijk of meter doorloopt.
Kraan dicht, en kijken of teller doorloopt.
Ook waakvlammen moeten uit zijn natuurlijk. Noteer de meterstand als alles uitstaat, en nog eens na een kwartiertje of een uurtje.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Gebrekkige Producten”