Chiptuning --> Carbuilt

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Chiptuning --> Carbuilt

#1 , 17 dec 2019 19:11

Hallo,

Ik heb een vraag of de verkoper van een wagen via de garage verplicht te melden is en op te nemen op het verkoopscontract dat de wagen gechiptuned werd. Voor zover ik verstaan heb is dit illegaal, maar moeilijk als koper te achterhalen.

Ahwel wij zijn net te weten gekomen dat onze wagen is gechiptuned en hebben nu enorme kosten aan onze wagen. Het merk trekt zich nu terug omwille van deze chiptuning, alle garantie vervalt! Wij hebben ter goeder trouw deze auto gekocht.

Wat als de koper van deze wagen ook niet wist dat hij gechiptuned was? Wie is dan aansprakelijk! Wij hebben ter goeder trouw deze wagen van toch wel een grote garage gekocht als zijnde nieuwe tweedehands. We hebben een idee waar deze chiptuning werd gedaan. Deze wagen mag officieel niet op de baan? Hoe loopt nu zulk een procedure voor schadeloosstelling en mogelijks zelfs na 2 jaar ontbinding van het contract!! Ik voel me opgelicht...

Bedankt voor de hulp (beetje wanhopig nu!)

Wie kan mij hier een geschikte raadsman aanbevelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 dec 2019 19:39

Voor zover ik verstaan heb is dit illegaal, maar moeilijk als koper te achterhalen.
Tenzij u wagen laat uitlezen in (merk)garage, wat uiteraard niemand doet, eigenlijk niet te achterhalen als gebruiker.

Wat als de koper van deze wagen ook niet wist dat hij gechiptuned was? Wie is dan aansprakelijk! Wij hebben ter goeder trouw deze wagen van toch wel een grote garage gekocht als zijnde nieuwe tweedehands.
Dat is nochtans een rechtspersoon die dit zou kunnen uitlezen .

Maar bewijs om te beginnen al eens dat het "gebrek" al bestond bij aankoop door u.
Aartsmoeilijk.

U kan het net zo goed na aankoop zelf laten doen hebben, en nu er problemen mee zijn van krommen haas gebaren ...
Bewijslast ligt heel erg lastig.
We hebben een idee waar deze chiptuning werd gedaan.
Met ideeën gaat u er niet komen: U gaat die Ideeën moeten bewijzen.
Anders moet je er niet eens aan beginnen.
Deze wagen mag officieel niet op de baan?
Klopt
Elke vorm van motortuning is verboden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2019 20:04

Men dit toch gemakkelijk terug naar de fabrieksinstellingen brengen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Alfred J
Berichten: 190

#4 , 18 dec 2019 07:43

Maar bewijs om te beginnen al eens dat het "gebrek" al bestond bij aankoop door u.
Aartsmoeilijk.
Bij bepaalde merken slaat de wagen de datum van laatste software wijziging op... Als deze dat ook doet en die datum voor datum aankoop ligt...

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2019 15:15

We kunnen bewijzen dat de wagen voor aankoop reeds getuned was!!! onomkeerlijk.. dus dat is het probleem niet meer, zelf tuning firma heeft dit vrijgegeven. Welliswaar na aankoop van een professionele handelaar.

Dus wat nu best te doen... ontbinding van aankoop? herstelling maar dan compleet herstellen met volledige revisies en vernieuwing en tuning ongedaan maken.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 19 dec 2019 18:33

Ahum. Je kan bewijzen dat de (illegale) tuning er,was voor je de wagen kocht.... Je wist het dus.... k Vrees dat de rechter je verhaal niet zal volgen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 dec 2019 09:02

Ahum. Je kan bewijzen dat de (illegale) tuning er,was voor je de wagen kocht.... Je wist het dus.... k Vrees dat de rechter je verhaal niet zal volgen.
Dat de chiptuning er was toen men de wagen kocht, betekent niet dat men dat ook wéét.
Als particulier koper kan men dat niet echt nagaan.

De professionele verkoper daarentegen, heeft dus een voertuig verkocht met illegale motorsoftware, illegaal verhoogd motorvermogen, ... en heeft wél de mogelijkheden om een voertuig technisch grondig na te kijken voor het doorverkocht wordt.

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2019 19:21

Denk het ook, door echt op zoek te gaan en vragen te stellen is er een tuning firma die heeft toegegeven dat zij deze wagen inderdaad getuned hebben. Wij konden dit enkel via een officiële dealer weten, daar wij totaal geen weet hebben van hoe dit na te gaan en trouwens bij een officiële dealer hangt men de wagen aan de kast en lees men deze uit. Zij krijgen in achterliggende systemen dan een melding dat er geprutst werd aan de software. Zo zijn wij het te weten gekomen. Dat het voor onze aankoop reeds aanwezig was, zijn wij, na wat detectieve werk in een later stadium, dit te weten gekomen. Dus onomkeerlijk dat dit reeds voor de aankoop aanwezig was en kan bewezen worden dat wij niet op de hoogte waren.

Koper gebaard zich nu van kromme haas dat hij dit niet kon achterhalen, maar een professionele verkoper met veel zulke wagens in onderhoud heeft echt wel de nodige software om dit te doen. Heb trouwens enkele klanten van hem die dit kunnen bevestigen.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 28 dec 2019 00:22

Vermoedelijk verkoper?

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2020 04:12

Men gaat er hier nogal snel vanuit dat elke chiptuning per se nefast is voor de levensduur van de motor. Met mate gedaan is er geen enkel gevaar. Klopt ook dat het in een wip terug naar fabrieksinstellingen kan gebracht worden. Dat het niet wettelijk is klopt uiteraard.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 02 jan 2020 08:48

Men gaat er hier nogal snel vanuit dat elke chiptuning per se nefast is voor de levensduur van de motor.
Het is in elk geval nefast voor garantie op die motor ...

Constructeurs doen dat zelf ook.
Maar dezelfde vermogensverhoging buiten het officiële circuit om, is illegaal en niet gedekt door garantie ...

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jan 2020 13:37

Dat het illegaal is en niet gedekt door de garantie hoeft wel niet herhaald te worden. Maar dat het nefast voor de motor zou zijn (uiteraard afhankelijk van de graad van vermogenstoename) klopt in het geheel niet. De discussie over het hoe en waarom valt wel buiten het JF.

jeanke83
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jan 2020 18:16

Ik heb hetzelfde probleem, maar kocht van een particulier. Ik weet ook nog steeds niet wie de tuning heeft uitgevoerd.

Als ik de berichten hier lees, moet ik me dus geen illusies maken. Ik zal de tuning ongedaan laten maken op mijn eigen kosten. Heb gelukkig wel geen verdere schade.

Als je wel weet wie de tuning uitvoerde en ook kan bewijzen dat het van voor de aankoop is, dan zou je kunnen dagvaarden...

aceke
Berichten: 138

#14 , 26 jan 2020 18:24

Tuning is niet verboden, opdrijven van het vermogen wel, je mag je auto perfect chippen om minder verbruik te hebben...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 27 jan 2020 10:49

Tuning is niet verboden, opdrijven van het vermogen wel, je mag je auto perfect chippen om minder verbruik te hebben...
Wijzigingen aanbrengen aan een goedgekeurd autotype, inclusief motormanagement "tunen" is verboden zonder voorgaande goedkeuring van dergelijke aanpassing ...

Terug naar “Gebrekkige Producten”