Tweedehands Aankoop-discussie

Z9060
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tweedehands Aankoop-discussie

#1 , 16 sep 2019 19:36

Beste

Onlangs kocht ik via 2dehands.be een desktop PC. Ik had de verkoper al laten weten dat ik de PC pas enkele weken na de aankoop zou kunnen gebruiken want we zaten nog in verbouwingen en gingen nog op reis. Bij aankoop van de PC kreeg ik de PC te zien in werking en alles leek oké. Windows was gereset.

Een 5 a 6 weken na de aankoop wil ik de PC gebruiken en krijg ik constant foutmeldingen vanaf het eerste gebruik. Direct verwittig ik de verkoper. Eerst stelt die voor om eens te komen kijken maar al snel trekt hij zijn staart in en schuift alle verantwoordelijkheid af. "De PC was in werkende staat, u heeft het zelf gezien." Na de PC nog een tweetal weken te proberen gebruiken crasht het volledige systeem en start Windows niet meer op.

Een bevriende IT'er heeft de pc onderzocht en vond een defect stuk werkgeheugen. Hij heeft Windows opnieuw geïnstalleerd en het defecte deel eruit gehaald. Dit heeft natuurlijk iets gekocht. Op zich logisch dat ik dit niet kon zien bij aankoop. De computer werd niet belast en het werkgeheugen werd dus niet aangesproken. (Bvb wanneer je een auto zou aankopen via 2de hands en bij een testrit ga je niet tot de hoogste vitesse die kapot blijkt te zijn).

De verkoper weigert alle contact en verantwoordelijkheid. Hij woont nog thuis en ik ben reeds twee maal mijn beklag gaan doen bij de volwassen persoon die telkens open deed. Die verdedigt nog de praktijk van haar zoon erbovenop.

Een verloren zaak zo lijkt het zij het niet dat toen ik direct melding maakte van de foutmeldingen hij als eerste bericht geantwoord had: "ik had dit ook de laatste week maar dat is vanzelf over gegaan." Dit wijst erop dat hij wel degelijk weet had van het defect bij verkoop en dit moedwillig verzwegen heeft. Ik heb screenshots van dit bericht en het bericht zelf staat nog online.

Bij het vredegerecht heb ik momenteel de procedure tot verzoening opgestart maar die is niet verplicht. Indien de verkoper hier geen deel van wil uitmaken ben ik genoodzaakt om hem te dagvaarden. Maar indien ik in het ongelijk gesteld wordt dan zal ik daarvan de kosten moeten dragen.

Hoe sterk is mijn zaak? Wat is de kans dat een vrederechter mij hier gelijk zal geven?

Het gaat al bij al over een bedrag van ~€150 (reparatie+onderdeel) op een initiële aankoop van €600 (desktop PC). Door de houding van de verkoper is het natuurlijk ook een beetje een principe zaak geworden. Door de herinstallatie van Windows komt er eventueel nog een €100 bovenop maar die probeer ik te vermijden door naar een oplossing te zoeken.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 16 sep 2019 19:45

Een particuliere verkoper moet u geen garantie geven. We gaan dus richting verborgen gebrek moeten gaan. Op het eerste zicht ga ik daar in mee, maar ik zie twee dingen die niet in uw voordeel spelen:
- U hebt de kans gehad de pc te testen en hebt het slechts oppervlakkig gedaan
- Elke pc geeft vroeg of laat wel een foutmelding die zichzelf oplost, het verhaal van de koper dat hij dacht dat het opgelost was, klinkt dus ergens wel aannemelijk.

Ik geef u 50/50 kans. Let wel op met de ouders lastig te vallen, een klacht wegens belaging erbij zou echt stom zijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 sep 2019 22:21

Op zich logisch dat ik dit niet kon zien bij aankoop. De computer werd niet belast en het werkgeheugen werd dus niet aangesproken.
Werkgeheugen wordt altijd aangesproken, maar niet altijd even veel, even vaak, en niet altijd de problematische geheugenlocaties.

Die fouten komen er ook in van van éne op andere moment.
Kan dus perfect dat RAM in orde was bij aankoop.
En een paar weken later de geest gaf.

Kan ook dat er al een probleem in een RAM module zat en dat dit niet direct aanwijsbare problemen gaf, die weer leken te verdwijnen.
En nadien steeds vaker beginnen terugkomen.


Mijn Mac Pro begon ooit raar te doen, gek genoeg op de sterfdag van Steve Jobs
RAM-latje bleek om zeep
Waarom ?
Geen idee ... gebeurt gewoon
Kon uren "probleemloos" draaien, of elke minuut crashen en herstarten


Hoe sterk is mijn zaak? Wat is de kans dat een vrederechter mij hier gelijk zal geven?
Nagenoeg onbestaande.

U kon de computer testen bij aankoop, en bvb eens wat zwaarder belasten - is nu ook weer niet moeilijk hé.
Het bestaan van het probleem bij verkoop is alles behalve zeker, en kan bijna niet bewezen worden.
Dat het te kwader trouw verborgen werd, al helemaal niet.
U kan nauwelijks bewijzen dat het effectief om hetzelfde probleem ging.

Particulier hoeft ook geen garantie te bieden.

Door de herinstallatie van Windows komt er eventueel nog een €100 bovenop
Dat was nergens voor nodig en geen oplossing voor een hardware probleem.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2019 08:34

Hangt er geen centen aan, je bent ze zo kwijt, je had hem bij hem moeten testen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 17 sep 2019 10:15

verloren zaak helaas vrees ik.

dat heb je met tweedehandse aankopen via particulier. Geen recht op garantie.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#6 , 22 sep 2019 20:15

Ofwel ben ik iets te technisch aangelegd dat ik hier aan zou denken... maar als je een PC tweedehands aankoopt, is dit toch 1 van de eerste zaken die je controleert (zelfs nog in de buurt van de verkoper, als deze begint te sputteren als je memory testen wenst uit te voeren, weet je ook genoeg)?

Alvast herhaling van wat er gezegd is: geen garantie, geen verborgen gebrek.

aceke
Berichten: 138

#7 , 25 sep 2019 07:51

Een simpel programma als memtest had u op een paar min gezegd wat er mis was, 150€ voor vervangen geheugen? Best veel. Had hem terug naar verkoper gebracht dat hij kon kijken?

Z9060
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2019 14:00

Een simpel programma als memtest had u op een paar min gezegd wat er mis was, 150€ voor vervangen geheugen? Best veel. Had hem terug naar verkoper gebracht dat hij kon kijken?
Ja dat kende ik dus niet.

Verkoper wou niet komen kijken of ontving me niet aan de deur. Hij stuurde bijna niet terug en weigerde alle medewerking.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 okt 2019 14:59

Benieuwd wat de verzoeningspoging bij de vrederechter gaat opleveren. Laat ons weten hoe dit uidraait!
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 okt 2019 09:33

Goederen die ik niet meer gebruik, maar nog wel in goede staat zijn, doe ik gewoon naar het containerpark of naar een kringloopwinkel, precies om discussies te vermijden bij doorverkoop
.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 okt 2019 10:31

@The oscars
Ik ook naar de kringwinkel als het nog goed is en anders naar de containerpark .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”