Warmtepompboiler en nasleep: 'garantie op de uitgevoerde werken komen te vervallen'

dres
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Warmtepompboiler en nasleep: 'garantie op de uitgevoerde werken komen te vervallen'

#1 , 11 jan 2020 13:32

beste bezoeker: lang verhaal kort maken
in 2012 kochten wij bij de clean power company (c.p.pc.) een warmtepompboiler + met collectoren op het dak, aangestuurd door een pompgroep.
Los van het feit dat gaten boren door het beton (respect daarvoor) niet porper werd gedaan zoals ik nu zie van andere firma's hebben we veel problemen gehad met de nodige interventies. Op gebied van service: geen klagen: er werd steeds iemand gestuurd, maar ... steeds andere installateurs:vermoedelijk goedkopere of gasten die de stiel niet kennen. Zo had er een installateur zelfs een gat in de muur gemaakt en zo een leiding geraakt, die snel wat hersteld, maar met lekken tot gevolg....1 installeteu heeft me achteaf nog persoonlijk gecontacteerd en zijn beklag gedaan, maar daar waren wij vet mee.
Na een jaar waren er al problemen, oa met de pompgroep:die hebben ze ook vervangen.De zonneboiler zelf: ook regelmatig problemen mee.

Soit: na 5 jaar en 4 maanden: lek in de warmtepompboiler (s nachts beginnen lekken...ik moet er geen tekening bij maken hoe we 's ochtends ons huis aantroffen), dus die hebben we laten vervangen. Geen garantie meer, daarom ook onze oude gaswandketel laten vervangen door een lokale installeteur die er gelijk een vaillant zonenboiler heeft van gemaakt.
Aan de pompgroep en bijhorende buizen-werk is hij niet moeten komen, gewoon aankoppelen aan de zonneboiler.

Nu is er een lek aan het dak: de plaats waar de buizen binnenkomen van de pompgroep (heeft dus niets te zien met de zonneboiler).
Bij cpc is er garantie van 10 jaar op de uitgevoerde werken.
Wij roepen die garantie in, maar de zaakvoerder wijst de verantwoordelijkheid af. Eerste mail op Vrijdag 27 december.
Tweede herinnering + via testaankoop-website wel met reactie:
'Jullie hebben een derde partij aan het zonneboilersysteem laten werken en de boiler/andere zaken laten vervangen. Hierbij is natuurlijk onze garantie op de uitgevoerde werken komen te vervallen daar wij geen controle meer hebben waar het systeem door derden werd aangepast/gemanipuleerd.
Ik kan echter wel iemand opsturen tegen betaling om het probleem te bekijken.
50€ voorrijkost
30€/ begonnen half uur interventie kost'"
Klopt dit? Vervalt de garante, ook al is er niemand aan die pompgroep of aan het dichtingswerk geweest?
alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jan 2020 16:05

Je moet het natuurlijk kunnen bewijzen. Eigenlijk had je destijds al een opmerking en een voorbehoud moeten maken over die doorboringen

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2020 19:01

Je moet het natuurlijk kunnen bewijzen.
Lijkt me omkering van bewijslast.
Aannemer is blijkbaar sowieso niet zinnens tussen te komen.
Als TS zeker is dat andere aannemers niet in de buurt van die doorboringen zijn geweest en de schade is geen peulschil, dan is een rechtbankprocedure te overwegen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

dres
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2020 20:34

t gaat 'm niet echt over die doorboringen.
Meer over het leidingwerk en de doorgang gemaakt naar het dak.
Daar is er nu een lek.
10 jaar garantie op uitgevoerde werken ...
daar is helemaal niet aan gewerkt geweest door externe partijen, gezien de zonneboiler een andere uitgang heeft dan waar de leidingen van destijds naar binnen komen

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jan 2020 12:17

Indie aannemer niet wil inbinden, zal het vrederechter worden. Je kan hem altijd eerst in verzoening laten oproepen (kost niets, maar hij is niet verplicht te komen opdagen)

dres
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2020 23:21

dat is een goed gedacht, maar ik zal idd moeten aantonen dat niets aan het leidingwerk werd gemanipuleerd

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 01 feb 2020 08:04

Nee nee. De vrederechter zal als het tot een zaak komt een gerechtsexpert aanstellen die jij mag voorschieten. De verliezende partij betaalt uiteindelijk.

Als het lek in een paar uur te herstellen is gewoon laten doen (bv door je huidige installateur) en t voorval vergeten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”