Aanhoudende problemen Tesla

yvescorvilain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aanhoudende problemen Tesla

#1 , 20 aug 2019 22:19

Beste lezers

Sinds september 2018 eigenaar van een nieuwe Tesla Model S (leasing als zelfstandige).

Hoewel de auto een genot is om mee te rijden, is de auto in het bijna jaar dat ik hem heb al 6 keer in de garage geweest voor (telkens verschillende) herstellingen.

Over de service heb ik niets te klagen: problemen worden snel en professioneel opgelost onder garantie.
Voor mij wordt het pas een echt probleem als de garantie afloopt. De wagens zijn gedekt tot 80k km en daar zit ik na 2 jaar aan. En laat nu Tesla niet bekend staan om zijn faire herstelkosten.

Wanneer spreekt men van een ondeugdelijk product? 6 herstelling op 1 jaar lijkt me niet helemaal wat je mag verwachten van een nieuwe wagen. Welke rechten heb ik in dit geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 20 aug 2019 23:02

"Ondeuglijk product" is een term uit het Nederlands recht, dus op het eerste zicht lijkt u op een verkeerd forum te zitten?

yvescorvilain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2019 08:25

Beste LeenW

Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde terminologie. Ik woon weldegelijk in België.

Is er in België geen sprake van een "ondeugdelijk product" als een product zodanig veel hersteld moet worden?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 21 aug 2019 08:53

Helaas is Tesla gekend voor het veel technische problemen. spijtig voor zo een dure wagen

Binnen garantie is de verdeler verplicht uw wagen te maken. Eens de garantieperiode over is is het helaas aan u en is de verplichting van de leverancier voorbij.

hopen dat tegen dan alle mankementjes opgelost zijn zeker?

yvescorvilain
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2019 12:22

Beste Meebo

Bedankt voor je reactie.

Hoewel Tesla bekend staat om zijn vele technische problemen, ga ik er toch van uit dat het gros van de wagens deze problemen niet heeft. Bijgevolg kan ik concluderen dat mijn wagen dusdanig defect is, dat problemen zullen blijven voorvallen, ook nadat de garantieperiode afgelopen is. Mij lijkt dit eerder op een fabricagefout waar ik als consument niet verantwoordelijk gesteld kan voor worden, ook nadat de garantieperiode afgelopen is.

Wat is jullie mening hierover? Is er een "vuistregel" die zegt dat een goed een fabricagefout heeft als er x-aantal herstellingen nodig zijn?
Kan ik Tesla eventueel verplichten om mij ook na de garantieperiode de nodige ondersteuning te bieden, of zelfs een vervangend goed aan te bieden?

Bedankt!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 aug 2019 12:26

Na de garantieperiode hangt u af van hun welwillendheid.
De wettelijke waarborg geldt dan niet meer.
U kan altijd trachten om op basis van het gemene recht Tesla nog tot tussenkomst te verplichten, maar dat is eerder wishful thinking én vooral een dure grap zonder "garantie" op een goede afloop.

ps: TESLA is alomgekend als een probleemwagen, hij bengelt achteraan in alle rankings betreffende betrouwbaarheid
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

berenod
Berichten: 942

#7 , 21 aug 2019 14:01

Ik begrijp het niet helemaal, u schrijft dat u de wagen leased, dan bent u toch niet de eigenaar, en niet verantwoordelijk?
Het is de leasingmaatschappij die de eigenaar is, en maar moet zien dat u gebruik kan maken van de wagen zoals overeengekomen tussen u en het leasingbedrijf!

Of u nu als zelfstandige, als bedrijf of als privé persoon (private lease) een wagen leased, u bent normaal gezien nooit verantwoordelijk voor herstellingen van defecten, enkel van schade door uzelf toegebracht (voor zover dit niet onder een omnium valt).

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 21 aug 2019 14:02

Het zal financiële leasing zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Gebrekkige Producten”