probleem voertuig binnen garantie

anexco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

probleem voertuig binnen garantie

#1 , 16 jul 2019 13:30

Hallo,

Hopelijk stel ik mijn vraag hier op de juiste plek.

iets meer dan een jaar geleden kocht in een nieuwe motor bij een lokale dealer.
het lampje van de abs branden toen ik hem de eerste keer ophaalde. bij thuiskomst proberen op te zoeken of dit wel de bedoeling was maar er is nergens een gebruikershandleiding ter beschikking (niet meegekregen bij de garage, niet te vinden op het internet) ik ging er vervolgens vanuit dat dit normaal was aangezien het over een gloednieuwe motor gaat.

na een aantal defecten welke telkens correct onder garantie hersteld werden vroeg ik toch eens in de garage naar dit lampje en blijkt dat dit toch niet de bedoeling is. kortom ik rij ongeveer een jaar rond met remmen die niet naar behoren werken (dit is intussen +/- 3 maand geleden). Ik heb de motor een aantal keer binnengegaan voor deze foutmelding maar ze kregen het niet gemaakt. sinds 3 juni staat deze nu voltijds bij de garage. ze hebben er reeds verschillende onderdelen vervangen maar telkens is het 2 weken wachten op onderdelen waardoor deze herstelling naar mijn inzien te lang duurt.

Heb ik te weinig geduld? of is het stilaan tijd om de garage in gebreken te stellen?
Ik las op dit forum telkens dat herstellingen binnen redelijke termijn moeten hersteld worden maar ik kan geen exacte termijn vinden, vandaar mijn vraag.

Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid op geven. alvast bedankt!

Mvg,

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 jul 2019 11:20

U wacht een jaar om een probleem met ABS / remmen te melden ?

Dat men wel eens moet wachten op onderdelen is niet abnormaal.
Maar al meer dan 1,5 maanden nu al ? Da's wel heel lang.
Maar als ze maar aan het gokken zijn wat er mis is, en dan telkens wat anders bestellen om te vervangen ...

Veel erger is dat bij de vorige herstellingen, niemand bij uw dealer gezien heeft (of willen zien heeft) dat ABS lichtje brandde ...

anexco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2019 14:30

Hey Inazuma,

Dank je voor je reactie.
Ik heb niet echt een jaar gewacht om dit te melden, ik was er me eerder een jaar niet van bewust.
is uiteraard niet slim van mij om het voordeel van het twijfelen te geven aan een motor, maar het ging over een nieuwe, dus ik dacht toen dat ik er vanuit mocht gaan dat deze goed werkte. achteraf gezien naief van mij.

Nu blijft mijn uiteindelijke vraag nog steeds, wat is een (wettelijk gezien) aanvaardbare termijn voor een herstelling onder garantie? Wat moet kan ik best doen in dit geval?

Mvg,

Jeroen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 jul 2019 15:25

Nu blijft mijn uiteindelijke vraag nog steeds, wat is een (wettelijk gezien) aanvaardbare termijn voor een herstelling onder garantie? Wat moet kan ik best doen in dit geval?
Er is geen vastgelegde wettelijke termijn ...
Dat is een beoordeling door de rechter

Je kan de dealer een aangetekende ingebrekestelling sturen , en een oplossing vragen binnen [een redelijke termijn]
Maar uiteindelijk heb je geen drukkingsmiddel ...
Juridische procedure kost een fortuin, zonder garantie op succes, en slepen eindeloos aan.

Je kan de invoerder er bij betrekken
Niet normaal -zeg maar ronduit absurd- dat een rem-probleem niet opgelost kan geraken op 3 maanden ...

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2019 11:28

Ik heb een antwoord op uw vraag, maar ze is niet sluitend.
Het antwoord komt uit de garantiewetgeving bedoeld voor vervoer van goederen en personen op de openbare weg. Die zin is belangrijk.

Nota 1
De kans is reëel dat dit niet (helemaal) geldt voor andere soort goederen of diensten die niets met transport te maken hebben.

Nota 2
Ik ga er van uit dat u geen btw plichtige bent of alleszins het artikel als particulier heeft gekocht en de verkoper wel btw plichtige.

Traxio artikel 2.2.5. Op korte termijn reageren :

De rechtsvordering moet door de koper binnen een kort termijn (art. 1658 BW) ingesteld worden. Hoe langer de koper wacht, hoe moeilijker het wordt om te bewijzen dat het gebrek reeds (potentieel) bestond op het ogenblik dat de koop werd afgesloten.
Er bestaat geen vaste definitie van de korte termijn.

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2019 11:45

U moet ook weten dat (in die transportsector, voor andere sectoren weet ik niet)

Een nieuw voertuig 2jaar garantie heeft op "gebrek aan overeenstemming"
"Verborgen gebrek" geen tijdslimiet

Dit bij verkoop B2C.

Terug naar “Gebrekkige Producten”